Hyppää sisältöön

Korona on kiihdyttänyt verkkokauppaa – yhä useammalta jää lasku maksamatta

Viime vuoden lopussa pahentuneet maksuvaikeudet eivät vielä näy Asiakastiedon kokonaistilastoissa. Matka eräpäivästä maksuhäiriömerkintään on monen onneksi melko pitkä.

Korona-aikaan tavaraa ostetaan yhä enemmän verkkokaupasta. Kuva: Markku Pelkonen / Yle

Suomalaiset korona-ajan kotoilevat kuluttajat ostavat yhä enemmän tavaraa verkkokaupasta. Tämä näkyy myös Asiakastiedon julkaisemissa alkuvuoden maksuhäiriötilastoissa (siirryt toiseen palveluun).

Maksuhäiriömerkintöjä, joita koitui maksamattomista verkkokauppaostoksista, rekisteröitiin kuluttajille 20 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Häiriömerkintöjä oli yli 9 000.

Kertaluottoihin liittyvät maksuhäiriömerkinnät ovat kuitenkin kymmenen prosentin laskussa, mikä Asiakastiedon mukaan johtunee tiukennetusta kuluttajaluottojen korkokattosääntelystä. Se puolestaan vähensi merkittävästi pienten rahaluottojen tarjontaa.

Maaliskuun lopussa Asiakastiedon rekisterissä oli merkintöjä yhteensä 391 600 henkilöllä. Vuodessa tämä joukko on kasvanut parilla tuhannella henkilöllä.

Asiakastiedon mukaan massiivista kasvua ei tilastoissa ole, vaikka korona lienee lisännyt tuloihin liittyvää epävarmuutta. Prosessi laskun eräpäivästä maksuhäiriömerkintään on niin pitkä, että viime vuoden lopussa pahentuneet maksuvaikeudet eivät välttämättä vielä ole ehtineet aiheuttaa maksuhäiriömerkintöjä. Asiakastieto sanoo tarkkailevansa tilannetta.

Lue myös: