1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kelirikko

Kelirikko on alkanut tavanomaista aikaisemmin – luvassa on kuravelliä ja kuoppia jopa viikkojen ajan

Lapin ely-keskuksen mukaan Lapin sorateitä runtelee pahin kelirikko vuosiin.

Lapin sorateita vaivaa paha kelirikko Kuva: Raimo Torikka / Yle

Etelä- ja Keski-Lapin sorateistä valtaosa on jo nyt surkeassa kunnossa. Vesisateet ja aurinko sulattivat teiden pinnat huhtikuun alussa. Tiet ovat kuraisia, pehmeitä ja kuoppaisia kuten esimerkiksi Jolangintie Pellon ja Ylitornion rajalla.

Jolangintien varrella asuva Timo Mäntyranta kertoo, että tie on rapainen sekä kauttaaltaan niin kuoppainen, että autoilu on jo tuskallista.

– Varsinkin seitsemän kilometrin matka meiltä valtatielle on tosi huono. Kierrän mieluummin yksityistietä pitkin pidemmän kautta, jos lähden Rovaniemelle. En yksinkertaisesti viitsi ajaa tätä tietä, kun se on niin huono.

Timo Mäntyranta harmittelee Jolangintien huonoa kuntoa. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Kilometrin päässä Mäntyrannan naapurissa käy joka toinen päivä maitoauto.

– Maitoautolla menee puoli tuntia tänne ja saman verran takaisin. Jos maitoautolla menee tunti aikaa kahdellatoista kilometrillä, niin se kertoo jotain tien kunnosta, taivastelee maitotilallinen Tuomo Tirroniemi Iso-Vietosen pohjoisrannalla kulkevan tien kuntoa.

Päivittäin 300 kilometriä sorateitä ajeleva postinjakaja Jarmo Kulpakko tietää lähialueiden teiden huonon tilanteen. Mutka Jolangissa on ollut tuskallinen.

– Ajaminen koloisia teitä pitkin ei ole hääviä hommaa, kun aikaakin menee enemmän kuin tavallisesti. Jolangintie on heikoimpia.

.

Tuomo Tirroniemi haluaa, että Jolangintie korjataan nopeasti. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Kyläläiset ovat keränneet nimilistaa tien korjaamiseksi

Jolangintietä käyttävät kulkijat ovat ilmoittaneet useamman henkilön voimin tien huonosta kunnosta tienkäyttäjän linjalle. Kyläläisten mukaan vastausta ei ole kuulunut eikä tienkorjaajia näkynyt. Erään ilmoittajan puhelimeen tuli lopulta vastaus, että ilmoitus vastaanotettu ja tiellä on käynyt korjaaja.

Kyläläisten keskuudessa viestiä epäiltiin vahingoksi tai asukkaiden rauhoittamiseksi lähetetyksi.

– Ketään täällä ei ole näkynyt ja tie on yhtä huono kuin aikaisemmin, vakuuttaa Timo Mäntyranta ja näyttää naapurin saamaa viestiä puhelimestaan.

Sen jälkeen Jolangintielle on saatu ensiavuksi soraa. Tosin soraa on saatu vain vajaan parin kilometrin pituiselle pätkälle tien alkupäähän, mutta se ei tyydytä tienvarren asukkaita. Kyläläiset ovat keränneet myös nimilistaa, jonka avulla yritetään vauhdittaa Jolangintien korjaamista parempaan kuntoon.

Tieliikennekeskus välitti urakoitsijan kuittauksen tien korjauksesta Jolangintien huonosta kunnosta ilmoittaneille. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Lapin soratiet ovat nyt harvinaisen heikossa kunnossa

Lapin ely-keskuksen mukaan Lapin tiet ovat joutuneet kelirikon kouriin tänä keväänä reilusti tavanomaista aikaisemmin.

– Nyt on pahin kelirikkokevät miesmuistiin ja tällä hetkellä on painorajoitettuna Lapin maanteitä hieman yli tuhannen kilometrin matkalla, vahvistaa aluevastaava Eero Kenttälä Lapin ely-keskuksesta.

Ely-keskuksen ennustemallit kertoivat jo maaliskuussa, että Lappiin tulee paikoitellen vaikea kelirikko. Nyt koetun perusteella ennuste on osunut nappiin.

– Koko ajan tehdään lanauksia ja levitetään kelirikkosoraa teille, joille se on mahdollista.

Sorateillä on yleisesti normaalia pahempi kelirikko. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Ongelmana on myös se, että sorateitä ei voi mennä lanaamaan ennen kun niiden pinta kuivuu.

– Jos mennään märkänä tasailemaan, niin pintaan tulee äkkiä jopa viiden sentin lällikerros. Se on tosi paha ja nyt on viikonlopuksi luvattu vielä räntäsadetta, joka todennäköisesti pahentaa tilannetta, kertoo aluevastaava Eero Kenttälä.

Kelirikko voi olla Lapin sorateiden riesana vielä pitkään, sillä nyt on menossa pintakelirikko. Kun tien runko alkaa sulamaan, voi tulla myös

– Nythän on vasta menossa pintakelirikkovaihe. Kun tien runko alkaa sulamaan, voi tulla myös pahempaa kelirikkoa kuin nyt.

Kelirikko Lapin sorateillä voi kestää pitkään, koska teiden runko on yhä jäässä vaikka pinta on sulanut. Kuva: Raimo Torikka / Yle