1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Ajokortin juuri saanut saisi ajaa vain aikuinen kyydissään, yöajoille kielto – Liikenneturvalta täysin uusi ehdotus ajokorttilakiin

Kasvaneet huolet nuorten liikenneturvallisuudesta saivat ministeriön käynnistämään ajokorttilain uudistamisen.

liikenne
Ajo-opetusta Lappeenrannan keskustassa.
Nuorten liikenneturvallisuus on monelta osin parantunut viime vuosina. Mikko Savolainen / Yle

Vasta muutama vuosi sitten voimaan tullutta ajokorttilakia aiotaan jälleen uudistaa. Kesällä 2018 voimaan tulleessa lakiuudistuksessa pakollista ajo-opetusta vähennettiin ja painotettiin enemmän osaamisen näyttämistä itse ajokokeessa.

Taustalla oli varsinkin ajokortin kalliiksi koettu hinta. Henkilöauton ajokortin hinta onkin uudistuksen jälkeen laskenut.

Maaliskuun lopulla liikenne- ja viestintäministeriö avasi ajokorttilain jälleen uudistettavaksi. Ministeriön blogissa (siirryt toiseen palveluun) todettiin, että "aiomme arvioida, millaisia lainsäädäntömuutoksia nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi tarvitaan."

Uudistaminen lähtee vasta liikkeelle, joten tarkkoja tavoitteita ei ministeriöstä osata sanoa.

– Lähtökohtana hankkeessa on, että yleisesti mahdollistetaan nuorten liikkuminen turvallisesti ja samalla joustavasti ja karsitaan siihen liittyvää hallinnollista taakkaa, kertoo ylitarkastaja Monika Mutanen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

– Hankkeessa arvioidaan muun muassa opetuksen, kokeiden ja seuraamusten riittävyyttä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, Mutanen kommentoi.

Ajokiellot lisääntyneet, vaikka B-kortin ajaa aiempaa harvempi

Eduskunta vaati seuraamaan edellisen lakimuutoksen vaikutuksia, ja tuloksia julkaistiin maaliskuussa. Niiden mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020.

Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät viime vuonna.

– Vaikka suurin osa nuorista käyttäytyy liikenteessä asiallisesti, on näihin ongelmiin puututtava tehokkaasti, Mutanen kommentoi.

Kaikki mittarit eivät osoita hyvään suuntaan. Nuorille määrättyjen ajokieltojen määrä on viime vuosina kasvanut, vaikka ajokortin hankkivien määrä on jatkuvasti laskenut. Seurantatutkimuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) vain 54 prosenttia 18-vuotiaista hankkii B-luokan ajokortin.

Poliisin esityksessä viime syksyltä todettiin (siirryt toiseen palveluun), että 15–24-vuotiaita nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.

Liikenneturva: Täydet ajo-oikeudet voimaan porrastetusti

Liikenneturva näkee, että ajokorttilain uudistukselle on tarvetta. Sillä on myös omat ehdotuksensa, miten ajokortin vasta saaneiden liikenneturvallisuus voisi parantua.

– Yksi mahdollisuus olisi tehdä porrastettu ajokortti, jossa annetaan nuorelle kuljettajalle tietyt rajoitetut oikeudet ajokorttiin, ehdottaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

– Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ensimmäisinä kuukausina kun nuori saa kortin, hän saa ajaa vain aikuinen kyydissään. Voitaisiin myös rajoittaa kaikkein riskialtteimpia hetkiä, kuten ajamista öisin tai niin, että kaikki muut matkustajat ovat teini-ikäisiä, Anteroinen sanoo.

Hän viittaa tämäntyyppisen mallin olevan käytössä jo Tanskassa ja tulosten olleen hyviä.

– Olemme tienneet, että tällainen porrastaminen toimii. Nyt olisi mahdollista tuoda tämä vielä vahvemmin osaksi ajokorttilakia, Anteroinen sanoo.

Käytännössä rajoituksia voisi olla muutaman kuukauden ajokortin saamisen jälkeen.

– Pidemmällä aikavälillä nuorten liikenneturvallisuus on parantunut, mutta auttamatta liian hitaasti. Tässä ollaan muista Pohjoismaista merkittävästi jäljessä, Anteroinen toteaa.

