1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. telakkateollisuus

Yhdysvaltain aie avata laivaristeilyt on helpotus telakoille ja miljardiriskit ottaneelle Finnveralle – Ministeri: Tärkeää telakoille ja Suomen takuiden vuoksi

Yhdysvaltojen risteilymatkustuksen aukeamista odotetaan varustamoissa ja Suomen meriteollisuudessa hartaasti.

telakkateollisuus
Turun telakka.
Meyerin Turun telakalta ei laivatilauksia ole koronan vuoksi kuitenkaan kokonaan peruttu.Jaakko Stenroos / AOP

Yhdysvaltojen risteilymatkustuksen aukeamista odotetaan varustamoissa ja Suomen meriteollisuudessa hartaasti. Ilman maailman suurimman markkinan aukeamista mittavaa elpymistä ei ole uskallettu toivoa.

Yhdysvaltojen risteilymatkustuksen avautumisella olisi erittäin tärkeitä myönteisiä heijastusvaikutuksia myös Suomeen.

Varustamot ovat koronan aiheuttaman epävarmuuden vuoksi lykänneet tilauksiaan eteenpäin. Suurten risteilijöiden rakentamiseen erikoistuneelta Turun telakalta ei laivatilauksia ole koronan vuoksi kuitenkaan kokonaan peruttu.

Turun telakan tilauskirjat ulottuvat vuoteen 2026. Alan näkymien kirkastuminen ja risteilymatkustuksen elpyminen voisi tuoda uusiakin tilauksia.

– Tämä on ehdottomasti koko alan kannalta hyvä uutinen. Yhdysvaltain markkina on maailman suurin ja vanhin. Ennen kuin risteilymatkailu lähtee käyntiin ei uusista tilauksista voida puhua, Meyerin Turun telakan viestintäpäällikkö Tapani Mylly sanoo.

– Jos näin todella tapahtuu, se on erittäin hyvä asia myös meille.

Yhdysvalloissa risteilymarkkinat ovat olleet pysähdyksissä yli vuoden koronan takia. Yhdysvaltain terveysviranomaisten mukaan maan risteilymarkkinat voitaisiin avata (siirryt toiseen palveluun) keskikesällä.

Kokonaan rajoituksista ei päästäisi eroon, mutta laivat saataisiin kuitenkin liikkeelle.

Elinkeinoministeri: Eniten luottoja risteilijöille

Varustamot ovat vaatineet, että alukset olisi saatava nopeasti merelle, koska hotellit ja teemapuistotkin saavat avata oviaan. Risteilyjätti Carnival on jo ehtinyt uhata siirtävänsä aluksensa Yhdysvalloista muille markkinoille, jos risteilyjä ei saada avattua.

Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) mukaan tämä kertoo myös siitä, että rokotukset toimivat, koska risteilyjen avaaminen perustuu laajaan rokottamiseen.

– Sitä kautta matkailu on aukeamassa, jolla erittäin iso merkitys, mutta kyllähän sillä on äärettömän iso merkitys meidän telakkateollisuudelle, Lintilä sanoo.

Risteilymatkustuksen aukeaminen olisi suuri helpotus myös valtion omistamalle erityisrahoitusyhtiö Finnveralle. Elinkeinoministerin mukaan risteilijöiden rakentaminen on tällä hetkellä yhtiön eniten luotottama kohde.

Valtion omistamalla Finnveralla oli vuodenvaihteessa ulos nostettuja luottoja risteilijärakentamiseen yhteensä 4,4 miljardia euroa ja takauspäätöksiä tuleviin risteilijöihin 7 miljardin euron edestä.

– Puhutaan yli yhdentoista miljardin kokonaisuudesta eli kyllä tämä on hyvin merkittävä asia, Lintilä sanoo.

Lintilä: Alihankintaketjuista työtä kautta maan

Meriteollisuus on tärkeässä asemassa koko Suomen talouden ja työllisyyden kannalta. Yhden risteilijän työllistävä vaikutus on jopa 9 000 henkilötyövuotta. Turun yliopiston selvityksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Turun telakan vaikutus heijastuu koko Suomeen.

Lintilä korostaa alihankintaketjujen merkitystä.

– Työtä jakautuu kautta maan laajojen alihankintaketjujen kautta. Kun puhutaan koronan jälkeisestä ajasta ja siitä, kuinka tästä toivutaan, on äärimmäisen tärkeää, että ala, joka työllistää ja jättää Suomeen paljon rahaa, pysyy ennustettavalla uralla siten, että risteilytoiminta lähtee liikkeelle, Lintilä sanoo.

Lue myös:

HS: Floridan osavaltio yrittää saada oikeusteitse risteily­laivoille luvan jatkaa matkojaan (siirryt toiseen palveluun)

Lue seuraavaksi