1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ajokortit

Nuorten ajotaito huolettaa – ajokorttilakia muutetaan

17-vuotiaiden kuljettajien loukkaantumiset olivat kasvussa vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat. 

Noin puolet ensimmäisen ajovuoden ajokieltorikoksista tapahtuu ensimmäisen neljän kuukauden sisällä ajo-oikeuden saannista. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa parantaa nuorten kuljettajien taitoja ja sen myötä liikenneturvallisuutta. Siksi ministeriö on käynnistänyt hankkeen ajokorttilain muuttamiseksi.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet vähenivät vuosina 2019 ja 2020.

17-vuotiaiden kuljettajien loukkaantumiset olivat kuitenkin kasvussa viime vuonna, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat.

Lainmuutoksen tarkoituksena on myös joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa.

Syynissä opetusmäärät ja kokeiden teho

Hankkeessa arvioidaan muun muassa vaadittuja opetusmääriä ja opetuksen järjestämistapoja sekä kokeiden tehokkuutta ja seuraamusten riittävyyttä.

Ajokorttilain muuttaminen liittyy myös ministeriössä valmistelussa olevaan liikenneturvallisuusstrategiaan.

Noin puolet ensimmäisen ajovuoden ajokieltorikoksista tapahtuu ensimmäisen neljän kuukauden sisällä ajo-oikeuden saannista. Tähän voivat vaikuttaa vähäinen ajokokemus, ylikorostunut itsevarmuus tai kuljettajaan kohdistuva ryhmäpaine.

17-vuotiaiden ajokieltorikosten taustalla ei ole pelkästään ikä ja sen vaikutus.

Iän lisäksi vahvasti vaikuttava tekijänä on sukupuoli. Kaikissa tutkituissa ikäryhmissä ajokieltorikokseen syyllistyneistä oli miesten osuus lähes 90 prosenttia.

Lue myös:

15–24-vuotiaiden liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n tasoa – pitäisikö ikäpoikkeuslupaa tiukentaa?