1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Perämeri

Ilmastonmuutos voi vaikeuttaa Perämeren jäällä liikkumista sekä kauppalaivojen liikennöintiä

Jäätalvien muuttuminen tulee näkymään niin paikallisille asukkaille kuin kauppalaivoillekin.

Perämeri
Jäänmurtaja Kontio
Laivojen avustaminen voi vaikeutua jääolojen muuttuessa.Flying Focus ja Arctia Oy

Viime talvena heikon jäätilanteen vuoksi Suomen meriväylien kunnossapidosta vastaavalla Arctialla oli liikenteessä vain kolme kahdeksasta jäänmurtajasta. Ilmastonmuutos voi vaikuttaa merkittävästi Perämeren jääoloihin tulevaisuudessa sanoo Arctia Oy:n operatiivinen johtaja Hannu Ylärinne.

– Aiemmin meille tutut pitkät, tasaiset jääkentät tulevat varmasti muuttumaan siten, että jääkentän paksuus vähenee, mutta se ei tarkoita, että olosuhteet helpottuisivat, vaan päin vastoin ne vaikeutuvat. Silloin kun jääkenttä ei ole tasapaksu, jää rupeaa liikkumaan ja siihen tulee railoja ja sohjovöitä.

Tulevaisuuden jäätalvista voi aiheutua ongelmia myös kauppalaivoille

– Silloin, kun meillä on kiinteä jääkenttä, niin pystymme tekemään ikään kuin valtatien eli rännin, jota pitkin kauppalaivastoalukset liikkuvat ja niitä on kohtalaisen helppo siellä seurata ja avustaa. Sitten, kun jääkenttä rupeaa liikkumaan, rännit liikkuvat siellä mukana ja sinne tulee jääkentän puristusta, johon kauppalaivat jäävät kiinni. Meidän on niitä silloin haasteellisempi avustaa, kun ei ole vakioreittiä, mitä pitkin se voitaisiin tehdä.

Muuttuvat jääolot näkyvät jatkossa myös tavalliselle jäällä liikkujalle.

– Ilmastonmuutos vaikuttaa paitsi meidän työhömme ja kauppamerenkulkuun, myös paikallisten ihmisten mahdollisuuteen liikkua siten, että tulee olemaan paikkoja, joissa on vaarallisempaa liikkua, Ylärinne sanoo.

Tänä talvena jäätilanne on ollut tavanomaisempi ja murtajia on ollut liikkeellä seitsemän. Suomenlahdella talven selkä on jo taittumassa, mutta Perämerellä jäätä on tällä hetkellä useita kymmeniä senttejä. Viimeisen murtajan alueelta ennakoidaan poistuvan toukokuun alkupuolella.

Lue seuraavaksi