1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pienet ja keskisuuret yritykset

Korona ei pysäytä bisnestä pakettiautossa – eläinlääkäri, parturi ja pyörähuoltaja näyttävät, kuinka työ pyörien päällä sujuu

Moni on oppinut ruuan lisäksi tilaamaan myös palveluita kotiovelleen.

Pienet ja keskisuuret yritykset
Pakettiautoon rakennettu polkupyöräkorjaamo.
Tältä näyttävät pakettiautoon rakennetut parturi, pyöräkorjaamo ja eläinlääkärin vastaanotto.

Tässä jutussa kolme kekseliästä yrittäjää kertoo oman tarinansa. Yhdelle yrityksen perustaminen osui koronaepidemian alkuun, osalle korona-aika on tuonut entistä enemmän asiakkaita.

Parturiveljekset: Tarvitsimme idean, jolla erottautua sadoista parturiliikkeistä

Pakettiautoon rakennettu parturi.
Veljekset Mohammed ja Ahmed Al-Khayyat halusivat erottautua muista parturiliikkeistä, joten he perustivat yrityksensä pyörien päälle.Petteri Juuti / Yle

Ahmed Al-Khayyat, toinen perustajista, liikkuva parturi Barber Mobile

“Tulimme Irakista Suomeen vuonna 2015. Veljeni Mohammed Al-Khayyat on insinööri ja parturi, itse opiskelin aiemmin yliopistossa lakia ja pyöritin useampaa yritystä. Myin muun muassa autoja.

Suomessa työn löytäminen oli hankalaa, koska koulutustaustamme on erilainen, emmekä osanneet kieltä.

Ajattelimme perustaa parturiliikkeen, mutta niitähän on täällä satoja! Mietimme, miten voisimme erottautua ja keksimme idean liikkuvasta parturista.

Katsoimme internetistä esimerkkejä Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista. Tutkimme, miten autot oli rakennettu ja huomasimme, että idea oli siellä otettu hyvin vastaan.

Totesin veljelleni, että en ole ikinä nähnyt tällaista Suomessa – yritetään parhaamme!

Ostimme pakettiauton vuoden 2019 lopussa ja yli kahden kuukauden rakentamisen jälkeen se oli valmis vuoden 2020 alussa. Sitten alkoi epidemia.

Tilanne oli vaikea, koska yritys oli uusi ja ihmisille tuntematon. Yritimme mainostaa, mutta emme tavoittaneet ihmisiä. Moni luuli, että autolla kuljetetaan tuotteita parturiliikkeisiin.

Olimme ajatelleet, että auto mahdollistaisi yhteistyön yritysten kanssa tai vaikkapa festivaaleilla. Kaikki se on tässä tilanteessa mahdotonta, mutta meillä on jonkin verran yksityisasiakkaita.

Toisaalta, voimme tulla asiakkaiden kotipihaan. Ajattelimme, että tämä palvelu voisi toimia myös niille, joiden on vaikeaa liikkua kotoaan, kuten vanhuksille ja liikuntarajoitteisille. Jos asiakas ei pysty kävelemään autolle, voimme mahdollisuuksien mukaan työskennellä myös tämän kotona.

Nykyään meillä on jo kaksi autoa ja aiomme aloittaa myös naisten kampaamopalvelut."

Eläinlääkäri: Parasta työssäni on vapaus

Pakettiautoon rakennettu eläinlääkäri.
Eläinlääkäri Laura Rajakallio pystyy hoitamaan pakettiautossaan pieniä lemmikkejä ja tekemään myös laboratoriotutkimuksia.Petteri Juuti / Yle

Laura Rajakallio, eläinlääkäri, liikkuva eläinklinikka Petmobiili

“Olin jo pitkään haaveillut tällaisesta kotikäyntejä tekevästä palvelusta. En halunnut perustaa kivijalkaliikettä tai vastaanottoa, joka sitoisi tekemistäni.

Päätin, että teen vastaanotostani liikkuvan, jotta voisin lähteä mistä ja milloin tahansa liikkeelle ja tavarat kulkisivat mukanani.

Aloin suunnitella liikkuvaa vastaanottoa vuonna 2016. Tutkailin yhdysvaltalaisia eläinlääkäriautoja, niissä on leikkaussalit, röntgenit ja muut, ja totesin, että enhän minä pysty sellaista bussia kuljettamaan!

