1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Päivittäistavarakauppa ry

Kuluttajat kävivät viime vuonna harvemmin kaupassa, mutta ostivat kerralla enemmän – kaupan osastonvastaava: valmisruuan myynti kasvoi

Päivittäistavarakaupalla meni viime vuonna hyvin.

Lihatiskiltä moni suomalainen osti viime vuonna naudanlihaa, jonka myynti kasvoi edellisvuosista. Kuva: Silja Viitala / Yle

Päivittäistavarakauppa on lisääntynyt korona-aikana, vaikka viime maaliskuun tapainen hamstrauspiikki ei olekaan toistunut. Viime vuonna päivittäistavarakaupoissa myytiin elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia 14,2 miljardilla eurolla. Kasvua edellisestä vuodesta oli 7,3 prosenttia.

Korona näkyi päivittäistavarakaupan myynnissä läpi koko vuoden. Koronaepidemiasta johtuvat muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne värittävät koko vuotta, arvioi Päivittäistavarakauppa ry tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun) helmikuussa.

Muutokset näkyvät suorimmin lihan myynnissä, mutta vaikuttavat myös esimerkiksi maito- ja viljatuotteiden myynnin kehitykseen. Makeisten ja suklaan myynti on kehittynyt selvästi keskimääräistä elintarvikkeiden myynnin kasvua hitaammin.

Kotona valmistettiin entistä enemmän ruokaa

Korona-aikana suomalaiset ovat valmistaneet entistä enemmän ruokaa kotona. Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan viime vuonna kasvoi eniten vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten lisääntyi naudanlihan myynti. Myös erilaiset säilyvät peruselintarvikkeet sekä valmistuotteet menivät viime vuonna hyvin kaupaksi.

Janakkalassa K-Supermarket Turengin osastovastaavana työskentelevä Jenna Koistinen kertoo, että etenkin valmisruokapuolella myynti on lähtenyt kasvamaan, selvästi halutaan helppoa ja nopeaa ruokaa kotiin.

– Myös luksus on nousussa, kun ihmiset eivät pääse syömään ulkona, niin he panostavat siihen mitä kotona syödään, Jenna Koistinen arvioi.

PTY:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia alettiin tilastoida vuoden 2020 alussa. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju, joten tilasto kattaa lähes koko Suomen päivittäistavaramarkkinan.