1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Tampereen raitiotie valmistuu etuajassa ja 30 miljoonaa euroa halvemmalla kuin luultiin

Varsinainen liikennöinti matkustajilla alkaa tänä kesänä. 

raitioliikenne
Tampereen ratikka pysähdyksissä Taysin pysäkillä Nyt tarkkana-merkin takana.
Tampereen ratikkaa on koeajettu jo pitkään. Miikka Varila / Yle

Arkikokemuksen mukaan näin ei käy usein isoissa rakennusprojekteissa, mutta nyt nähdään Tampereella tämäkin ihme.

Tampereen raitiotien ensimmäinen osa valmistuu kesällä etuajassa. Tavoitekustannus alittuu noin 30 miljoonaa eurolla.

Raitiotietä rakennetaan viidettä vuotta. Nyt raitiotien ensimmäinen vaihe valmistuu etuajassa kesällä, kun Hatanpään valtatien puolen työt valmistuvat.

Tampereen keskustan, Kalevan, Hervannan valtaväylän ja Hervannan raitiotietyöt ovat valmistuneet jo aiemmin.

Tampereen keskustassa tehdään vielä katutöitä raitiotien lähettyvilllä.

Raitioliikenne Hatanpään valtatiellä alkaa elokuussa eli suunniteltua aikaisemmin. Alun perin raitiotien Hatanpään valtatien osuudella piti valmistua kokonaisuudessaan vasta tämän vuoden loppuun mennessä.

Ratikkaa koeajetaan jatkuvasti, mutta varsinainen ratikan liikennöinti matkustajilla alkaa tänä kesänä.

– Kustannusennusteen mukaan tulemme myös alittamaan hankkeelle asetetun tavoitekustannuksen noin 30 miljoonalla eurolla, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo tiedotteessa.

Tampereen ratikan ensimmäinen vaihe maksaa nykyisen tavoitteen mukaan vajaat 300 miljoonaa euroa. Tähän summaan olisi nyt tulossa tuo 30 miljoonan euron säästö.

Alun perin ratikan ensimmäisen vaiheen kustannusten arvioitiin jäävän 240 miljoonaa euroon, mutta hanke on laajentunut esimerkiksi Hatanpäälle ja katurakentamiseen.

Kaksi osaa

Tampereen raitiotie rakennetaan kahdessa osassa. Osan Pyynikintorilta Santalahteen pitäisi olla valmis niin, että liikenne voidaan aloittaa vuonna 2023.

Loppuosa Santalahdesta Lentävänniemeen odottaa sitä, käsitelläänkö valitusta vesistön täyttöluvasta Näsisaarta varten vielä korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Tampereen ratikka rakennetaan allianssimallilla. Raitiotieallianssin muodostava (siirryt toiseen palveluun)t tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajat NRC Finland, Sweco Finland, YIT ja Afry Finland.

Jos 30 miljoonaa euroa jää lopullisessa rakentamisessa säästöön, rahat jaetaan allianssin kaupallisen mallin mukaan tilaajille ja tuottajille. Se selviää myöhemmin, montako miljoonaa kaupunki saa tästä osuudesta.

Lue seuraavaksi