1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. alkoholijuomat

Kauramaito vaihtui viinabisnekseen – suomalaismiljonääri lähtee viemään kauralikööriä maailmalle: "Emme löytäneet mitään vastaavaa"

Kauralikööri tulee Suomen markkinoille ennen kesää.

Ilomantsilainen Arctic Blue Beverages tuo markkinoille gin-pohjaisen kauraliköörin. Kuvituskuva. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Ilomantsilainen giniyritys tuo alkoholimarkkinoille gin-pohjaisen kauraliköörin.

Kauraliköörin taustavoimista löytyy kouvolalainen Tuomas Kukkonen, joka tunnetaan kauratuotteita valmistavan Kaslinkin entisenä toimitusjohtajana.

Kukkosen perhe myi kauratuotteita valmistavan perheyrityksen vuonna 2019 Fazerille. Kukkosen kaikki kolme veljestä nousivat kaupalla mukaan viime vuoden verotilaston kärkisijoille.

Lue lisää: Maitoon kyllästyneet veljekset löivät kaurajuomilla rahoiksi – nyt kaikki 3 ovat miljonäärejä, ja isäkin pärjää mukavasti

– Kaura on ollut lähellä sydäntäni pitkään. Olen huomannut, että kaura on hyvä raaka-aine lopputuotteen pohjaksi ja sitä kautta yhdistelmä tuli. Olen yrittänyt simuloida kauraa moneen muuhunkin tuotteeseen, Tuomas Kukkonen kertoo.

Kukkonen on gin-pohjaisen kauraliköörin valmistavan Arctic Blue Beverages Oy:n hallituksen jäsen ja pääomasijoittana yksi yrityksen omistajista.

"Emme ole löytäneet vastaavaa"

Arctic Blue Beverages aikoo tuoda gin-pohjaisen kauraliköörin Suomen markkinoille ennen kesää ja maailmanmarkkinoille vaiheittain tämän vuoden aikana.

Yrityksen mukaan kermapohjaisten liköörien maailmanmarkkinat ovat vuositasolla 1,5 miljardia euroa.

– Lähdimme tekemään pioneerityötä. Ainakaan itse emme ole löytäneet vastaavaa tuotetta maailmalta, Tuomas Kukkonen kertoo.

Kauralikööri on vegaaninen ja gluteeniton. Liköörin kaurapohja valmistetaan vedestä ja suomalaisesta luomukaurasta.

– Kauraa on tähän mennessä hyödynnetty lähinnä maitoa korvaavissa meijerituotteissa. Olemme todenneet, että se sopii erinomaisesti myös alkoholituotteen pohjaksi, Arctic Blue Beveragesin toimitusjohtaja Valtteri Eroma kertoo tiedotteessa.

Kauran menekki kasvaa

Kauran käyttö on kasvanut huimasti elintarviketeollisuudessa Suomessa. Viime vuonna kauraa käytettiin yli 140 miljoonaa kiloa, kun vielä vuonna 2018 kauraa käytettiin alle 100 miljoonaa kiloa (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).

Kaurapohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat myös maailmalla. Arctic Blue Beveragesin mukaan maitoa korvaavien kauratuotteiden markkinat kasvavat erittäin nopeasti Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

– Varsinkin kauramaitoa käytetään paljon maailmanlaajuisesti ja ynnäilimme, että tästä voisi tehdä myös alkoholituotteen, Tuomas Kukkonen toteaa.