1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. isyys

Populaarikulttuuri paljastaa: Hyvä isä saa juoda, mutta ei lasten nähden

Tamperelaistutkijan mukaan nykyajan hoivaisyys määrittelee isien alkoholinkäyttöä.

isyys
Mies juo olutta
Väitöskirjatutkijan mukaan isien tulisi näyttää kotona mallia rennosta, ei-humalahakuisesta alkoholinkäyttötavasta.Henrietta Hassinen / Yle

YTM Arttu Salo tutkii väitöskirjassaan, minkälaisia kulttuurisia arvoja ja normeja isien alkoholinkäyttöön liittyy. Hän valitsi aineistoksi erilaisia populaarikulttuurisia tekstejä.

Tutkimukseen valikoitui kaksi kaunokirjallista teosta: Hippo Taatilan Isipappablues ja Petri Vartiaisen Isäasentoja, joissa kummassakin kerrotaan isän alkoholinkäytöstä.

Salo tarkasteli myös ammattinyrkkeilijä Jussi Koivulan mediassa kerrottua elämäntarinaa ja sitä, miten siinä kuvataan Koivulan ja hänen isänsä alkoholinkäyttöä. Lisäksi ainestona toimi Joukkueurheilu-lehden keskustelupalsta, jossa isät pohtivat alkoholinkäyttöään ja sitä, miten se olisi lasten kannalta harmitonta.

Neljäntenä aineistona oli Lauri Ahtisen sarjakuvaromaani Eropäiväkirja, jossa tämä kuvaa omaelämäkerrallisesti eroaan ja sen jälkeistä aikaa. Myös siinä alkoholinkäyttö saa isohkon roolin.

Alkoholinkäyttö edustaa miehisyyttä

Tutkijan mukaan alkoholinkäyttö on perinteisesti liitetty miehen sukupuoleen. Alkoholikäytön arvot ja asenteet ovat myös olleet pitkään hyvin sukupuolittuneita.

– Edelleenkin se näyttää liittyvän hyvin vahvasti miehenä olemiseen. Karkeasti ilmaistuna mies on alkoholia käyttämällä voinut todistaa olevansa mies.

Arttu Salo havaitsi tutkimuksessaan sukupolvittaista muutosta. Ongelmattomaksi alkoholinkäytöksi määrittyvät erityisesti korkeakoulutettuihin keskiluokkaisiin miehiin yhdistetyt juomistavat.

Mies seisoo yliopiston koronapandemian tyhjentämässä tilassa.
Arttu Salon mukaan tutkimuksesta ei voi suoraan ennustaa sitä, mihin suuntaan isien alkoholinkäyttö on menossa. Päivi Solja / Yle

– Alkoholinkäyttö on muuttunut: se on sosiaalisempaa, ja esimerkiksi viinien ja oluiden tuntemus voidaan nähdä hyvin miehisenä toimintana.

– Olemme puhuneet pitkään niin sanottuun eurooppalaiseen alkoholinkäyttötapaan kasvattamisesta. Isien tulisi näyttää kotona mallia rennosta, ei-humalahakuisesta alkoholinkäyttötavasta.

Hoivaisyys toi uudenlaisen juomistavan

Arttu Salon mukaan nykysukupolven isyyttä määrittelevästä hoivaisyydestä on tullut kulttuurisesti hallitseva kuva ja ihanne.

– Isän pitäisi olla hoivaava ja läheinen; pelkkä leiväntuonti ei riitä, vaan lapsen hoitoon ja hoivaan pitää osallistua. Isyyteen ja vanhemmuuteen täytyy sitoutua myös tunnetasolla vahvasti.

Hoivaisyys määrittelee myös isän alkoholinkäyttöä. Uudenlainen juomistapa voidaan nähdä hoivaisyyteen liittyvänä velvollisuutena.

– Isä voi edelleen todistaa miehisyyttään käyttämällä alkoholia, mutta jotta hän olisi hyvä isä, juomisen pitää tapahtua siellä, missä lapset eivät ole läsnä, Salo huomauttaa.

Isille sallitut ja miehisiksi määrittyvät alkoholinkäytön tavat eivät välttämättä ole lasten kasvun ja kehityksen tai isän ja lapsen välisen suhteen kannalta ongelmattomia.

Kulttuuriset ymmärrykset isille hyväksytystä alkoholinkäytöstä saattavatkin Salon mukaan toimia niin, että ainakin osa isien alkoholinkäytön lapsille aiheuttamista ongelmista ja harmeista jää havaitsematta.

Arttu Salon sosiaalityön alaan kuuluva väitöskirja Naama ruttuun muualla, kotona kohtuudella: Isien alkoholinkäytön kulttuurinen moraalikoodisto ja isille sallitut alkoholinkäytön tavat tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 19.3.2021.

Lue seuraavaksi