1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pikaraitiotiet

Katso miltä näyttää Helsingin uusi pikaraitiovaunu – liikenteestä sen voi bongata jo kesällä!

Vaunun huippunopeus on jopa 90 kilometriä tunnissa.

pikaraitiotiet
Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunu Vallilan varikolla.
Ensimmäinen pikaraitiovaunu vedettiin kuorma-auton lavetilla Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalta Helsinkiin. Petteri Sopanen / Yle

Ensimmäinen pikaratikka on saapunut Kainuun Otanmäen tehtaalta Helsinkiin. Laajasalon Kruunusillat-yhteyden ja Pikaraitiotie 550:n lisäksi pikaratikat kulkevat lähivuosina muun muassa Vihdintien pikaraitiotietä pitkin Helsingin keskustan sekä Kannelmäen välillä.

Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunu Vallilan varikolla.
Pikaraitiovaunut ovat valko-turkooseja ulkoväritykseltään.Petteri Sopanen / Yle

Raide-Jokeri -hankkeen valmistuttua Škoda Transtechin ensimmäiset 29 vaunua otetaan käyttöön ja ne aloittavat pikaraitiotie 550 -linjalla. Lisäksi on HKL on tilannut 23 vastaavaa, ForCity Smart Artic X54 -vaunua Kruunusillat-raitiotieyhteyden liikenteeseen.

Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunu sisältä
'Kotimaista tekoa', sanoo HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä vaunun uusista penkeistä.Petteri Sopanen / Yle

Välimeren vivahteita

Vaunujen valko-turkoosi väritys sekä vaaleankeltaiset, ergonomiset penkit tuovat mieleen Välimeren.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen kalustopäällikkö, Heidi Heikkilä on silminnähden innoissaan kaupungin uusista kulkuvälineistä.

– Uusien raitiovaunujen jousitus on pehmeä ja äänimaailma hiljainen - tämä kyllä alkaa olemaan jo tällaista raitiotiematkustuksen luksusta, Heikkilä tunnelmoi.

Hän huomauttaa raitiovaunujen olevat suomalaista tekoa – komponentteja myöten.

Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunussa on matkustajien käytössä USB-latauspisteitä
Vastaisuudessa kännyköinen lataaminen onnistuu myös matkan taittuessa.Petteri Sopanen / Yle

Kahteen suuntaan ajettavista vaunuista löytyy ovet kummallekin puolelle. Pituutta ratikalla on tarpeen mukaan 34 metristä, aina 44 metriin.

– Sellaiselle [44 metriselle vaunulle] saattaisi olla tarvetta pikaraitiotiellä, suurten matkustajamäärien vuoksi, Heikkilä valaisee.

Vaunujen lattiat sijaitsevat samalla tasolla pysäkkien kanssa, eikä niissä ole portaita. Uutena lisänä ratikoista löytyy jatkossa myös usb-pistokkeet elektroniikan lataamista varten.

Kantakaupungissa pikaratikat tulevat käyttämään samoja raiteita kuin nykyiset raitiovaunut.

Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunu Vallilan varikolla.
Vaunut aloittavat testiajot kesällä, josta eteenpäin niitä voi nähdä Helsingin kaduilla. Kyytiin matkustajat pääsevät loppukesästä.Petteri Sopanen / Yle

Haastavat Helsingin tiet

Pikaraitiotievaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat Helsingin paikoittain haastavaan rataverkkoon.

– Otimme oppia vaunuja suunniteltaessa aiemmista raitiovaunuprojekteista. Helsingin raitiotieverkko on haastava, koska täällä on mäkiä, kaarteita ja jyrkkiä mutkia, Heikkilä pohtii.

Helsingin uuden Raide-Jokeri-linjalle tulevan pikaraitiovaunun ohjaamo
HKL:än ratiovaunukuljettajat olivat mukana kehittämässä uusien pikaraitiovaunujen ohjaamoja.Petteri Sopanen / Yle

Lisäksi liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta uudet vaunut ovat yhteen sopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. HKL kertoo vaunujen olevan edullisia ylläpitokustannuksiltaan, energiatehokkaita sekä ympäristöystävällisiä.

Ne aloittavat testiajonsa kesällä, ja syksystä eteenpäin ne siirtyvät makustajaliikennöintiin.

Helsingin uusi Raide-Jokeri-linjalle tuleva pikaraitiovaunu sisältä
Vaunut ovat esteettömiä ja niistä löytyvät paikkamerkinnät lastenrattaille, pyörätuoleille, näkövammaisille, sekä heitä avustaville koirille. Merkkien takaa aukeaa myös istuin.Petteri Sopanen / Yle

24.4-2021 kello 21.37 Helsingin kuljetuslaitos muutettu muotoon Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos.

Keskustele aiheesta alla 23.4.2021 klo 23.00 saakka.

Lue seuraavaksi