1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. akut

Brittiläinen Johnson Matthey tulee Suomeen yhteistyömielellä, mutta miksi akkumateriaalitehtaan paikka on juuri Vaasa?

Vaasan kaupunki ja Johnson Matthey julkistivat viime viikolla jättihankkeen aiesopimuksen. Strategiajohtaja Dan Baker vastaa Ylen kysymyksiin.

Havainnekuva GigaVaasa-alueesta. Vaasan kaupunki ja Johnson Matthey ovat allekirjoittaneet yhteisen aiesopimuksen. Brittiläinen akkuarvoketjutoimija on aloittanut alkuvaiheen suunnittelun tehtaan rakentamiseksi Vaasaan. Tehtaan on tarkoitus olla toiminnassa vuonna 2024 ja se sijoittuu GigaVaasa-alueelle. Kuva: Vaasan kaupunki

Brittiläisen Johnson Mattheyn Vaasaan kaavailema akkumateriaalitehdasinvestointi on merkittävä.

Yhtiön rahoitus- ja strategiajohtaja Dan Baker vahvistaa sähköpostissaan hankkeen mittaluokan.

– Kyseessä on satojen miljoonien eurojen investointi.

Johnson Matthey ja Vaasan kaupunki julkistivat hankkeen aiesopimuksen viime viikolla.

Bakerin mukaan siihen, että valinta osui Vaasaan, on monta syytä. Muun muassa uusiutuvan energian käyttömahdollisuudet ja raaka-aineiden saanti painoivat vaakakupissa.

Lue seuraavaksi: Vaasan kaupunki ja Johnson Matthey allekirjoittivat aiesopimuksen akkutehdashankkeesta – "Hieno päivä Vaasalle ja Suomelle"

Myös sijainti lähellä Euroopan autoteollisuuden OEM-aluetta ja akkukennojen valmistajia ovat tärkeitä.

Tehtaan rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vielä tänä vuonna riippuen yhtiön lopullisesta päätöksestä. Tässä vaiheessa käynnistetään kuitenkin jo hankkeen lupamenettely. Myös tontin valmistelu ja muu tekninen suunnittelu aloitetaan.

Valmiina tehtaan on tarkoitus olla vuonna 2024.

Johnson Mattheyn tehtaalle varattiin Vaasasta kookas tontti. Yhtiön mukaan sen valmistelutyöt ja tekninen suunnittelu aloitetaan nyt. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Satoja työntekijöitä

Tehdas tulee työllistämään jo rakennusvaiheessa runsaasti väkeä. Kun kohde on valmis, tulee siellä työskentelemään satoja ihmisiä.

Tarkkaa määrää Baker ei kuitenkaan vielä halua lähetä arvioimaan. Joka tapauksessa yhtiö uskoo, että työntekijöitä riittää.

– Olemme vierailleet alueella ja puhuneet paikallisten yritysten ja rekrytointiasiantuntijoiden kanssa. Meillä on luottamus siihen, että saamme työvoimaa, sanoo Baker.

Bakerin mukaan yhtiö rekrytoi paikallisesti, missä se vaan on mahdollista.

Myös oppilaitosyhteistyötä on mietitty.

–Tulemme järjestämään koulutusohjelmia, joissa koulutetaan ihmisiä akkujen valmistamiseen. Meillä on myös mahdollisuus hyödyntää ja tehdä yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Rohkaisemme myös oppisopimuskoulutukseen.

Valmistuttuaan tehtaassa on monenlaisia eri työtehtäviä. Muun muassa laboratoriotyöntekijöitä ja tuotantoinsinöörejä tullaan tarvitsemaan.

Yhteistyössä Suomen Malmijalostuksen kanssa

Vaasan kaupunki houkuttelee akkutehdastoimintaan kaavoitetulle laajalle teollisuusalueelle myös akkukennojen valmistajaa. Kaupunginjohtaja Tomas Häyry on maininnut, että neuvotteluita käydään.

Johnson Matthey suhtautuu kaupungin pyrkimyksiin myönteisesti.

– Suhtaudumme asiaan myönteisesti. Mutta me voimme kuljettaa katodimateriaalia myös muualle Eurooppaan varsin tehokkaasti, joten kennotehdas Vaasassa ei ole Johnson Mattheylle välttämätön, Baker sanoo.

Johnson Matthey tulee valmistamaan Vaasan tehtaassaan eLNO:ta. Se on yhtiön omaa energiatiheää, matalakobolttista katodiakkumateriaalia.

Akkumateriaalien tuotannossa syntyy isoja määriä natriumsulfaattia sisältävää jätevettä.

Johnson Matthey tekee yhteistyötä Suomen Malmijalostuksen kanssa kehittääkseen kiertotalousjärjestelmän jätteelle.

– Natriumsulfaattijäte kierrätetään uudelleen käytettäviksi materiaaleiksi. Ne voidaan laittaa takaisin tuotantoprosessiin, kertoo Baker.

Bakerin mukaan tehdas tulee käyttämään myös pelkästään uusiutuvaa energiaa toimiakseen.

Aiheesta voi keskustella keskiviikkoon 28. huhtikuuta kello 23:een asti