1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. nopeusvalvontakamera

Taas välähti!

Pakettiauto on pysäköitynä tien reunaan. Ennen kuin ohitat pakettiauton, sen takalasilla välähtää kirkas valo. Olet ehkä ajanut ylinopeutta.

Poliisi valitsee kamera-autonsa sijainnin niin, ettei se haittaa muuta liikennettä. Kuvauspaikat ovat ennalta määrättyjä ja huomaamattomia: kamera-auto voi seistä parkkeerattujen autojen välissä tai sillan rakenteiden tai pusikon takana.

Ensimmäiset poliisin kameravalvonta-autot otettiin Suomessa käyttöön 2000-luvun alussa.

Jotta kamera ja nopeustutka voidaan säätää kohdalleen, täytyy mitata etäisyys valvonta-autosta tien keskilinjaan.

Hämeen poliisin ylikonstaapeli Jarno Alarotun työpäivä sujuu tänään valvonta-auton siirtelyn parissa.

Ennen kuvauksen aloittamista hän säätää kameran linssin aukon vallitsevan säätilan mukaan.

Vesi- tai lumisateessa otetut kuvat hylätään helpommin, sillä kuljettajan kasvoja tai rekisterinumeroa ei välttämättä pysty erottamaan.

Valvonta-autoa ei ajeta esimerkiksi liikennemerkkien välittömään läheisyyteen, sillä niiden heijastava pinta voi ylivalottaa kuvan.

Aikaisemmin kuvia meni poistoon noin 30 prosenttia, mutta nykyään selvästi vähemmän, kun kuvaamiseen on kiinnitetty paljon huomiota.

Dennis Pasterstein, johtaja, Poliisin liikenneturvallisuuskeskus

Vuonna 2014 poliisi sai käyttöönsä REVIKA-laitteiston. Sen avulla voidaan muun muassa tunnistaa rekisterikilpiä.

Valvonta-autossa laitteistoa käytetään myös kaksipyöräisten sekä mopoautojen ylinopeuksien tarkkailussa.

Eteenpäin suunnattu kamera kuvaa koko ajan videota. Tutka mittaa nopeuden ja video tallentaa rekisterikilven.

Samassa sijainnissa kannattaa olla pari tuntia. Pidempään ei, sillä auton sijaintitieto leviää nopeasti.

Jarno Alarotu, ylikonstaapeli, Hämeen poliisi

Nopeusvalvontaa suorittavan poliisin on asetettava tutkan arvot nopeusrajoituksen mukaiseksi.

Aiemmin pientä ylinopeutta ajavaa muistutettiin pelkällä huomautuksella. 1.6.2020 huomautusten massapostituksesta luovuttiin.  

Dennis Pasterstein

Valokuvat siirretään muistitikulle ja liikenneturvallisuuskeskuksen käsittelyyn.

Autossa on välineitä, joilla autoa voi tehdä vielä huomaamattomammaksi. Salamavalon päälle voidaan esimerkiksi asettaa verkkokangas.

Poliisin nopeusvalvonta koetaan monesti vain tavaksi kerätä rahaa. Liikenneturvallisuuden vaaliminen muodostuu kuitenkin useasta eri tavasta ja välineestä.

Reilun vuoden (2020 - maaliskuu 2021) aikana alle 25-vuotiaiden osuus perinteisen- ja automaattivalvonnan epäillyistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on noin 30 prosenttia ja törkeistä teoista 57 prosenttia.

Dennis Pasterstein

Ylikonstaapeli Jarno Alarotu siirtyy seuraavalle valvontapaikalle hämeenlinnalaisen koulun läheisyyteen.

Kamera-auto on tehnyt työnsä huolella, jos pienen koululaisen henki on säästynyt, ja ylinopeutta ajanut kuljettaja on keventänyt edes vähän kaasujalkaansa.

Tekijät

Dani Branthin

Julkaistu 15.4.

Lue seuraavaksi