1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Youtube

Kiehtovatko salaliittoteoriat? Olet siis sinkku! Näin Google tekee sinusta päätelmiä – testaa ja tarkista, pitävätkö digijätin arviot sinusta paikkansa

Yle selvitti: Google tekee sinusta jatkuvasti yksityiskohtaisia päätelmiä, ja niihin vaikuttavat katsomasi Youtube-videot. Tutkimusten mukaan digijätin arviot ihmisistä voivat johtaa syrjintään esimerkiksi työnhaussa.

Kuva: Juha Rissanen / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

114 000 vuotta on järjettömän pitkä aika. Jos matkustetaan sen verran taaksepäin, päästään suoraan kivikaudelle, nykyihmisen alkutaipaleelle.

Sen verran aikaa maapallon ihmiset käyttävät yhteensä Youtube-videopalvelun katseluun (siirryt toiseen palveluun) joka päivä. – Ja sen verran Youtuben omistaja Google saa päivittäin tietoa siitä, millaiset videot ihmisiä kiinnostavat.

Aina kun avaat videon, Google tekee sinusta nipun päätelmiä: mistä olet kiinnostunut ja mikä on elämäntilanteesi.

Päätelmät paljastavat sinusta paljon muutakin kuin sen, kuka on lempiartistisi tai tarvitsetko kalan perkaamiseen apua. Google arvaa videoiden perusteella esimerkiksi työ- tai opiskelualasi ja parisuhdetilanteesi.

Mutta osuuko se oikeaan? Kokeile Ylen testillä.

Valitse itseesi parhaiten sopiva vastaus, jos täysin sopivaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Yllä olevat kysymykset ja vastaukset voivat vaikuttaa täysin päättömiltä.

Ne ovat kuitenkin esimerkkejä siitä, miten hakukonejätti Google tekee päätelmiä ihmisistä heidän nettikäyttäytymisensä perusteella.

Tämä käy ilmi Ylen selvityksestä, jossa tarkasteltiin, miten Youtuben käyttö vaikuttaa Googlen arvioihin käyttäjiensä kiinnostuksista ja ominaisuuksista.

Selvityksessä luotiin yhdeksän erilaista Youtube-tiliä, jotka kuluttivat Youtuben yleisimmin käytettyjä sisältöjä kuten pelejä, viihdettä ja ohjeita. Yksi näistä tileistä erikoistui lisäksi salaliittoteorioista kertovien videoiden katseluun.

Tämän testin vastaukset perustuvat siihen, mitä Google päätteli Ylen luomista tileistä.

Jutun lopusta löydät helpot ohjeet, joiden avulla voit tarkistaa Googlen tekemät päätelmät juuri sinusta.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Sinunkin kiinnostuksen kohteesi ovat tärkeitä Googlelle. Se tarvitsee tietoa auttaakseen mainostajia mainosten kohdentamisessa – eli tehdäkseen rahaa.

Samalla tavalla keräävät tulonsa myös muut digijätit kuten Facebook.

Youtuben mainostulot nousivat viime vuonna 15 miljardista jo 19,8 miljardiin (siirryt toiseen palveluun). Youtuben omistajan Googlen valtavuudesta kertoo, että näinkin isot tulot ovat vain noin kymmenin prosenttia yhtiön viime vuoden tuotosta.

Verkossa mainostajia houkuttaa mahdollisuus, että esimerkiksi lisäravinteita voi myydä niille, jotka liikkuvat aktiivisesti, häärekvisiittaa niille, jotka ovat parisuhteessa mutta eivät naimisissa, ja remonttitarvikkeita niille, joilla on oma asunto.

Kokeillaan siis vielä, mitä Google käyttäjistään päättelee.

Valitse omaa Youtube-käyttäytymistäsi parhaiten kuvaava vaihtoehto.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kaikilla netin käyttäjillä on kokemusta siitä, että mainonnan kohdennus on usein pielessä.

Jotkut virheet ja hullut päätelmät lähinnä naurattavat.

Ylen selvityksessä suosituimpia vlogeja seurannut Youtube-tili oli Googlen mukaan kiinnostunut "helloista, liesistä ja uuneista". Hyvinvointivideoiden katsojaa puolestaan kiinnostivat "mikroaallot" ja salaliittotiliä "putkiasennustarvikkeet".

Mutta Googlen into tehdä käyttäjästään päätelmiä voi olla myös ongelmallista.

Teknologiaan ja dataan keskittyvä The Markup-verkkojulkaisu (siirryt toiseen palveluun) paljasti helmikuussa, että Youtube oli sallinut työpaikkailmoitusten kohdentamisen sukupuolen mukaan. Näin ne netin käyttäjät, jotka eivät olleet suostuneet kertomaan tai määrittelemään sukupuoltaan, eivät nähneet ilmoitusta lainkaan.

