1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. polkupyörät

Huonoja uutisia pyöräilijöille – pyörien ja varaosien toimitukset menevät jopa loppusyksyyn: "Piti tulla jo pari kuukautta sitten"

Perushuolto on helppo toteuttaa kotioloissa. Monimutkaisemmat toimenpiteet vaativat usein ammattilaisen osaamista, etenkin sähköpyörissä.

Lappeenrantalaisen Pyörä-Expertin yrittäjän Veikko Riikosen mukaan monien pyörähuoltoon tarvittavien tavaroiden toimitusajat ovat venähtäneet. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Aurinkoiset ja lämpimät kevätsäät ovat houkutelleet ottamaan polkupyörät esille talvisäilöistä. Lappeenrantalaisen Pyörä-Expertin yrittäjän Veikko Riikosen mukaan pyöräilykausi pääsi alkuun tällä viikolla.

– Maanantaina oli aurinkoista ja ihmiset lähtivät liikkeelle, kertoo Riikonen.

Riikosen mukaan pyörien ja niiden varaosien saaminen maailmalta on tällä hetkellä katastrofaalista koronapandemian vuoksi.

– Tavaratoimitukset ovat jumissa. Esimerkiksi tälle vuodelle tulevat ennakkotavarat eivät ole vieläkään tulleet, vaikka tavaroiden olisi pitänyt olla varastossa jo kuukausi tai pari sitten.

Monet toimitukset onnistuvat vasta marraskuussa

Monissa pyöränhuoltoliikkeissä on nyt saatavuusongelmia esimerkiksi renkaissa ja rattaissa.

– Onneksi olen ollut alalla pitkään ja varautunut tähän jo viime talvena. Olen pyrkinyt täyttämään varastomme mahdollisimman hyvin, mutta joissain tapauksissa en ole saanut kaikkia tavaroita, jos maahantuoja ei ole pystynyt toimittamaan, sanoo Riikonen.

Riikosen havainnot vahvistetaan myös monesta muusta pyörähuoltoliikkeestä. Monien tavaroiden toimitusajat osuvat tällä hetkellä marraskuun tienoille.

– Tällä viikolla tein vuoden 2022 varaosaennakot. Periaatteessa jokaisella alan yrittäjällä pitäisi olla kristallipallo ja pitäisi tietää, mitä tapahtuu kahden vuoden päästä, sanoo Riikonen.

Riikosen mukaan tämä aiheuttaa monille yrittäjille unettomia öitä – myös hänelle.

Varaosien toimitukset liikkuvat nyt hitaasti. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Pumppaa renkaat ja öljyä ketjut

Riikosella on yksinkertaiset ja helpot täsmävinkit, jotka käyvät kaikkien pyörien huoltoon kotioloissa. Renkaisiin pitää pumpata ilmaa ja ketjut öljytä.

– Siinä on kaksi ylivoimaisesti tärkeintä asiaa. Loppu onkin sen verran teknistä osaamista, että se melkein kuuluu meille.

Pyörille voidaan tehdä monenlaisia huoltoja.

– Voidaan tehdä kevyempiä huoltoja, jolloin emme mene napojen sisään. Huollamme päällisin puolin, säädämme vaihteet ja jarrut, katsomme ohjainlaakereiden kireydet ja keskiön kireydet, kertoo Riikonen.

Toisinaan on tarvetta perusteellisemmalle huollolle.

– Täyshuollossa pyörä tulee lääkäriin. Silloin avaamme kaikki. Pyörä puretaan osiin ja laitetaan uudestaan kokoon.

Kevyissä huolloissa polkupyörää ei pureta aivan osiin. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Sähköpolkupyörien säätöön tarvitsee tietokonetta

Sähköpolkupyörien perushuolto on suurelta osin samanlainen kuin tavallisilla polkupyörillä, mutta tämän lisäksi sähköpolkupyörät vaativat vielä vähän lisää hienosäätöä.

– Sähköpyörissä moottori, ohjainyksikkö ja akku tarkistetaan ja säädetään tietokoneella, samoin kuin autoissa, sanoo Riikonen.

Tällaiset säädöt eivät onnistuisi kotioloissa.

Pyörä kaipaa säännöllistä huoltoa

Pyörän huoltamisen laiminlyönti voi johtaa monenlaisiin ongelmiin. Yleisimmästä päästä on ketjujen rohina.

– Avovaihteisissa pyörissä pahin skenaario on, että takavaihtaja menee pinnojen väliin. Remontti on kallis silloin, varoittaa Riikonen.

Pyörän hinta ja sitä kautta osien laatu vaikuttaa jonkin verran huoltoväliin. Ketjut ja rattaat kuluvat eniten.

– Heikoimmissa pyörissä huoltoväli on tuhannesta kahteentuhanteen kilometriä. Parhaimmissa kunnon osasarjoissa voi päästä jopa 10–15 tuhanteen kilometriin.

Säännölliset huollot säästävät pyöräilijän monelta harmilta. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Työsuhdepolkupyöräetu kiihdytti pyöräkauppaa

Vuoden alussa tuli voimaan mahdollisuus saada työsuhdepyörä uutena verovapaana luontoisetuna. Veroton etu on enintään 1 200 euroa vuodessa. Se koskee sekä tavallisia että sähköavusteisia pyöriä.

Riikonen on tyytyväinen tähän uudistukseen.

– Tämä on hyvä juttu työntekijöille, työnantajille ja meidän alallemme. Harvoin sanon, mutta hallitukselle kiitoksia.

Viime joulukuussa otettiin käyttöön romutuspalkkio. Vanhasta autosta saatavan romutuspalkkion voi käyttää esimerkiksi sähköpyörän hankintaan. Sähköpyörien osalta voi saada enimmillään tuhannen euron suuruisen tuen.

– Tammikuu on yleensä alallamme ylivoimaisesti hiljaisin kuukausi. Romutuspalkkion ansiosta myimme eniten pyöriä tammikuussa mitä on koko liikkeen historian aikana myyty.

Riikosella on positiiviset näkymät loppuvuoden suhteen.

– Kaikki riippuu siitä, miten maahantuojat, niin tavarantoimittajat kuin pyöräntoimittajatkin, saavat toimitettua meille tavaraa. Jos tavaraa tulee ja sulkutoimenpiteiltä vältytään, näen tämän vuoden positiivisena.

Lue lisää: Polkupyörä työsuhde-etuna tai vanhan auton romutuspalkkiolla? Uudet kannustimet pyöräilyyn näkyvät jo pyöräkaupoissa