1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Jyväskylä

Novan ja Kyllön terveysasemien puhelinpalvelu ruuhkautui pahoin – Jyväskylä yrittää pestata tehtävään lisää hoitajia

Hoitajapula vaikeuttaa lisätyövoiman rekrytointia Jyväskylän terveysasemien puhelinpalveluun.

Kiireettömiin puheluihin vastataan Kyllön ja Novan terveysasemilla nyt viiveellä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Jyväskylän kaupungin Novan ja Kyllön terveysasemien kiireettömät puhelut ovat ruuhkautuneet. Torstaina terveysasemilla jäi hoitamatta vajaat kaksisataa puhelua, Novassa 110 ja Kyllössä 76.

– Takaisinsoittopyyntöjen ruuhkia purettu iltamyöhään lisä- ja ylitöinä maaliskuun alusta lähtien, mutta tällä viikolla soittopyyntöjä on seuraaville päiville, kertoo avosairaanhoidon palvelupäällikkö Anu Mutka.

Jokaiseen takaisinsoittopyyntöön vastataan kuitenkin "ennemmin tai myöhemmin".

Kaupunki tähdentää, että soittopyyntöjä ei kannata jättää saman päivän aikana yhtä enempää. Ylimääräiset pyynnöt lisäävät puhelujen määrää tarpeettomasti, sillä kaikki puhelut on tarkistettava.

Puhelinruuhkaan on monia syitä, joista yksi on se, että puhelujen määrä on kasvanut jonkin verran.

– Suurin syy se, että hoidon tarpeen arviointiin käytetään nyt enemmän aikaa jo ensikontaktissa, jotta potilaan hoidon kohdennus osuisi paremmin oikein, Anu Mutka sanoo.

Tilannetta pahentaa se, että kokeneita hoitajia on siirtynyt puhelinpalvelusta koronatehtäviin, ja lääkäreiden konsultointi pidentää puheluita.

Jyväskylä yrittää rekrytoida Novan ja Kyllön terveysasemien puhelinpalveluun lisää henkilökuntaa, mutta tehtävä ei ole helppo, sillä Keski-Suomessa on pulaa hoitajista.

Kaupunki selvittää myös ostopalvelun käytön mahdollisuutta tilanteen helpottamiseksi.

Ne asiakkaat, jotka ovat terveysasemille soittaessaan valinneet kiireellisen linjan, hoidetaan saman päivän aikana.