Silti Google voi tehdä käyttäjistään arvioita pelkästään näiden katsomien Youtube-videoiden perusteella, kuten Ylen selvityksestä ilmenee.

Sukupuolen lisäksi käyttäjistä tehtiin kymmeniä muitakin päätelmiä.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Miten Google rakentaa päätelmänsä siitä, kuka käyttäjä on ja mikä häntä kiinnostaa?

Siitä Google kertoo käyttäjälle varsin vähän.

Youtuben käytön lisäksi tekemäsi hakukonehaut ja käyttämäsi mobiilisovellukset kasvattavat Googlen tietopankkia (siirryt toiseen palveluun).

Youtuben asetussivulla (siirryt toiseen palveluun) tätä avataan näin: "Voimme esimerkiksi päätellä sinun olevan jalkapallofani, koska katsoit viimeaikaisen pelin kohokohtia Youtubessa tai etsit lähellä olevia jalkapallokenttiä Google-hausta. Jos olet viettänyt aikaa mainostajakumppanimme sivustolla, saatamme ehdottaa tähän vierailuun perustuvia mainoksia."

Siitä, millaisella netin käytöllä on eniten vaikutusta, ei palvelussa kerrota.

Googlen Ruotsin ja Suomen viestintäpäällikkö Joakim Larsson vastaa Yle kysymyksiin sähköpostitse.

Hänen mukaansa Youtube "voi olla merkittävä tekijä" Googlen mainosten kohdentamisessa, mutta se riippuu käyttäjän muusta toiminnasta.

– Jos esimerkiksi olet aktiivinen Googlen hakukoneen käyttäjä ja katsot Youtubea vain silloin tällöin, tekemäsi haut vaikuttavat enemmän Googlen arvioihin kuin katsotut videot, hän kertoo viestissään.

Larsson sanoo pitävänsä Ylen koeasetelmaa liian keinotekoisena.

Hän korostaa, että normaalisti Google ei perusta arvioita käyttäjän sukupuolesta "pelkästään Youtubesta katsottuihin perhevlogeihin", vaan isoon määrään erilaisia signaaleja.

Ylen selvityksessä Google sai katsottujen videoiden lisäksi vain tiedon käyttäjän syntymäajasta. Se on Youtube-tilin luomisessa pakollinen tieto. Tilit eivät käyttäneet mitään muita Googlen palveluita.

Tieto katsotuista videoista riitti Googlelle esimerkiksi käyttäjän ammatti- tai opiskelualan arvioimiseen.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Youtuben olisi mahdotonta tehdä näin tarkkoja päätelmiä käyttäjistään, ellei se olisi niin valtava.

Videopalvelulla on yli kaksi miljardia käyttäjää. Se on Googlen jälkeen maailman toiseksi suosituin nettisivu (siirryt toiseen palveluun).

Youtubessa roikkuminen ei enää ole vain aivojen nollaamista iltaisin, vaan videoita katsotaan yhä useammin päiväsaikaan ja arkisin esimerkiksi television tai suoratoistopalvelujen sijasta. Yhä useammalle Youtube-videot ovat uutislähde (siirryt toiseen palveluun).

Nykyään yli 18-vuotiaat netinkäyttäjät kuluttavat Youtubea keskimäärin 40 minuuttia päivässä. Sinä aikana he katsovat keskimäärin yhdeksää eri videota.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Jo ennen kuin Youtube alkoi myydä mainoksia, sille on ollut tärkeää selvittää, mikä käyttäjiä kiinnostaa.

Koska sen on pitänyt tehdä kaikkensa, jotta katsoisit myös seuraavan sen suositteleman videon, se on kehittänyt huippuunsa tekniikat käyttäjän mieltymisten selvittämiseksi.

Googlen Joakim Larssonin mukaan mainosten kohdentaminen ja videoiden suosittelu ovat kaksi erillistä toimintoa.

Selvää on kuitenkin, että Youtubella on käytössään sekä paljon dataa että kykyä analysoida sen merkitystä.

Näin on syntynyt kanava, joka uskaltaa päätellä, että olet kiinnostunut vaikkapa pullovedestä ja osakejohdannaisista.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Tekoälyn arviot voivat vaikuttaa sinunkin todellisuuteesi

Isoin kysymys on, miten tietyn videon katsominen johtaa juuri tiettyyn päätelmään. Miksi Google päättelee, että juuri urheiluvideoiden katsojalla on omistusasunto? Tai että uutisvideoiden katsoja työskentelee opetusalalla?

