1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Saimaa

Turkulaisten paistinrasvoille löytyi uusi käyttökohde – päätyvät polttoaineeksi Suomen suurimman järven laivoihin

Ensimmäiset vähäpäästöiset rahtialukset voivat aloittaa liikennöinnin Saimaalla vuonna 2024, kun Saimaan kanavan sulkujen pidennys on valmistunut.

Saimaa
Rahtialus RMS Saimaa Nuijamaalla menossa Saimaan kanavalle
Rahtialus RMS Saimaa on saapunut Suomen ja Venäjän rajalla sijaitsevalle Nuijamaanjärvelle. Alus vie puuta Imatralle. Jari Tanskanen / Yle

Saimaan rahtilaivaliikenteessä on alkamassa historiallinen uudistus.

Kaksi suomalaista varustamoa on tilaamassa Saimaan ja Itämeren liikenteeseen tarkoitettuja laivoja. Uusia suomalaisia rahtialuksia ei ole nähty Saimaalla lähes 40 vuoteen.

Laivatilausten taustalla on vuoden kuluttua alkava Saimaan kanavan sulkuporttien pidentäminen 11 metrillä. Vuosikymmenen puolivälissä Itämeren ja Saimaan väliä voidaan liikennöidä noin 90 metriä pitkillä aluksilla.

– Sulkujen pidennys tarkoittaa sitä, että rahtiliikenne tulee olemaan Saimaalla murroksessa ja luo mahdollisuuden uusille laivoille, sanoo turkulaisen varustamon Rederi Ab Nathalien toimitusjohtaja Antti Partanen.

Suuremmilla aluksilla on kannattavampaa operoida Saimaan lisäksi Itämeren eri satamiin, koska laivat kuljettavat enemmän rahtia.

Meriauran havainnekuva uudesta Saimaan rahtialuksesta saapumassa Mälkiän sulkuun Saimaan kanavalla
Meriauran havainnekuva uudesta rahtialuksesta lähestymässä Mälkiän sulkua Lappeenrannassa. Meriaura oy, Lappeenrannan kaupunki

Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen alkaa keväällä 2022, ja työhön kuluu aikaa pari vuotta.

Lue lisää: Itärajalla odottaa ainutlaatuinen urakka, joka tarjoaa töitä jopa 1200 suomalaiselle – sopimus estää ulkomaalaisten palkkaamisen

Laivat liikkuvat paistinrasvasta tehdyllä polttoaineella – ympäristöystävällisiä aluksia Saimaalle

Turkulainen Meriaura valmistelee kahden uuden rahtialuksen tilaamista Saimaan liikenteeseen. Ensimmäisen rakennustyöt voivat alkaa ensi vuonna, jolloin alus aloittaisi liikennöinnin vuonna 2024, kun sulkujen pidennys valmistuu.

– Tavoitteena on päästä mahdollisimman hiilineutraaleihin kuljetuksiin Saimaalla, sanoo Meriaura Groupin konserninjohtaja Jussi Mälkiä.

Uusista aluksista tulee hybridilaivoja, jolloin ne voivat kulkea sähköllä Saimaan kanavan läpi. Aluksen tehontarpeesta noin viidennes on tarkoitus kattaa akuilla ja loput biopolttoaineella.

– Arviona on, että yhden 20 jalkaisen merikontin verran tarvitaan akkuja. Matkan jälkeen akkupaketti voitaisiin nostaa maihin ja vaihtaa uusiutuvalla energialla ladattuun akkuun, sanoo Mälkiä.

Näin alus voisi kulkea sähköllä seitsemän tuntia kestävän kanavan läpiajon.

Matkan aikana akkuja voidaan ladata myös biopolttoainetta käyttävillä generaattoreilla. Tällä hetkellä Meriaura-konserni valmistaa itse vuosittain 2000 tonnia jätepohjaista biopolttoainetta tuotantolaitoksella Uudessakaupungissa.

– Keräämme muun muassa turkulaisista ravintoloista, tukkuliikkeistä ja teollisuudesta käytettyä kasvirasvaa, ja jalostamme siitä laivapolttoainetta, sanoo Jussi Mälkiä.

Meriauran havainnekuva uudesta Saimaan rahtialuksesta
Havainnekuva uudesta vähäpäästöisestä hybridilaivasta, joka suunnitellaan kulkemaan sähköllä ja biopolttoaineella. Meriaura oy

Saimaalle kehitettävässä uudessa Saimax-laivakonseptissa on tarkoitus testata myös muita biopolttoaineita. Samalla tutkitaan, voitaisiinko konseptin pohjalta kehitettävää laivaa hyödyntää esimerkiksi matkustaja-alusten suunnittelussa.

– Tämä on tulevaisuutta, ja Saimaa toimii meille pilottikohteena. Pystymme tekemään erilaisia sovelluksia muuhunkin laivaliikenteeseen.

Kipsiä ja lannoitteita Saimaalta Eurooppaan

Yksi merkittävä Saimaan laivakuljetusten käyttäjä on lannoitteita Siilinjärvellä Pohjois-Savossa valmistava Yara. Viime vuonna yritys kuljetti Saimaan kanavan kautta laivoilla 162 000 tonnia kipsiä ja erilaisia lannoitteita. Määrä vastaa noin 3 500 täysperävaunuyhdistelmää.

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja vähitellen uusiutuva laivakalusto lisäävät teollisuuden kiinnostusta kuljettaa rahtia laivoilla.

– Suuremmat laivat merkitsevät sitä, että lastinottokyky paranee ja kuljetushinta per tonni laskee, pohtii Yaran laivauspäällikkö Anna Näsi.

Tänä vuonna rahtiliikenteen kasvun odotetaan jatkuvan Saimaalla. Jo viime vuonna Saimaan kanavan kautta tapahtuvat tavarakuljetukset lisääntyivät neljänneksellä, noin 1,3 miljoonaan tonniin.

Meriaura oy:n uusi laituri valmistuu Naantalissa
Naantalin satamaan rakennetaan uutta laituria Saimaalta tuleville kipsikuljetuksille. Kipsiä käytetään Varsinais-Suomen pelloilla ja Saaristomeren valuma-alueella sitomaan ravinteita ja vähentämään Saaristomereen tulevaa kuormitusta.Jari Tanskanen / Yle

Uusien laivojen toivotaan tuovan rahteja suomalaisvarustamoille

Valtaosan Saimaan laivarahdeista hoitavat saksalaiset ja hollantilaiset varustamot, ja samalla suomalaisvarustamoiden markkinaosuus on pudonnut noin kymmeneen prosenttiin.

– Olemme jo varautuneet kanavan sulkujen pidentämiseen, ja varustamolla on parikymmentä alusta, jotka on mitoitettu uusiin sulkuihin sopiviksi, sanoo hollantilaista Wagenborgin varustamoa edustava laivameklari Lennart Meyer.

Ensimmäiset uudet vähäpäästöiset alukset tulevat suomalaisvarustamoille.

– Suurena toiveena meillä on, että suomalaiset toimijat pääsisivät osaksi siitä markkinasta ja kuljetettuja tonneja saisimme takaisin suomalaisille laivoille, kenties myös Suomen lipun alla kulkeville laivoille, pohtii Rederi Ab Nathalien toimitusjohtaja Antti Partanen.

Lue seuraavaksi