1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. postin toiminta

Posti ei halua enää nuhteita muiden virheistä – yhtiö jakaa koteihin ohjeita, joiden avulla risut ja ruusut päätyvät oikealle jakajalle

Postiin toimitettiin viime vuonna noin 240 000 virheellisesti jaettua lähetystä, jotka ovat olleet muiden jakeluyritysten jakamia.

postin toiminta
Postin asiakkaille jakama ohjekirje.
Posti jakaa kohdennetusti koteihin opastekortteja niillä alueilla, joilta tulee erityisen paljon palautetta muiden jakeluyritysten jakeluista.Nina Svahn / Yle

Posti joutuu usein syntipukiksi muiden jakeluyhtiöiden virheistä. Postiluukuista onkin viime päivinä voinut tipahtaa kirje, jolla yhtiö ohjeistaa asiakkaita kohdistamaan palautteen oikealle taholle.

– Jaamme opastekortteja nyt kohdennetusti koteihin niillä alueilla, joilta meille tulee erityisen paljon palautetta muiden jakeluyritysten jakeluista, sanoo postipalvelujen asiakaspalvelujohtaja Tomi Huhtala Postista.

Postinjakelu on nykyisin vapaata liiketoimintaa Suomessa. Maassa toimii Postin lisäksi 16 jakeluyritystä, jotka jakavat myös kirjepostia. Postin asiakaspalveluun tulevasta palautteesta noin joka viides koskettaa kilpailijan jakamaa postia.

– Viime vuonna näitä lähetyksiä toimitettiin Postin verkkoon noin 240 000 kappaletta. Postinsaajat eivät tiedä, miten pitäisi virheiden tapahduttua toimia, selventää Huhtala.

Koteihin jaetussa opastekortissa kerrotaan, miten Postin tekemien virheiden kohdalla toimitaan, sekä opastetaan Traficomin sivuille (siirryt toiseen palveluun), josta löytyvät kaikkien jakeluyritysten tunnukset ja yhteystiedot.

Postinsaajat eivät tunnista jakeluyrityksiä

Postilain mukaan postiyrityksen on vastattava virheellisesti jakamistaan lähetyksistä ja järjestettävä palvelu niiden palauttamista varten.

Postin kohdalla tämä toimii niin, että saaja kirjoittaa lähetyksen päälle "jaettu väärin" ja palauttaa sen lähimpään Postin kirjelaatikkoon. Näin ei kuitenkaan pidä toimia, mikäli kirje on jonkun toisen yrityksen jakama.

Vastaanottajan pitäisi sen sijaan olla yhteydessä suoraan jakelusta vastaavaan yritykseen. Monet yrityksistä lähettävät yhteydenoton jälkeen palautuskuoren, jonka avulla väärin jaetun lähetyksen voi palauttaa maksutta Postin kautta.

Palautteen tekeminen heti oikealle vastuutaholle nopeuttaa virheiden korjaamista.

– Niillä alueilla, joilla on Postin lisäksi toiminut myös muita jakeluyrityksiä jo pidempään, on tietoisuus postinjakelun kilpailusta osittain lisääntynyt. Edelleen saamme kuitenkin palautetta, että postinsaajat eivät osaa tunnistaa kaikkia jakeluyrityksiä, sanoo Huhtala.

Postiyrityksen on lain mukaan merkittävä lähetyksensä siten, että ne ovat erotettavissa muiden postiyritysten vastaavista lähetyksistä. Kirjeistä löytyy jakelijan tunnus, josta erottaa, mikä yritys vastaa jakelusta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tehtävänä on valvoa postilain sekä sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista.

Posti raportoi huhtikuussa Traficomille, että viime vuonna tavallisten kirjeiden osalta Postin jakelussa kadonneeksi todettiin 32 lähetystä. Löytyneitä oli 113 ja ratkaisemattomia tapauksia 593.

Kirjattujen kirjeiden kohdalla löytyneitä tilastoitiin 722 ja 79 todettiin kadonneeksi. Ratkaisemattomia oli 902.

Lue myös:

"Selkeä virhe meiltä", myöntää Postin toimitusjohtaja Kansallisarkiston kuukausiksi kadonneesta kuljetuslaatikosta

Posti hukkasi ainutlaatuiset asiakirjat kuukausiksi – Kansallisarkiston johtaja Päivi Hirvonen hätääntyi: "Kyse ei ole lenkkitossujen tai college-puvun lähetyksestä"

Kuluttajaliitto: Asiakkaiden luottamus Postiin on rapautunut – Näin postinjakaja, asiakas ja Postin johto näkevät postinjakelun tulevaisuuden

Lue seuraavaksi