1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kemi

Sahansaarenkadun jättiremontti mullistaa Kemissä pohjoisten kaupunginosien elämän – koululaisten ja raskaan liikenteen rinnakkaineloa edessä

Pari vuotta kestävän myllerryksen jälkeen Karihaarassa liikenneturvallisuus on huomattavasti nykyistä parempaa.

Leena Karjulan perheessä on jo koettu katuremontin vaikutuksia, kun perheen alakoululainen eksyi uusien tiejärjestelyjen vuoksi ajoväylälle. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Kemiin rakennettava uusi sellutehdas vaikuttaa lähivuosina Karihaaran asukkaiden jokapäiväiseen elämään ja liikkumiseen. Rakentaminen ei jää pelkästään tehtaan aitojen taakse. Sahansaarenkatu muokataan tehdaskuljetusten vaatimaan kuntoon ja kadun suuntaisesti rakennetaan uusi rautatieyhteys.

Karihaarassa asuvat Leena Karjula ja Aki Ojala kertovat kaikesta myllerryksestä huolimatta iloitsevansa uuden sellutehtaan rakentamisesta Kemiin.

.

Aki Ojala jakaa monien vanhempien huolen siitä, kuinka koulumatkat sujuvat Leinosenpolun alikulun poistuessa väliaikaisesti käytöstä. Kuva: Antti Ullakko / Yle

– Kun asuu tehtaan läheisyydessä, on tottunut tämän tyyppisiin asioihin, toteaa Aki Ojala.

Silti Sahansaarenkadun pari vuotta kestävä peruskorjaus ja kadun suuntaisesti vedettävä uusi rautatielinjaus nostavat huolen Karihaaran koulun oppilaiden koulumatkan turvallisuudesta.

Pieni koululainen autoliikenteen joukossa

Leena Karjula on valmistelevien töiden aikana saanut jo esimakua tulevasta, vaikka pääurakat ovat vasta alkamassa.

– Raskaita ajoneuvoja on myös sivuteillä. Pyöräteillä saattaa tulla vastaan pakettiautoja. Pyöräteitä on poikki, luettelee Karjula rakentamisajan vaikutuksia.

– Meillä pikkukoululainen on eksynyt tuonne vilkkaalle ajoväylälle. Opasteita saisi olla vieläkin enemmän.

Karihaaran koulun kupeessa tehdään parhaillaan valmistelevia töitä ennen pääurakoiden aloittamista. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Suuri osa Karihaaran koulun oppilaista tulee vilkkaan Sahansaaren kadun pohjoispuolelta. Toistaiseksi turvallisin yhteys kulkee Leinosenpolun alikulun kautta. Nykyinen alikulku puretaan lukuvuoden päättyessä ja tilalle rakennetaan uusi, joka otetaan käyttöön lokakuun puolivälissä.

– Toimiiko se niin, että kierretään tuolta valoristeyksen kautta. Lapsilla on kuitenkin tapana oikoa sitä lyhintä ja nopeinta reittiä, varsinkin jos on kiire, miettii Aki Ojala.

Urakoitsijoita muistutettu koululaisista

Katu- ja ratarakentajien lisäksi Sahansaarenkadulla on lähivuosina paljon liikennettä, kun Metsä Fibre rakentaa Kemiin uutta sellutehdasta. Lisäksi nykyinen tehdas vaatii edelleen omat kuljetuksensa.

Metsä Fibre ja Kemin kaupunki ovatkin korostaneet urakoitsijoille liikenneturvallisuutta yleisesti sekä muistuttaneet koulumatkalaisista.

Uusien liikennejärjestelyjen valmistuttua muuttuu Karihaaran koululaisten liikkuminen turvallisemmaksi, sanoo rehtori Jukka Vaaramaa. Kuva: Antti Ullakko / Yle

– Lapset ovat eläviä ja toimivat liikenteessä irrationaalisesti. Nämä asiat täytyy ottaa huomioon, muistuttaa Karihaaran koulun rehtori Jukka Vaaramaa.

Koulu pitää tiivistä yhteyttä Sahansaarenkadun rakennuttajana toimivaan Kemin kaupungin yhteiskuntatekniikkaan ja pyrkii välittämään tietoa myös oppilaiden vanhemmille.

Tasoristeyksen poistaminen lisää turvallisuutta

Uusien liikenneyhteyksien rakentaminen kestää pari vuotta. Aikanaan tehtaalle kulkee yhdeksän puujunaa päivässä ja katua pitkin raskasta ajoneuvoliikennettä on kaikkiaan noin 250 kuljetusta vuorokaudessa.

Kevyelle liikenteelle rakennetaan Sahansaarenkadulle viisi eritasoliittymää, joten koululaisten liikkumisen pitäisi olla aiempaa turvallisempaa. Myös muutoin turvallisuus paranee.

Moottoritieltä päästään Sahansaarenkadulle ja tehtaalle Karihaaranväylän kautta., Karihaaranväylä on remontin aikana pois käytöstä, kun moottoritien ylittävää siltaa uusitaan, Kuva: Antti Ullakko / Yle

– Saamme poistettua tältä alueelta vuosikausia hiertäviä kohtia. Ongelmakohdista poistuu esimerkiksi Mäntylän vartioimaton tasoristeys, jossa kevyt liikenne ja raideliikenne risteävät, sanoo rehtori Jukka Vaaramaa.

Lue myös:

Kemin Sahansaarenkadun muutostöistä pääsi kysymään, yleisöltä tuli vastattavaksi nelisenkymmentä kysymystä