1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Suomi on marginaalinen matkailumaa suurten turistimaiden rinnalla – se on myös Suomen etu

Suomea arvostetaan ulkomailla turvallisena ja luonnonläheisenä matkakohteena. Suomen Lappi on tunnetumpi ulkomailla kuin Pohjois-Norja ja Ruotsin Lappi.

Matkailuyrittäjät käärivät Rovanimellä hihat ja ryhtyivät myymään etäyhteyksillä palveluja matkanjärjestäjille. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Talvimatkailun hiipumisesta on Suomessa kärsinyt eniten Lappi, missä useiden yrittäjien päätulo on ulkomaalaisten matkailijoiden varassa. Valoa on kuitenkin näkyvissä, sillä Lapin kiinnostavuus on korona-aikana kasvanut ja ensi talvesta odotetaan hyvää, jos rajat matkailijoille saadaan auki.

Visit Finlandin, Matkailualan liiton, Mara ry:n ja Työ- ja elinkeinoministeriön yhteisen selvityksen mukaan viime vuonna Suomen matkailutulosta hävisi 7 miljardia euroa.

Tänä vuonna hävikin arvioidaan olevan 40-50 prosenttia vuoden 2019 luvuista. Summat ovat miljardiluokkaa, mutta koko maailman näkökulmasta Suomi on edelleen pieni matkailumaa. Matkailun elpyminen ja tunnettavuus vaatii runsaasti myyntityötä.

– Haaste on, että meidät ylipäätään muistetaan. Emme kuulu niihin itsestäänselviin matkailukohteisiin ja se vaatii meiltä sellaista näkyvyyttä ja kuuluvuutta, että ihmiset muistaisivat, että Suomi on varteenotettava matkakohde, muistuttaa Visit Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Hietasaari.

Suomen Lappi tunnetaan matkailupiireissä muita pohjoismaita paremmin

Santa Claus Hotellin kokoushuoneissa Rovaniemellä käy kevyt puheensorina ja väliin kuuluu naurunpyrskähdyksiä. Lähes 40 lappilaista matkailuyrittäjää ja noin 120 ulkomaista matkajärjestäjää kohtaavat virtuaalisesti etäyhteydellä.

Nyt myydään matkailupalveluja ensi syksylle ja talvelle. Ulkomaisia matkailupalvelun ostajia on etälinjoilla 26 eri maasta.

Hotelli Metsähirvaan markkinointivastaava Kikke Haverinen laskee, että myyntitapahtuman aikana hän ehtii tavata noin 30 ulkomaalaista matkanjärjestäjää.

Kikke Haverinen myy kollegansa kanssa etäyhteydellä matkailupalveluja mm. italialaiselle matkailuyritykselle. Kuva: Antti Mikkola / Yle

– Tuote on kunnossa ja aamupäivällä kysyntää on ollut muun muassa Italiasta ja Hollannista. Meidän etumme on selvästi, että emme ole kaupungin keskustassa. Meillä voi ihailla revontulia hotellin pihalta.

Ulkomaalaisten ostajien suuri lukumäärä kertoo myös Suomen Lapin kiinnostuksesta ulkomailla. Matkailualan konsulttiyritys Toolbox consulting Oy:n toimitusjohtaja ja matkailun myyntitapahtuman järjestäjä Kari Halosen mukaan kiinnostavuutta täytyy vertailla vastaaviin alueisiin pohjoismaissa.

– Suomen Lappi on jo Pohjois-Norjaan ja Ruotsiin etulyöntiasemassa siinä kuinka täällä on jo tuotettu ja hoidettu suhteita. Se korostuu varsinkin Aasian markkinoilla. Se, joka tunnetaan on varsinkin Suomen Lappi, Halonen toteaa.

Vastaavia etämyyntitapaamisia ulkomaisten matkanjärjestäjien kanssa on järjestetty muuallakin Lapissa koronan aikana, mutta ei niin suuressa mittakaavassa kuin Rovaniemen myyntitilaisuus, joka oli osa Arctic Desing Week-tapahtumaa.

Kontaktiverkosto halutaan säilyttää myyjien ja ostajien välillä

Tällä hetkellä matkailupalveluiden ostaminen on hankalaa ulkomaalaisille matkatoimistoille, samoin matkailutuotteiden myyminen. Korona-aika on hiljentänyt kaupan, vaikka kysyntää onkin.

– Nyt matkanjärjestäjät ja matkatoimistot haluavat ylläpitää suhteita, joita aikaisemmin on ollut. Korona-aika on vaikuttanut globaalisti matkailualaan. Useita yrityksiä voi olla kaatunut ja uusien kontaktien luominen on hankalaa, joten täytyy pitää yllä niitä, jotka ovat jo olemassa, laskee matkailun myyntitapahtuman järjestäjä Kari Halonen Rovaniemellä.

Kikke Haveriselle myyntitapahtuman anti toi uskoa tulevaan.

– Aivan ihanaa, olo on positiivinen. Kyllä tämä maailma vielä tästä aukeaa ja kaikki taas toimii, toteaa iloinen Hotelli Metsähirvaan markkinointivastaava Kikke Haverinen päivän myyntitapahtuman annista.

Suomella ja Lapilla moneen maahan etu korona-ajan jälkeen

Koronan iskiessä täydellä voimalla matkanjärjestäjät peruivat suuren osan varauksista, mutta matkailuyrityksillä on jäljellä vielä vanhoja varauksia, joita siirrettiin vuodella eteenpäin.

– Vanhoja varauksia on voimassa edelliseltä kaudelta, kun matkustaminen ei onnistunut pandemian vuoksi. Kiinnostavuutta on ja useat yrittäjät ovat sanoneet, että ensi talvi on ennätyksellinen, kun rajat vaan saadaan auki, laskee Visti Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Lappi pärjää hyvin pohjoismaisessa vertailussa, mutta Suomi on alueena kaukana massamatkailusta. Se on myös etu, kun varsinkin korona-ajan jälkeen ulkomaalaiset matkailijat valitsevat matkakohteita. Suomen etuja matkailumaana ovat turvallisuus ja luonto, jossa on tilaa ja väljyyttä.

– Kysyntää on enemmän Suomen kaltaista kohdetta kohtaan. Suomi on kansainvälisissä rankkauksissa menestynyt hyvin esimerkiksi turvallisuuden osalta. Olemme esimerkiksi Hongkongin ja Japanin suuren matkatoimiston listalla kolmanneksi kiinnostavimpana maana. Euroopassa olemme myös listoilla korkealla, kertoo Visit Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Hietasaari.

Hietasaaren mukaan esimerkiksi Suomen valinta edelleen maailman onnellisimmaksi kansaksi edesauttaa mielenkiintoa ja uteliaisuutta maatamme kohtaan ja houkuttelee matkailijoita.