1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. vapaasukellus

Vapaasukeltaja Johanna Nordblad rahoittaa ennätyksensä poseeraamalla jään alla mekko päällä: seurasimme hyytäviä mainoskuvauksia pinnan alla

Marginaalilajien ammattiurheilijat joutuvat haalimaan rahoitusta monista eri lähteistä.

Elina Manninen kuvaa Johanna Nordbladia veden alla.
Vapaasukeltaja Johanna Nordblad on jo vuosia valokuvannut jään alla siskonsa Elina Mannisen kanssa. Nyt he tekevät mainoksia.

Sonnasen järvi Heinolassa on tunnettu kristallinkirkkaasta vedestään. Sen jäähän on sahattu avanto, jonka pinnalla kelluu ohuita jäänkappaleita.

Ensin veden hyiseen syliin kahlaa Elina Manninen, helsinkiläinen valokuvaaja. Märkäpukuun sonnustautuneena hän kantaa varoen kalliin, vedenpitävään suojukseen verhotun kameransa avantoon.

Perässä tulee hänen siskonsa, Johanna Nordblad. Hänellä on yllään uimapuku, josta sisko ottaa mainoskuvia.

Nordblad on maan tunnetuimpia vapaasukeltajia. Parisen viikkoa sitten hän teki jääsukelluksen maailmanennätyksen: 103 metriä jään alla, pelkässä uimapuvussa.

Yli 20 vuotta kilpailleelle ammattiurheilijalle mainoskuvausten tekeminen on monella tapaa tärkeää. Ensinnäkin se tuo rahaa.

– Mainoskuvauksilla rahoitimme viimeisimmän maailmanennätykseni. Ja se on minulle harjoittelua, kun olen jään alla mekko päällä, Nordblad naurahtaa.

Mainoskuvien kuvaukset ovat Johanna Nordbladille myös harjoittelua jääsukelluksia varten. Kuva: Mika Moksu / Yle

Mainostulot mahdollistavat kilpailemisen

Vapaasukellus, jääsukelluksesta puhumattakaan, ovat urheilulajeina varsin marginaalisia. Se tarkoittaa, että sponsorirahoja ei ole jaossa ylenpalttisesti. Maailmalla kilpailuissa kiertäminen ei ole halpaa.

Suurtenkin urheilulajien tähdet joutuvat haalimaan lisätuloja toimimalla mainoskasvoina. Lumilautailijat ovat jo vuosikymmenten ajan haalineet rahaa kilpailutoimintaan kuvaamalla lasketteluvideoita.

Nordbladin ja Mannisen vedenalaiset mainoskuvat ovat silti lajissaan harvinaisia. Idea niiden tekemiseen kumpusi siskosten yhteisestä harrastuksesta.

– Olemme jo pitkään tehneet yhdessä taiteellisia kuvia harrastusmielessä ja kooneet kuvistamme näyttelyitä. Se on meille hyvin luontevaa yhdessä tekemistä. Kuvamme tuntuvat kiinnostavan, koska ne ovat ainutlaatuisia. Myös se tuntuu kiinnostavan, että me olemme siskoksia, sanoo ammattivalokuvaaja Elina Manninnen.

Valokuvaaja Elina Manninen sukeltaa kuvatessaan ilman hengityslaitteita. Vedenalaiseen kuvaamiseen vaadittava kalusto on kallista, kamera suojineen maksaa useita tuhansia euroja. Kuva: Mika Moksu / Yle

Kahden naisen tuotantotiimi on kilpailuetu

Sonnasen hyisessä avannossa Nordblad poseeraa kameralle kaikessa rauhassa. Siskokset vaihtavat ajatuksia siitä, millaisia kuvia pitäisi ottaa. Minuutit kuluvat, ja kerta toisensa jälkeen he painuvat pinnan alle. Lopulta uimapukuun sonnustautunut vapaasukeltaja lähtee mökin rantasaunaan lämmittelemään.

Siskokset ovat tehneet mainoskuvauksia nyt runsaan vuoden. Kuvat ovat keränneet huomioita niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Asiakkaita on rannekellovalmistajista vaatemerkkeihin. Kuvaukset tuovat heille noin kolmasosan tuloista.

Mainostuotantojen aloittaminen on ollut luontevaa. Siskoksilta löytyy taiteellista osaamista, Manniselta kuvaajana ja Nordbladilta kuvittajana sekä graafisena suunnittelijana. Molemmilla on myös yrittäjätaustaa.

Yksi kilpailuvaltti on, että he toteuttavat vedenalaiskuvaukset kaksin, kun tavallisesti vastaaviin kuvauksiin vaaditaan useiden henkilöiden työryhmä. Pienemmällä porukalla kustannukset ovat alhaisemmat. Etua tuo myös pitkä kokemus vedessä toimimisesta.

– Ilman Johannaa en saisi tällaisia kuvia. Ja tuskin tällaisia kuvia syntyisi jos minä en ottaisi niitä, Manninen pohtii.

Elina Manninen ja Johanna Nordblad saavat nyt noin kolmasosan tuloistaan mainoskuvauksista. Tavoitteena on saada niistä päätyö. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Tähtäimessä päätyö

Lämmittelytuokion jälkeen siskokset palaavat avantoon ottamaan lisää kuvia. Kuvausstudiona on jo pitkään ollut sama järvi, Sonnanen. Sen vesi on äärimmäisen kirkasta ja luo kuvaamiselle poikkeukselliset puitteet, joita ei altaaseen saa.

Siskosten tavoitteena on saada tulevaisuudessa jopa koko elanto mainoskuvauksella. Se vaatii kuitenkin jatkuvaa kehittymistä ja ahkeraa myyntityötä. Ja vaikka kyse on työstä, ei sen tarvitse olla vakavaa.

– Tavoitteemme on päästä Voguen kanteen. Sisäsivuilla olemme jo olleet, Johanna Nordblad nauraa.

Marginaaliin kuuluvien urheilulajien ammattilaiset joutuvat usein rahoittamaan kilpauraansa erilaisella markkinointiyhteistyöllä. Jääsukelluksen maailmanennätyksen tehnyt Johanna Nordblad on yksi heistä. Yhdessä valokuvaajasiskonsa Elina Mannisen kanssa hän on ryhtynyt tekemään vedenalaisia mainoskuvauksia. Kuvauspaikkana toimii useimmiten kirkasvetinen Sonnasen järvi Heinolassa. Mainoskuvauksilla on keskeinen rooli kilpailutoiminnan kannalta.

Lue myös:

Hyytävän maailmanennätyksen tehnyt ihmenainen paljastaa rajun urheilulajinsa salat – kertoo, miksi ennätys kuuluu Suomeen: "Meillä mummotkin vetävät kylmässä avannossa"

Johanna Nordblad pystyy olemaan hengittämättä 6 minuuttia 39 sekuntia ja sukeltaa jään alla: hänen niksinsä mielenhallintaan sopivat kaikille