Lue myös: Ville Kotilainen, 17: "Pitäisi aina miettiä, kenet aikuisen saan vierelleni" – nuoret tyrmäävät kiellon ajaa autolla yksin ja yöllä

Autoliitto: Toimet kohdistettava ongelmat aiheuttavaan ryhmään

Ajokortti-ikää lähestyvät tuskin Liikenneturvan ehdotuksesta innostuvat. Siitä ei innostu myöskään Autoliitto.

– Ajokorttilakia on viimeisen kymmenen vuoden aikaan uudistettu aika monta kertaa, toivoisi, että olisi hetki, kun pidempään nähtäisiin, mitä ne vaikutukset ovat ja saataisiin siitä tehtyä johtopäätöksiä, sanoo toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Ajo-oikeuden porrastamisen suurimpana ongelmana Nieminen näkee sen, että se hankaloittaisi liikkumista myös heille, jotka toimivat liikenteessä tunnollisesti ja sääntöjen mukaan.

– Ongelmiin puuttuminen on keskeistä. Pitäisi miettiä ajokieltoja ja ajokorttiseuraamuksia siihen ryhmään, joka ongelmia aiheuttaa. Keinot pitäisi kohdistaa ongelmiin, jotta vastuullisesti käyttäytyvät nuoret eivät turhaan joutuisi toimenpiteiden kohteeksi, Nieminen katsoo.

Nieminen muistuttaa, että liikenne ei ole mikään muusta yhteiskunnasta erillään oleva alue.

– Se on aika vieras ajatus, että oltaisiin liikenteessä mallikelpoisia, vaikka muussa elämässä samaan aikaan olisi pahoja ongelmia, Nieminen miettii.

17-vuotiaiden poikkeusluvat olleet suosittuja

Viimeisin ajokorttiuudistus helpotti 17-vuotiaiden pääsyä auton rattiin. 17-vuotiaille on myönnetty poikkeusluvalla noin 30 000 ajokorttia, mikä on merkittävästi odotettua enemmän.

17-vuotias voi saada poikkeusluvan silloinkin, vaikka hän olisi muutaman edeltävän vuoden aikana hankkinut ajokiellon itselleen.

– Tämä olisi yksi selkeä parannuskohde. Jos kuljettaja on ehtinyt saada ajokiellon jo 15–16-vuotiaana mopoilijana, ei hänelle pitäisi antaa poikkeuslupaa henkilöautoon 17-vuotiaana, Anteroinen sanoo.

Yle kertoi viime syksynä, että nuorten törkeät ylinopeudet olivat lisääntyneet ajokorttiuudistuksen jälkeen. Lappilainen poliisi kommentoi tuolloin, että moni liikenteessä “rälläävä” on poliisin vanha tuttu jo mopopoika-ajoilta.

Liikenneturvan teettämässä (siirryt toiseen palveluun) kyselyssä vain 26 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että mahdollisuus saada henkilöauton ajo-oikeus 17-vuotiaana on ollut hyvä muutos.

Lakimuutokset liittyvät myös laajempaan liikenneturvallisuusstrategiaan (siirryt toiseen palveluun), jonka valmistelu alkoi vuoden 2019 lopulla. Sen taustalla on EU:n laajuinen tavoite päästä vuoteen 2050 mennessä tilanteeseen, jossa kukaan ei kuole EU-maiden tieliikenteessä.

Aiheesta keskusteltiin myös maanantaina Ylen aamun lähetyksessä.

Aiheesta keskusteltiin maanantaina myös Ylen aamun lähetyksessä. Keskustelussa mukana toimitusjohtaja Pasi Nieminen Autoliitosta ja toimitusjohtaja Pasi Anteroinen Liikenneturvasta.

Lue myös

15–24-vuotiaiden liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n tasoa – pitäisikö ikäpoikkeuslupaa tiukentaa?

Liikenne hiljeni historiallisesti koronavuonna, mutta kuolonkolarien karu määrä pysyi ennallaan – turhaumat purkautuvat piittaamattomuutena

Poliisilta uutta tietoa turmasta, joka vaati kolmen nuoren hengen: tutkitaan muun muassa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena

Nuorten liikennerikkomukset lisääntyneet, kun ajokortteja on myönnetty poikkeusluvalla – Liikenneopettaja: "On käynnissä ihmiskoe"

Lue seuraavaksi