Yhdessä autoverhoomon kanssa mietimme, mitä autoon saa järkevästi laitettua pieneen tilaan ja mikä on välttämätöntä.

Nyt siellä on toimenpidepöytä, jonka päällä pystyn tutkimaan pieniä koiria, kissoja ja “taskulemmikkejä”. Lisäksi siellä on laboratorio, missä pystyn tutkimaan verinäytteitä ja tietenkin mukana kulkee lääke- ja tarvikevarasto.

Auton lämpötilan säätäminen on vaativaa, koska talvella voi olla 20 astetta pakkasta ja kesällä 30 astetta lämmintä.

Asiakkaiden mukaan tämä on ollut odotettu palvelu, kun pelkäävää eläintä ei ole tarvinnut lähteä viemään klinikalle.

Koronaepidemia näkyi aluksi piikkinä kysynnässä, kun ihmiset eivät lähteneet kotoaan minnekään. Muutenkin eläinlääkäreillä työt ovat lisääntyneet, koska ihmisillä on paljon lemmikkejä ja niiden kanssa ollaan kotosalla. Nyt niitä katsotaan tarkemmin ja reagoidaan herkemmin.

Parasta työssäni on vapaus. Se, ettei tarvitse päivystää kivijalkaliikkeessä, jos ei vaikka olisikaan asiakkaita. Voin periaatteessa lähteä liikkeelle vaikka kesämökiltä, jos niin haluaisin.

Toisaalta, työ on rankkaa. Tässä joutuu aika paljon kantamaan ja olemaan omituisissa työasennoissa, mutta katsotaan, miten fysiikka kestää!”

Pyörähuoltaja: Epidemia on lisännyt pyöräilyä

Pakettiautoon rakennettu polkupyöräkorjaamo.
Antti Känsälä kertoo, että liikeidea sai alkunsa kerrostalojen pyöräkellareissa lojuvista, huoltamattomista polkupyöristä.Petteri Juuti / Yle

Antti Känsälä, toimitusjohtaja ja toinen perustajista, liikkuva pyörähuolto Yeply

“Olimme katselleet ystäväni Tommi Särkkisen kanssa huonokuntoisia polkupyöriä, jotka lojuivat kerrostalon kellarissa käyttämättöminä. Halusimme keksiä ratkaisun, jolla saisimme ihmiset pyöräilemään ja maailman pelastettua!

Ensin pohdimme, että hakisimmeko pyörät kotoa ja huoltaisimme ne toisaalla. Vai toimisiko huolto sittenkin autossa? Halusimme liiketoimintamallin, jonka pystyisimme viemään myös maailmalle.

Vuonna 2016 päätimme ostaa käytetyn auton ja perustaa fillarihuollon renkaiden päälle. Ensimmäisenä vuonna hinkkasimme autoa Tommin kanssa jokaikinen ilta. Halusimme luoda siitä täydellisen asiakaskokemuksen.

Aloitimme homman kesäkuussa ja löimme itsellemme takarajan: elokuussa tekisimme päätöksen joko lopettaa tai pistää kaiken peliin. Jo kesäkuussa bisnes tuotti sen, mitä siihen kului rahaa.

Ihmisten positiivinen vastaanotto loi uskoa, että olemme osuneet johonkin mikä toimii ja mille on kysyntää.

Kyllähän joudumme pakettiautossa rajoittaamaan millaisia huoltotoimenpiteitä voimme tehdä ja paljonko varaosia voi kuljettaa mukana. Käännämme rajoitukset vahvuudeksi: emme voi jättää sinne fillareita viikoksi olemaan.

Tämä yritys olisi voinut saada alkunsa myös koronan aikana, koska tarjoamme turvallisen mahdollisuuden asioida ulkona. Ja epidemia on lisännyt pyöräilyä.

Se, miten ihmiset haluavat palveluita ostaa, määrittelee miten niitä heille tuodaan. Jos ihmiset haluavat, että palvelut tuodaan lähelle ja kokemus on helppo, niin tietysti uusia palveluita syntyy.

Tämä oli meidän mielestämme yrityksen perustamishetkellä paras malli ja olemme edelleen sitä mieltä, että se on paras malli."