1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieverkot

Maanteiden asfaltoinnit romahtavat lähes 40 prosenttia viime vuodesta – katso kartasta suurimmat päällystyskohteet

Päällystys- ja paikkaustyöt vähenevät etenkin kanta- ja seututeillä. Kesän päällystystyöt alkavat kelien salliessa jo huhtikuun lopussa, mutta pääosin vasta toukokuussa.

tieverkot
Asfalttityöntekijöitä tekemässä asfalttitöitä Lohjalla Koisjärven kylässä.
Peab Asfaltin miehet päällystivät Koisjärven ja Suomelan välistä tietä 1271 Lohjalla vuosi sitten keväällä. Toni Määttä / Yle

Tuttu kesän merkki, näinä päivinä käynnistyvät maanteiden päällystys- ja paikkaustyöt vähenevät tänä vuonna lähes 40 prosenttia viime vuodesta. Uutta päällystettä vedetään noin 2 500 kilometriä, kun viime vuonna asfaltoitiin noin 4 000 kilometriä.

– Aluellisesti juustohöylä pyyhkii tasaisesti koko Suomessa, mutta leikkaukset painottuvat hiljaisempiin tieosuuksiin eli lähinnä kanta- ja seututeihin. Päätiet pyritään pitämään hyvässä kunnossa, sanoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Vähennys tietää maanteille samalla korjausvelan kasvua. Väyläviraston mukaan maanteitä pitäisi päällystää vuosittain 3 500–4 000 kilometriä, jotta tiestön kunto ei heikkene. Viime vuonna tähän yllettiinkin, osin edullisen bitumihinnan ansiosta, mutta nyt palataan takaisin tutumpiin päällystyskilometreihin, kuten oheisesta graafista näkee.

– Tämän vuoden päällystemäärät ovat samaa luokkaa kuin 2010–luvulla keskimäärin. Tavoitteena on, että voisimme päällystää noin 4 000 kilometriä joka vuosi. Näin pääsisimme jopa vähentämään tiestön korjausvelkaa, Anttila kertoo.

Suomessa on päällystettyjä maanteitä yhteensä noin 50 000 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia noin 7 100 kilometriä.

Ennätyskilometreistä jäädään tänä vuonna todella kauas. Lamavuonna 1993 työttömyyttä torjuttiin päällystämällä teitä peräti 7000 kilometriä.

Päällysteitä uusitaan myös kävely- ja pyöräväylillä. Viime vuonna uutta pintaa valmistui 170 kilometriä, tämän vuoden tavoite on yli 120 kilometriä.

Suurin tieremontti kaakossa

Alkavan sulan ajan mittavin päällystysurakka on edessä Kouvolan suunnalla Valtatie 6:lla, jossa vedetään uutta pintaa 34 kilometriä Utista Taavettiin Luumäelle. Muita isoja tieremontteja on Porin suunnalla (tie 2680) ja viitostellä Kainuussa.

Kaikkiaan tietyömaita on yhteensä 450-500 kappaletta. Keskimääräinen päällystystyön mitta on noin 5-6 kilometriä.

Suurimmat tieremontit näkee oheisesta kartasta. Tarkemmat tiedot voi katsoa Väyläviraston karttapalvelusta (siirryt toiseen palveluun), johon virasto kokoaa tiedot tulevista päällystystöistä. Oikea karttasivu löytyy klikkaamalla Elyjen tietyöt 2021 ja edelleen Päällystystyöt 2021.

Lisäksi tienkäyttäjien kannattaa seurata Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua (siirryt toiseen palveluun). Palvelusta löytyvät esimerkiksi tiedot käynnissä olevista päällystystöistä ja muista tietöistä.

Kesän päällystystyöt jatkuvat koko sulan ajan loka-marraskuuhun saakka. Keskeiset asfaltoijat ovat Peab (suurin), NCC, Asfalttikallio, Skanska ja GRK.

Rahaa kuluvan vuoden päällystystöihin on varattu 170 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten päällystystöihin hujahti 250 miljoonaa euroa.

Klo 10.45. Korjattu väliotsikkoa

Lue lisää:

Kesän päällystystyöt tuplaantuvat viime vuodesta – romahtanut öljyn hinta voi pienentää maanteiden asfaltointilaskua

Matalalämpöasfaltti tekee tuloaan tietyömaille – vähäpäästöisempää keinoa kokeillaan viidessä kohteessa kesällä

Itä-Suomessa asfaltoidaan yli sata lisäkilometriä – alkuperäinenkin suunnitelma tuplat viime vuodesta

Lue seuraavaksi