1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronarokote

Loviisan koronarokotusten puhelinajanvaraus ei toimi, satoihin ihmisiin vaikuttanut vika korjataan ensi viikon alkuun mennessä

Niille yli 65-vuotiaille, jotka eivät saaneet rokotusaikaa, annetaan aika viikolle 15 tai 16.

koronarokote
Sairaanhoitaja rokottaa asiakasta.
Pfizerin rokotetta annettiin asiakkaalle 1. huhtikuuta Helsingissä.Tiina Jutila / Yle

Loviisan koronarokotusten ajanvarauspuhelin on ollut poissa käytöstä melkein viikon.

Kaupungin perusturvajohtaja Carita Schröder kertoo, että vika haivaittiin viime viikon torstaina. Viassa on hänen mukaansa kyse siitä, etteivät puhelut ole kaikissa tapauksissa rekisteröityneet.

– Osa soittajista on sulkenut puhelun liian aikaisin, jolloin puhelu ei ole rekisteröitynyt kokonaan.

Loviisa on ostanut puhelinajanvarauspalvelun yksityiseltä toimijalta. Schröder kertoo, että kaupunki on pyytänyt heiltä listan kaikista 5.3.–7.4. soittaneista henkilöistä.

– Soitamme heille kaikille ja kysymme, ovatko he saaneet ajan vai onko puhelu niin sanotusti katkennut kesken.

Vikaa korjataan vielä tämän viikon ajan. Puhelinpalvelun pitäisi jälleen toimia ensi viikolla.

– Ohjeistus soittajalle ei ole ollut riittävää. Nyt ohjeistusta on muutettu niin, että siinä sanotaan tarkemmin, että soittajan tulee odottaa lupaa sulkea puhelu.

Puhelinpalvelu on tällä hetkellä yhä suljettuna. Vian aikana kaupunki on saanut noin 3000 puhelua ajanvarauspuhelimeen. Näistä yhteydenotoista 900 on keskeytynyt puhelinpalvelun vian vuoksi. Näistä 900 yhteydenotosta osa on soittanut palveluun useaan kertaan ja osa on jo saanut rokotteen tai ajan rokotukseen.

– Soitamme vielä 900 puhelua ja käymme asiaa läpi. Heistäkin useat ovat jo saaneet rokotusajan, Schröder kertoo.

Schröderin mukaan niille yli 65-vuotiaille, jotka eivät saaneet rokotusaikaa, annetaan aika viikolle 15 tai 16.

Ajanvaraus netin kautta on toiminut puhelinvian ajan. Kaikilla rokotusvuorossa olevilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tai taitoja käyttää palvelua verkossa, jonne pitää tunnistautua pankkitunnuksilla.

– Tämä on haastava tilanne heille. Loviisassa ei voi muuta tehdä kuin odottaa ensi viikkoon, että puhelinpalvelu taas avataan, Schröder toteaa.

Lue seuraavaksi