Omissa palveluissaan Google antaa varsin ylimalkaisia vastauksia. Yhtiön viestintäpäällikkö Larsson suostuu avaamaan logiikkaa näin:

– Ajatellaan, että katsot samanlaisen videon kuin ne, jotka ovat kertoneet Googlelle asuvansa omistusasunnossa. Googlen tekoäly voi löytää toiminnastasi kaavan, joka sopii omistusasujiin niin hyvin, että arviolla [asunnon omistamisesta] on perusteet, Larsson sanoo.

Jokin käyttäytymisessäsi siis on samanlaista kuin Googlen mielestä omistusasujilla yleensä. Ajatus perustuu siihen, että osa ihmisistä on Google-tilinsä kautta tai jotenkin muuten kertonut Googlelle asuvansa omistusasunnossa.

Tämän tyyppinen johtopäätösten tekeminen tietonsa antaneen joukon perusteella on varsin yleisesti eri nettipalvelujen käytössä oleva työkalu. Samaa periaatetta käyttävät uuden sisällön suositteluun esimerkiksi musiikkipalvelu Spotify ja suoratoistopalvelu Netflix.

Googlella on kuitenkin näihin verrattuna käytössään ylivoimainen määrä käyttäjien tietoja useista eri palveluista.

Larssonin mukaan Googlen tekemät päätelmät ovat juuri tämän vuoksi todellisuudessa vielä paljon tarkempia kuin pelkästään Youtubeen nojaava Ylen testi antaa ymmärtää.

Vaikka Google antaa yksittäiselle käyttäjälle mahdollisuuden kieltää mainonnan kohdentamisen (siirryt toiseen palveluun) tai estää yksittäiset mainokset, se ei juuri kerro, miten lopulliset arviot käyttäjästä syntyvät.

Google ei myöskään lupaa lopettaa datan keräämistä, vaikka käyttäjä estäisi kohdennettujen mainosten näyttämisen.

Avoimuuden puute on itsessään ongelma, mutta siitä seuraa myös muita huolia.

Koska emme tiedä, miten Google tietojaan käyttää, emme myöskään tiedä, millaisia yhteiskunnallisia rakenteita se pitää yllä.

Jos Google arvioi, että käyttäjä on nainen, mainosalgoritmi kohtelee häntä käytännössä samalla tavoin kuin jos käyttäjä on itse kertonut olevansa nainen, kertoo Googlen Joakim Larsson.

Entäpä jos nainen ei esimerkiksi näe ilmoitusta trukkikuskin työpaikasta, koska analytiikan mukaan tällainen mainos kiinnostaa enemmän miehiä? Tai päinvastoin: jos mies tai mieheksi arvioitu ei näe lastenhoitoon liittyviä työpaikkailmoituksia, koska tekoäly päättelee työn kiinnostavan vain naisia?

AlgorithmWatch-järjestön tuoreen selvityksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan juuri tällaista tapahtuu.

Järjestö osti viime syksynä Googlelta ja Facebookilta tilaa muun muassa sairaanhoitajan, trukkikuskin ja ohjelmistokehittäjän työpaikkailmoituksille viidessä Euroopan maassa.

Sekä Google että Facebook näyttivät mainoksia "sopivalle sukupuolelle", vaikka mainoksen ostaja ei itse halunnut kohdentaa mainosta.

Saksan Facebookissa lastenhoitajaa etsivän ilmoituksen näki noin 6 500 naista mutta vain 260 miestä.

Tutkijoiden mukaan Facebook kohdensi mainoksia sukupuolen mukaan selvästi räikeämmin kuin Google, mutta myös Googlen tapa kohdentaa mainontaa oli mahdollisesti syrjivää.

Tutkijat eivät kuitenkaan saaneet tarpeeksi todistusaineistoa syrjinnästä, eikä Google vastannut heidän esittämiinsä lisäkysymyksiin.

Sen sijaan Google jäädytti tutkijoiden työpaikkailmoituksia ostaneet tilit.

Katso, mitä Google on päätellyt kiinnostuksen kohteistasi

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Näin hallitset mainosasetuksia

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Yllättivätkö Googlen sinusta itsestäsi tekemät arviot? Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin 9. toukokuuta kello 23 asti.

Lue myös:

Brysselissä on käynnissä taistelu siitä, miten sinä voit käyttää internetiä – Google ja muut digijätit valjastivat käyttöönsä miljoonien eurojen lobbariarmeijan

Toimittaja testasi: Kännykkäni laverteli minusta melkein kaiken datakauppiaille kahdessa viikossa – Koetin jäljittää, mitä tiedoilleni tapahtui

Teknojätit ryhtyvät rajoittamaan mainostajien mahdollisuuksia seurata netinkäyttäjiä – onko kyse yksityisyyden suojaamisesta vai liiketoiminnasta?

Ylen selvitys: Tekeydyimme Instagramissa tavallisiksi amerikkalaisiksi äänestäjiksi – Näin he joutuivat vastakkainasettelua kylväviin somekupliin