1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Laurilan ja Tornion välisen radan suunnitelmaluonnosta esitellään: tasoristeysten turvallisuutta parannetaan, osa aiotaan poistaa

Väylävirasto on tehnyt alustavan suunnitelman Keminmaan ja Tornion välisistä muutoksista, joita rataosuuden sähköistäminen vaatii.

rautatieliikenne
Juna saapuu Rovaniemeltä Kemiin päin
Keminmaan Laurilasta alkava rataosuus Tornioon on parikymmentä kilometriä pitkä. Sähköistämiseen liittyviä alustavia suunnitelmia esitellään keskiviikkoiltana. Antti Ullakko / Yle

Pitkään odotettua Laurilan ja Tornion välisen raideosuuden sähköistystä koskevaan suunnitelmaluonnokseen voi tutustua keskiviikkona 24. maaliskuuta verkkotilaisuudessa. Maastomittaustyöt runsaan 20 kilometrin matkalla saatiin valmiiksi viime vuonna ja sen pohjalta on laadittu alustava suunnitelma sähköistämisen edellyttämistä muutoksista Keminmaan ja Tornion itäisen rautatieseisakkeen välillä.

Suunnitelman mukaan Laurilan ja Tornion välillä Raumon ja Kaakamon ristikkosillat avarretaan, jotta sähköistys voidaan toteuttaa. Suurimmat paikallisia asukkaita koskevat muutokset liittyvät radanylityspaikkoihin.

Projektipäällikkö Jarno Viljakaisen mukaan Keminmaan ja Tornion välisistä 17 tasoristeyksestä osa on erittäin vähäliikenteisiä ja osa sijaitsee hyvin lähekkäin. Suunnitelman mukaan neljän tasoristeyksen turvallisuus on kunnossa ja ne siis säilyisivät ennallaan. Muiden turvallisuus sen sijaan edellyttää muutoksia: kymmenkunta tasoristeystä poistuisi käytöstä ja niiden liikenne ohjattaisiin muihin radanylityspaikkoihin.

– Suunnitelmissa on, että kahdesta tasoristeyksestä tehtäisiin eritasoristeykset. Lisäksi yhteen on kaavailtu jalankulun ja pyöräilyn mahdollistavaa ratkaisua, Jarno Viljakainen kertoo.

Mielipiteitä suunnitelmista toivotaan

Viljakainen toivoo paikallisten antavan palautetta kaavailuista. Nyt suunnitelmiin on mahdollista vielä vaikuttaa. Luonnoksista voi esittää mielipiteensä 7. huhtikuuta asti.

Väylävirasto esittelee ratasuunnitelmaa keskiviikkona kello 17.30 alkaen tilaisuudessa, joka koronan vuoksi on järjestettävä verkossa. Asiakirjoihin ja aineistoihin voi tutustua myös hankesivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Infotilaisuus järjestetään Teams-tilaisuutena, mutta osallistuminen ei vaadi Teams-sovellusta. Tapahtumaan voi liittyä oheisen linkin (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) kautta.

Ratasuunnitelma laitetaan yleisesti nähtäville myöhemmin keväällä. Nähtävilläolosta tiedotetaan erillisellä kuulutuksella. Suunnitelmasta on tuolloin vielä mahdollista tehdä kirjallinen muistutus.

Myös Tornion itäisen rautatiepysäkin ja valtakunnan rajan välisen radan muutossuunnittelu on käynnissä. Koko rataosuuden sähköistys on hallitusohjelmassa, mutta investointipäätöstä ei ole vielä tehty. Tavoitteena on toteuttaa sähköistys parin lähivuoden kuluessa.

Runsaan 20 raidekilometrin sähköistäminen Laurilasta Tornioon ja edelleen Haaparannalle mahdollistaisi Suomen ja Ruotsin välisen henkilöliikenteen kehittämisen rautateillä.

Ruotsi on asiassa Suomea askeleen edellä: henkilöjunat Haaparannan ja Luulajan välillä alkavat kulkea lähes 30 vuoden tauon jälkeen 1. huhtikuuta.

Lisää aiheesta:

Suomi ja Ruotsi aloittavat yhteistyön odotetusta maiden välisestä junayhteydestä – "Voitto koko Suomelle"

Junamatka Eurooppaan on pienestä kiinni: 20 kilometrin sähköistys avaisi reitin Lapin kautta – Lontoossa kulkeva Susanna Chazalmartin käyttäisi junaa ympäristösyistä

Unelmajunat kohtasivat Haaparannalla – "Sähköistykselle alkaa näkyä haaleanvihreää valoa"

Lue seuraavaksi