1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lentoliikenne

Kotimaan lentoreiteille valittiin uusia lentoyhtiöitä – Finnairin tilalle ruotsalainen, latvialainen ja virolainen lentoyhtiö

Lentojen jatkuminen Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemille on varmistunut, kun Finnair lopettaa omat lentonsa keväällä.

lentoliikenne
Finnairin ATR-matkustajalentokone platalla edestä päin.
Suomen kotimaan lentoreittejä alkaa operoida kolme uutta lentoyhtiötä. Petri Aaltonen / Yle

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kilpailutti Finnairilta keväällä vapautuvat reitit. Valtio ostaa lentoliikennettä tämän vuoden ajan Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren, Kajaanin ja Kemi-Tornion lentoasemille.

Tarjouksen jätti yhteensä viisi lentoyhtiötä. Yhden lentoyhtiön tarjous hylättiin kokonaan, ja yhden lentoyhtiön tarjous yhden reitin osalta ei täyttänyt kilpailutuksen edellytyksiä. Finnair ei osallistunut kilpailutukseen.

Tarjouskilpailun voittivat ruotsalainen Amapola Flyg AB, virolainen NyxAir OÜ ja latvialainen A/S "Raf-Avia".

Maakuntakenttien reittiliikenteen tarjouskilpailun voittaneet yhtiöt kartalla: Joensuu-Helsinki: Amapola Flyg, Jyväskylä-Helsinki: NyxAir, Kajaani-Helsinki: Raf-Avia, Kemi-Kokkola-Helsinki: NyxAir
Samuli Huttunen / Yle

Ostolennot tulevat valtiolle ennakoitua kalliimmiksi. Valtion myöntämä määräraha 11,5 miljoonaa euroa ei riittänyt kattamaan lentojen kustannuksia, vaan tarjousten yhteissumma nousi 13,8 miljoonaan euroon. Kalleimmaksi osoittautui kolmioreitti Helsingistä Kokkolan kautta Kemi-Tornion lentoasemalle, jonka tukeen kuluu rahaa hieman yli kuusi miljoonaa euroa.

Joensuun reitillä valtio ostaa liikennettä hieman yli kolmella miljoonalla eurolla, ja Kajaaniin sekä Jyväskylään yhteensä hieman yli neljällä miljoonalla eurolla.

– Koronatilanne on saattanut nostaa tarjousten hintaa, koska varsinkaan keväällä matkustajien määrän ennustaminen on vaikeaa, sanoo johtaja Pipsa Eklund Traficomilta.

Useimmilla tuettavilla reiteillä jopa puolet matkustajista on aiemmin jatkanut Helsinki-Vantaalta ulkomaille. Traficom edellyttää, että valitut yhtiöt pystyvät myymään lippuja jatkolennoille niin, että esimerkiksi matkalaukut voidaan siirtää suoraan seuraavaan koneeseen.

Kemissä toivotaan biotuotehtaan tuovan lisää lentomatkustajia

Viidellä maakuntakentällä lentoyhteydet paranevat, kun valtion tilaama ostoliikenne alkaa. Talven ajan Finnair on lentänyt kaikille viidelle kentälle pari kertaa viikossa, kun jatkossa lentoja on vähintään kahdesti arkipäivisin.

– Meitä auttaa Metsä Fibren biotuotetehdasinvestointi, jonka rakentamisen huippuhetket ovat vuoden 2022 loppupuolella. Uskomme, että kun lennot alkavat, löydämme keinot saada ne kannattavaksi markkinaehtoisesti, sanoo seutupäällikkö Sari Moisanen Meri-Lapin kehittämiskeskuksesta.

Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutupäällikkö Sari Moisanen
Meri-Lapin kehittämiskeskuksen seutupäällikkö Sari Moisanen uskoo, että tämän vuoden aikana lennot palautuvat kannattaviksi Kemissä. Antti Ullakko / Yle

Ruotsalaisyhtiö alkaa lentää Joensuuhun

Ruotsalaisen lentoyhtiön Amapola Flygin toimitusjohtaja Erik Salén sanoo, että yhtiöllä on ns. interline-sopimus jatkolennoista SAS:n kanssa. Neuvottelut Finnairin kanssa alkavat ensi viikolla, jotta Joensuusta lähtevien matkustajien matkalaukut saadaan siirrettyä suoraan jatkolennolle.

