1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Digitaaliset palvelut

Digitaitojen puute on monen ikäisten ongelma, vaikka pankkiasiat ovat vaikeimpia vanhuksille

Teknistä apua voidaan tarvita esimerkiksi television ja sen kanavien asentamisessa tai pankkiasioissa.

Asiakkuuspäällikkö Hanna-Riikka Taipalmaa Länsi-Suomen Osuuspankista muistuttaa, että verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Digitekniikka on mukana nykyajan arjessa niin laajasti, että aina sitä ei edes huomaa. Helpoiten sen saattaa huomata vasta silloin, kun joku asia ei toimi.

Moni huomaa digipalveluiden laajuuden esimerkiksi silloin, kun vaihtaa puhelinta. Uuden puhelimen käyttöönotto vaatii valtavan määrän asennuksia, jos käyttäjä haluaa säilyttää kaikki samat palvelut kuin ennen.

Yksi tärkeimmistä sovelluksista on verkkopankkiin liittyvä sovellus. Sitä tarvitaan paitsi pankkiasioissa, myös tunnistautumiseen monessa muussa palvelussa.

Kaikki eivät osaa itse

Vaikka digitaaliset palvelut ovat useimmille helppoja käyttää, eivät ne kaikille ole mitenkään mieluisia. Esimerkiksi kosketusnäytöllä varustettu älypuhelin voi olla joillekin täysi kummajainen.

Usein apua teknisiin ongelmiin ja eri sovellusten käyttöön kysytään lähipiiriltä. Kaikilla ei sellaista kuitenkaan ole ja osa turvautuu ulkopuolisen apuun.

IT-alan yrittäjä Joni Leino auttaa asiakkaitaan digitaalisten ongelmien ratkomisessa. Kuva: Tapio Termonen / Yle

IT-alan yrittäjä Joni Leino porilaisesta TT-Palvelusta tietää, että autettavia riittää. Hän tekee asiakkailleen muun muassa tietokoneasennuksia sekä televisioon ja puhelimeen liittyviä asennuksia.

Leinon asiakaskunta on monen ikäistä. Pankkipalveluiden hoitamisessa asiakaskunta on kuitenkin pääsääntöisesti ikäihmisiä.

– Pankkiasioiden hoitamisessa pitää luottamuksen olla kunnossa. Sellaista ei ensimmäisellä käyntikerralla pyydetä, Leino sanoo.

Kun pankkisovellusten asentamisessa tai käyttämisessä pyydetään toisen apua, on mahdollista, että tilitiedot tulevat myös auttajan näkyville. Leinokin sanoo nähneensä useita tilejä.

– Ne asiat, joita asiakkaan tiedoista näen, jääköön vain ja ainoastaan meidän välisiksi, Leino sanoo.

Tunnuksia ei saa luovuttaa

Pankkipalvelut ovat siirtyneet suurimmaksi osaksi verkkoon ja pankkikonttorien määrä on vuosien varrella pienentynyt. Pankit ovat pitäneet asiakkailleen erilaisia digikursseja, mutta kaikki eivät niistäkään opi.

Syrjäseuduilla asuvilla matkat pankkiin ovat pitkiä ja puhelinpalveluissa on ruuhkaa.

Asiakkuuspäällikkö Hanna-Riikka Taipalmaa Länsi-Suomen Osuuspankista ei tuomitse ulkopuolisen avun pyytämistä. Hän kuitenkin yllättyy siitä, että osa on valmis näyttämään jopa tilitietonsa.

Erityisesti hän haluaa muistuttaa siitä, että pankkitunnuksia ei saa koskaan antaa ulkopuoliselle. Ne ovat henkilökohtaisia ja väärissä käsissä niillä voi tehdä todella paljon vahinkoa.

– Niillä voi kirjautua ihan mihin vaan ja ottaa vaikka pikavippejä, Taipalmaa sanoo.

Kuuntele tästä uusimmat Ylen radiouutiset Satakunnasta.

Lue täältä uusimmat Yle Uutiset Satakunnasta.

Lue myös:

Olavi Helenius on ikäihmisten iloinen digineuvoja ja arvokas juttukaveri, jonka kotikäynti on odotettu juttu