1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. onnettomuudet

Yhä harvempi lapsi kuolee tieliikenteessä, vaikka vaara on edelleen läsnä myös suojatiellä – Tietä ylittänyt alakouluikäinen kuoli eilen Espoossa

Kävellen liikkuessa vaara piilee tilastojen mukaan etenkin tien ylityksissä. Vuosina 2018-2020 lapsien kohdalla neljä viidestä henkilövahingosta tapahtui tietä ylittäessä.

onnettomuudet
Nuoria surijoita ja muistokynttilöitä onnettomuuspaikalla Lähderannantien varrella Espoossa perjantai-iltana.
Ihmiset toivat muistokynttilöitä onnettomuuspaikalla Lähderannantien varrella Espoossa perjantai-iltana.Markku Ulander / Lehtikuva

Alakouluikäisen lapsen kuolemaan johtanut onnettomuus järkytti eilen Espoossa. Lapsi menehtyi jäätyään kuorma-auton alle ylittäessään pyörällä suojatietä.

Liikenneturvan tilastojen mukaan lasten kuolemaan johtaneet onnettomuudet tieliikenteessä ovat kuitenkin laskeneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kuolleiden määrä on laskenut jopa 75 prosentilla ja loukkaantuneiden määrä on puolittunut vastaavana aikana.

Silti viimeisen kolmen vuoden aikana on tieliikenteessä kuollut keskimäärin neljä ja loukkaantunut yli 300 lasta vuosittain. Yli puolet näistä tapahtui auton kyydissä.

Kävellen liikkuessa vaara piilee tilastojen mukaan etenkin tien ylityksissä. Vuosina 2018-2020 lapsien kohdalla neljä viidestä henkilövahingosta tapahtui tietä ylittäessä. Sekä kuolemantapauksista että loukkaantumisista puolet tapahtui suojatiellä.

Liikenneturvan tilastot perustuvat tilastokeskuksen tilastoimiin, poliisin tietoon tulleisiin tieliikenneonnettomuuksiin. Lapsiksi lasketaan tässä yhteydessä alle 15-vuotiaat.

Kuolleiden määrä laskenut myös raskaan liikenteen onnettomuuksissa

Raskaan liikenteen ja jalankulkijoiden onnettomuudet nousivat laajaan keskusteluun vuonna 2015, jolloin tapahtui lyhyen ajan sisällä useampi vakava onnettomuus.

Tuolloin esimerkiksi Helsingissä yhdeksänvuotias lapsi kuoli jäätyään kuorma-auton alle suojatiellä Mechelininkadulla. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi myöhemmin kuorma-autonkuljettajan kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen yliajosta.

Onnettomuuden jälkeen julkisuudessa keskusteltiin paljon muun muassa kuorma-autojen katvealueista.

Liikenneturvan tilastojen mukaan kuitenkin myös raskaan liikenteen onnettomuuksissa kuolleiden määrä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana lähes neljälläkymmenellä prosentilla.

Viimeisen kolmen vuoden aikana raskaan liikenteen onnettomuuksissa on kuollut keskimäärin 66 ja loukkaantunut 460 ihmistä vuosittain. Tämä on kolmannes kaikista tieliikenteessä menehtyneistä.

Taajamissa tapahtuneista kuolemantapauksista joka neljäs oli jalankulkijaonnettomuuksia.

Espoossa perjantaina tapahtuneessa onnettomuudessa molemmille osapuolille paloivat onnettomuushetkellä poliisin mukaan vihreät liikennevalot. Umpikoppikuorma-auto oli kääntynyt oikealle ja ylittänyt pyörätietä matkalla kaupan parkkialueelle.

Poliisi kertoi perjantaina aloittaneensa asiasta rikostutkinnan ja tekevänsä kuulusteluja viikonlopun aikana. Poliisi ei kuitenkaan tässä vaiheessa kerro tutkinnasta tarkemmin.

Lue myös:

Alakouluikäinen lapsi kuoli suojatiellä tapahtuneessa onnettomuudessa Espoossa

Lue seuraavaksi