1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rakentaminen

Mari Arola on yläilmojen voimanainen

Nosturinkuljettajien rooli ja ammattitaidon merkitys työmailla kasvaa kun korkea rakentaminen lisääntyy.

Mari Arola opiskeli torninosturinkuljettajaksi kahdeksan vuotta sitten Forssan ammatti-instituutissa. Silloin hän oli kurssin ainoa nainen.

Forssassa koulutetaan kerrallaan noin 40 torninosturinkuljettajaa, heistä 5-10 prosenttia on naisia. Naisten osuus on viime vuosina hieman kasvanut.

Koulutus kestää 4-6 kuukautta ja ajotunteja on noin 250 oppilasta kohden.

Muita koulutuspaikkoja on TTS Vantaalla ja Turussa Aikuiskoulutussäätiö.

Tällä hetkellä Arola työskentelee Tampereen Jankassa VRP:n työmaalla. Nosturin korkeus on 34 metriä.

Korkein työpaikka on ollut kuudessakymmenessä metrissä.

Vertailun vuoksi: Helsingin Olympiastadionin torni on 72 metriä korkea.

Koskaan ei ole huimannut. Kun tähän hommaan on lähtenyt, sellaista ei vaan tule.

Mari Arola

Torninosturinkuljettajalta vaaditaan hyvää silmän ja käden yhteistyötä.

Työ on omatoimista ja tarkkaa. Rauhallisuus on nosturikuskin paras ominaisuus. Paine työmailla voi olla kova ja aikataulu tiukka.

Mari Arola

Arola kertoo, että viime vuosien aikana työturvallisuus on parantunut. Aikataulut ovat muuttuneet tiukemmiksi, koneiden koko on kasvanut ja elementit suurentuneet.

Hommia ei koskaan jätetä kesken vaikka tauko alkaisi. Kuormat puretaan aina loppuun. Joskus jää tauko pitämättä tai se siirtyy. Siksi on hyvä olla jotkut eväät mukana.

Mari Arola

Arola saa työkavereiltaan suoraa palautetta. Se voi tulla vaikka hyvästä ennakoinnista. Palautetta tulee varmasti jos on kolauttanut koukut alamiehen kypärään.

Hyvä kuski pärjää vähän tyhmempienkin kanssa.

Huuto työmaalla

Nosturikuski on säiden armoilla. Paukkupakkasella ja kovalla tuulella nostotyö keskeytyy.

Olen todellakin napakka sanoja. Lähden sitten vaikka tornista alas, mutta riskejä en ota vaikka alhaalta yllytettäisiinkin.

Mari Arola

Jos nostohommia ei voida tehdä, Mari laskeutuu alas ja tekee vaikka lumitöitä. Tuulisena päivänä usein odotellaan sopivaa hetkeä jatkaa. Kovalla pakkasella öljyt jäätyvät eivätkä vaihteet toimi.

Alamies eli taakkakiinnittäjä ja nosturinkuljettaja muodostavat kiinteän tiimiin. Alamies kiinnittää taakan ja ohjeistaa kuljettajaa. Yhteyttä pidetään radiopuhelimella ja käsimerkein.

Luotan alamiehiin yhtä paljon kuin he luottavat minuun. Mulla on aina ollu hyvät alamiehet.

Mari Arola

Koneiden tekniikka on vuosien aikana kehittynyt paljon. Uusimmissa nostureissa on ilmastointi ja nosturikamerat ovat tarkentuneet.

Hannu Tuukkanen on työskennellyt torninosturinkuljettajana 16 vuotta.

Hän painottaa työssä kärsivällisyyttä, vastuuntuntoa ja rauhallisuutta.

Tuukkanen vertaa nosturinkuljettajaa jalkapallomaalivahtiin.

Se viime kädessä siellä pelastaa tai sen mukana kaadutaan. Kuski joutuu tekemään itsenäisesti ratkaisuja ja niiden varassa sitten ollaan.

Hannu Tuukkanen

Tuukkasen mukaan ensimmäiset viisi vuotta alalla ovat vaikeita ja sitten alkaa helpottaa. Ensimmäinen työmaa voi olla stressaava kun taidot ja nopeus eivät vielä ole kehittyneet.

Voi tulla tunne, että tästä ei ikinä tule mitään ja homma jää siihen. Osa toteaa työssä, että ei vaan pysty sitä monitoria tuijottamaan kahdeksaa tuntia päivässä.

Hannu Tuukkanen

“Tätä korkeammalle ei rakennusalalla pääse, vaikka kuinka paljon opiskelisi.”

Hannu Tuukkanen

Mari Arola arvelee, että yksi syy naisten hakeutumiseen alalle voi olla raha. Palkka on parempi kuin monella naisvaltaisella alalla.

Nosturinkuljettajalle maksetaan nosturilisää. Se koostuu nosturin korkeudesta ja puomin pituudesta. Mitä korkeampi nosturi ja pidempi puomi, sen suurempi lisä.

Arolan työmaa saattaa vaihtua kolmekin kertaa vuodessa. Hän on vuokrakuljettaja eli työmaiden lisäksi vaihtuvat myös työnantajat.

Työtovereiden vaihtuminen ei ole helppoa. Pitää taas opetella uudet työtavat, niin alamiehen kuin nosturikuskinkin.

Mari Arola

Vuokrakuskina olo antaa mahdollisuuden valita työmaita vaikka vastapainona onkin epävarmuus tulevaisuudesta.

Seuraava työmaa on jo tiedossa.

Tekijät

Maria Salovaara

Kuvaus ja editointi

Matias Väänänen

Julkaistu 7.4.

Lue seuraavaksi