1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Sähköajoneuvo

Isälle tuli kuuma, kun hän veti poikaa 30 kilometriä pyörän peräkärryssä — nyt hän tuunaa pajallaan sähköllä kulkevia härveleitä, jotka eivät sovi ujoille

Monenmoiset menopelit saavat uuden elämän, kun niitä kunnostetaan ja sähköistetään pajalla Lappeenrannassa.

Kolme sähköskootteria
Pekka Valkeapää kertoo, kuinka hän aloitti sähköpyörien rakentamisen. Videolla kuullaan myös tallijämäprojektin stereot.

Pekka Valkeapää valmistui reilu vuosi sitten sähköasentajaksi ja työpaikka odotti valmiina. Sitten tuli korona ja työt menivät alta.

— Mietin, mitä minä nyt teen. Ajattelin, että voisinhan kokeilla siipiäni, kun erikoisosaamista on harrastuksien myötä tullut ja kysyntää on muutenkin, Valkeapää kertoo.

Harrastukset liittyivät sähköllä liikkuviin kulkuneuvoihin. Lappeenrannassa paikallisilla oli Valkeapään omista ajoneuvoista jo runsaasti näköhavaintoja.

Valkeapää haki starttirahaa ja sai sen.

Pekka Valkeapää rakensi ensimmäisen sähköpyöränsä itse, sillä hän halusi voida tehdä pitkiä pyöräretkiä poikansa kanssa. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Sen jälkeen hän perusti oman yrityksen, joka huoltaa, korjaa, myy ja vuokraa erilaisia sähkömenopelejä. Tai kuten Valkeapää itse niitä kutsuu: Pekan sähkökiitureita. Pääasiassa ne ovat kaksipyöräisiä, jotka kulkevat korkeintaan 25 kilometriä tunnissa: esimerkiksi sähköskoottereita, -pyöriä ja -potkulautoja.

Valkeapään paras markkinointivaltti on hänen oma bloginsa, jossa hän tarinoi erilaisista projekteista sekä Facebook-ryhmät. Niihin Valkeapää jakaa omia projektejaan, mutta myös auttaa muita, jotka rakentavat tai korjailevat sähköisiä härveleitä.

Hyvä asiakaspalvelu johtaa usein verkkokauppatilaukseen.

— Ihmiset ovat alkaneet tilata tuotteita ja kauppa on käynyt hyvin. Maaliskuun myynti oli paras tähän mennessä ja myös huhtikuun myynti on ollut vilkasta, Valkeapää iloitsee.

Pekan sähkökiitureita ovat esimerkiksi kaksipyöräiset sähköskootterit tai -potkulaudat, jotka kulkevat maksimissaan 25 kilometriä tunnissa. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Mäkisilläkin kaduilla eteenpäin

Pekka Valkeapää alkoi tuunailla erilaisia sähköavusteisia kulkupelejä käytännön syistä.

— Halusin tehdä kaupunkiin sopivia kulkuneuvoja, Valkeapää kertoo.

Valkeapään yritys toimii keskustan tuntumassa autotallissa. Kesäksi yrittäjä aikoo siirtyä Lappeenrannan kauppatorille konttiin, jossa hän vuokraa turisteille ja paikallisille sähköisiä kulkuneuvoja.

Valkeapää testailee erilaisia akkuja ja lisäosia omissa prototyypeissään. Lappeenrannan mäkisillä kaduilla kulkuvälineillä on oltava tarpeeksi potkua, ettei matka jää puolitiehen. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Alkuun ajatus oli vuokrata jämäkämpiä sähköskoottereita, mutta tarjolle saattaa tulla myös tavallisia sähköpyöriä. Korona ja Suezin kanavan tukos ovat aiheuttaneet maailmanlaajuisia ongelmia tavaroiden toimituksissa.

— Tarkoitus on, että ihmiset pääsisivät pienellä panoksella kokeilemaan laitteita vaikka viikonlopun tai viikon ajaksi. Toinen on turistipuoli. Täällä ei turisteille vuokrata sähköskoottereita, Valkeapää sanoo.

Autotalliin rakennettu työpaja toimii samalla huolto- ja korjaustilana sekä harrastepajana. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Harrastus ja työ

Harrastusmielessä Valkeapää on tuunannut, kehitellyt ja rakentanut erilaisia prototyyppejä.

Yksi omaleimaisimmista on "pyhä tallijämäprojekti". Se syntyy pala palalta tavaroista, joita hyllyiltä sattuu löytymään. Ainoa sääntö on, ettei projektiin hankita mitään uutta.

— Näyttää vähän karulta, mutta on mukava, Valkeapää sanoo.

Seuraavaksi alkaa soida musiikki ja se tulee luonnollisesti tallijämäprojektin uumenista. Valkeapään omissa sähköhärveleissä stereot vaikuttavat olevan vakiovaruste.

Pyhä tallijämäprojekti syntyy siitä, mitä milloinkin on saatavilla. Jutun yläosan videolla kuulet, kuinka tämän kiiturin stereot pauhaavat. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Työkäyttöön Valkeapää on rakentanut mönkijää muistuttavan nelipyöräisen sähköajoneuvon, joka vetää perässään kärryjä. Sillä pajalle saa helposti kuljetettua esimerkiksi huoltoon tulevat sähköpyörät, -skootterit ja muut -härvelit.

Valkeapää nauraa, kun pitäisi määrittää, onko hän keksijä, insinööri vai jotain muuta.

— Insinööri en ole, koska olen koulutukseltani sähköasentaja. Mutta mikä minä olen? Joka paikan höylä, joka tekee kaikkea. Minulla on laaja toimenkuva, koska teen huoltoja ja myyn. Mutta myös kustomoin, korjaan ja lisävarustelen, Valkeapää kertoo.

Juuri omat projektit toimivat hyvänä käyntikorttina, koska niihin kiinnitetään paljon huomiota.

— Aina joku tulee juttelemaan, kun liikun kaupungilla. Nämä eivät ole ujon ihmisen menopelejä, Valkeapää kertoo.

Sähköinen mönkijä on Valkeapään omista käsistä. Peräkärryllinen mönkijä jaksaa vetää asiakkaiden menopelejä, jolloin ne voidaan hakea korjaamolle helposti. Omaperäiset tuotteet tunnetaan kaupungilla. Kuva: Kare Lehtonen / Yle