1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Puola

Puolassa median pelätään luisuvan yhä tiukemmin hallituksen otteeseen – Tuomioistuin tyrmäsi valtionyhtiön aikeen ostaa liki kaikki aluelehdet

Kilpailuvirasto oli hyväksynyt kaupan ja harkitsee nyt mahdollisuutta saada oikeuden päätös kumottua.

Puola
Puolalaisia sanomalehtiä
Puolassa kaupallinen media protestoi 10. helmikuuta kaavailtua uutta mainosveroa vastaan muun muassa painamalla sanomalehtiinsä tekstin "Media vailla vaihtoehtoa". Vero kaventaisi kaupallisen median tuloja ja siten toimintamahdollisuuksia.Albert Zawada / EPA

Puolassa tuomioistuin on estänyt toistaiseksi valtiollisen öljy-yhtiön PKN Orlenin aikeen ostaa johtava alueellinen mediayritys.

PKN Orlen ilmoitti joulukuussa, että se ostaa saksalaiselta mediakonsernilta Verlagsgruppe Passaunlta Polska Press -yhtiön. Se omistaa 20 Puolan 24:stä aluelehdestä ja sillä on 17,4 miljoonaa nettikäyttäjää.

PKN Orlen oli saanut kaupalle Puolan kilpailuviranomaisten luvan.

Tuomioistuin kuitenkin esti kaupan Puolan ihmisoikeusasiamiehen vastalauseesta. Tämän mukaan kauppa rajoittaisi objektiivisen tiedon saantia. Kauppa on jäissä, kunnes oikeus antaa lopullisen päätöksensä asiasta.

Tuomioistuimen päätöksen arvioidaan olevan takaisku hallitsevalle Laki ja oikeus -puolueelle PiS:lle, joka on ottanut julkiset tiedotusvälineet tiukkaan otteeseen huolimatta opposition ja kansainvälisten tarkkailijoiden arvostelusta.

Arvostelijat väittävät, että Polska Pressin ostaminen on osa suunnitelmaa median kontrolloimiseksi. PKN Orlenin mukaan kyse on puhtaasti liiketoimesta.

Kaupan hyväksynyt kilpailuvirasto harkitsee nyt oikeustoimia, muun muassa mahdollisuutta kumota tuomioistuimen päätös.

Vuonna 2015 valtaan noussut PiS on sanonut haluavansa puolalaistaa maan median. Puolue on syyttänyt ulkomaalaisomisteisia yhtiöitä ulkopuolisten ja etenkin saksalaisten etujen ajamisesta.

Toimittajat ilman rajoja -järjestö sanoi tuoreimmassa vuosiraportissaan (siirryt toiseen palveluun), että Puolan valtiolliset tiedotusvälineet ovat muuttuneet hallituksen propagandan äänitorviksi.

Lähteet: AFP, Reuters

Lue seuraavaksi