– Toivomme tietysti, että Helsingin ja Joensuun välillä on myös kaupunkien välistä paikallismatkustusta, koska lentoyhtiölle nämä matkustajat tuottavat enemmän, sanoo toimitusjohtaja Salén.

Yhtiö aikoo lentää Helsinki-Vantaan ja Joensuun välistä reittiä 50-paikkaisilla Fokker 50-potkuriturbiinikoneilla.

Koronatilanne voi lykätä lentojen aloittamista

Lentoyhtiöiden edellytetään aloittavan lennot 19. huhtikuuta, mutta koronatilanne voi lykätä lentojen alkamista joillakin viikoilla.

– Tällöin korvaamme yhtiöille lykkääntymisestä aiheutuneita lisäkuluja, sanoo Eklund.

Lentojen ostoliikenteestä tehty sopimus kattaa tämän vuoden lennot. Sen jälkeen lentojen toivotaan olevan kannattavia ilman valtion tukea.

– Kilpailu on hyvästä ja luo innovaatioita. Tavoitteena on, että liikenne lähtee koronan jälkeen markkinaehtoisesti elpymään.

Potkuriturbiinikone lentokentällä.
Amapola Flyg lentää 50-paikkaisilla Fokker 50-potkuriturbiinikoneilla. Amapola Flyg

Lentoturvallisuus yksi valintakriteeri

Onnettomuustutkintakeskus on esittänyt, että lentoyhtiöiden valinnassa tulisi kiinnittää huomiota myös lentoturvallisuuteen, eikä pelkästään edulliseen hintaan. Otkes on halunnut eroon ketjutuksista, joissa sopimus tehdään lentoja markkinoivan ns. virtuaalisen lentoyhtiön kanssa, joka puolestaan tilaa lennot varsinaiselta lentoyhtiöltä.

Tällöin vaarana on, etteivät lentoyhtiön turvallisuuskulttuurissa mahdollisesti olevat puutteet tule esille. Otkes antoi turvallisuussuosituksen sen jälkeen, kun matkustajakone ajautui huonossa kelissä kiitotieltä Savonlinnassa (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2019.

Traficomin mukaan jatkossa kilpailutuksissa lentojen turvallisuutta valvotaan monin keinoin.

– Teemme sopimuksen nyt suoraan lentoyhtiön kanssa, emmekä hyväksy enää pöytälaatikkoyrityksiä. Tällöin ketju on lyhyt ja pääsemme neuvottelemaan suoraan lentoyhtiön kanssa, sanoo Pipsa Eklund.

Eklund muistuttaa, että kaikilla valituilla lentoyhtiöillä on turvallisuustodistus, jonka toteutumista heidän kotimaansa ilmailuviranomaiset auditoivat.

Amapola Flyg on ruotsalainen lentoyhtiö, joka lentää pääasiassa rahtia Tukholman Arlandasta ja Malmöstä. Yhtiö lentää lisäksi Ruotsin sisäisiä matkustajalentoja 50-paikkaisilla Fokker50 -potkuriturbiinikoneilla.

NyxAir OÜ on virolainen alueellinen lentoyhtiö, joka lentää pääasiassa rahtia sekä Tallinnan ja Kuressaaren välisiä matkustajalentoja ATR 42-500-potkuriturbiinikalustolla. Kolmioreitillä Helsingistä Kemiin ja Kokkolaan yhtiö alkaa sopimuksen mukaan operoida 50-paikkaisella matkustajakoneella.

Latvialaiselle RAF-Avia Airlinesille Suomen olosuhteet ovat aiemmin tulleet tutuiksi, kun yhtiö on operoinut alihankkijana lentoja Helsingin ja Savonlinnan välisellä reitillä.

Lue lisää: Joensuun ja Helsingin välistä reittiä lentää jatkossa ruotsalainen Amapola Flyg

Kajaanin ja Helsingin välillä lentää jatkossa Raf-Avia – tällaiset ovat lentovuorot

Lue seuraavaksi