1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Valtion tuet

Sopimus vahvistui: valtio vauhdittaa kymmenillä miljoonilla vähäpäästöistä liikkumista ja rakentamista Kuopion, Lahden ja Jyväskylän seudulla

MAL-sopimuksen valtion kanssa solmineet Kuopio, Jyväskylä ja Lahti ympäristökuntineen saavat rahoitusta muun muassa liikenneyhteyksien parantamiseen ja kohtuuhintaisten asuntojen rakentamiseen.

MAL-sopimukset sitouttavat valtion tukemaan Kuopion, Jyväskylän ja Lahden seutujen kehittämistä useina vuosina. Kuva: Yle

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset laajenevat kolmelle uudelle kaupunkiseudulle. Valtio sekä Jyväskylän, Kuopion ja Lahden kaupunkiseudut ovat saaneet sopimusneuvottelut päätökseen.

MAL-sopimusten perusteella valtio tukee muun muassa joukkoliikennettä, kevytväyliä ja puurakentamista. Kuntien omaksi osuudeksi jää puolet hankkeiden hinnasta.

Lahden kaupunginjohtajan Pekka Timonen pitää vuoteen 2031 ulottuvaa MAL-sopimusta erittäin tärkeänä Lahden seudun kehitykselle.

– MAL-kaupunkiseutujen “kerho” on ihan erityinen joukko. Ne ovat kaupunkiseudut, joiden kehittämiseen ja joiden kysymysten ratkaisemiseen valtio on erityisen sitoutunut. Jatkossa valtio on mukana koko ajan tukemassa tämän seudun kehittämistä ja osallistumassa siihen, Timonen toteaa.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timosen mukaan MAL-sopimus on ollut seudulla pitkäaikainen haave. Kuva: Petri Niemi / Yle

Hänen mukaansa tämä on iso muutos entiseen, sillä kyse on pysyvästä yhteistyöstä, jota valtio myös rahoittaa. Lisäksi se myös tiivistää ja parantaa kuntien välistä yhteistyötä.

Ensimmäisenä Lahden seudulla ryhdytään parantamaan joukkoliikenneyhteyksiä. Yksi Lahdelle tärkeistä hankkeista on rautatieaseman seudun kehittäminen.

Kuopion kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen katsoo, että MAL-sopimus tulee juuri sopivaan aikaan kaupungissa jo käynnissä olevia kehityshankkeita ajatellen. MAL-sopimuksen rahoitusta päästään hyödyntämään etenkin Savilahdessa, jonne rakentuu asumis- ja opiskelukeskittymä.

– Pääsemme hyödyntämään Savilahdessa kaikkia elementtejä: puurakentamista, älyliikennettä ja infran kehittämistä. Ajatus on tehdä asioita uudella tavalla, Pirhonen kertoo.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koiviston mukaan pääsy MAL-sopimukseen mahdollistaa aiempaa paremmin vaikuttamisen valtion päätösvallassa oleviin asioihin, kuten liikenneyhteyksien kehittämiseen.

– Tämä on sellainen menettely, jossa me pääsemme pitkäjänteisesti neuvottelemaan samaan pöytään valtion kanssa. Uskon tämän parantavan myös kaupunkiseudun pääsyä osalliseksi erilaisista liikennerahoista ja isoista hankkeista, Koivisto sanoo.

Miljoonia jo lähivuosille

MAL-sopimukseen ei ole kirjattu tarkkoja rahasummia kullekin kaupunkiseudulle, mutta valtiolta tullaan saamaan lähivuosina varmuudella kymmeniä miljoonia euroja, kunhan kunnat vastaavat omasta osuudestaan.

Esimerkiksi Lahti kertoo valtion sitoutuvan avustamaan Lahden seudun joukkoliikenteen palveluita noin 4,4 miljoonalla eurolla pelkästään vuosina 2021–2023. Kaupunginjohtaja Timo Koiviston mukaan sopimus tuo Jyväskylän kaupunkiseudulle suoraan runsaat kymmenen miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan kyse on joka tapauksessa kahdeksannumeroisesta summasta. Budjettiin osoitettavat summat riippuvat myös seuraavista hallituksista.

Asuntotuotantoa valtio tukee MAL-kunnissa kunnallistekniikka- ja käynnistysavustuksin, joilla lisätään kohtuuhintaisia asuntoja seuduilla. Rakentamisen ilmastopäästöjen vähentämiseksi puurakentamista tuetaan avustuksella, joka on 5 000 euroa uutta asuntoa kohti.

Sopimukset vielä kuntapäättäjien käsittelyyn

Valtio on solminut jo aiemmin MAL-sopimukset Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksella on rahoitettu esimerkiksi Tampereen raitiotietä.

Uudet sopimukset käsitellään kaupunkien ja kuntien poliittisissa elimissä sekä valtioneuvostossa, minkä jälkeen sopimukset allekirjoitetaan.

Kuopion seudulta mukana ovat Kuopio, Siilinjärvi, Suonenjoki, Tuusniemi, Leppävirta ja Lapinlahti. Jyväskylän seudulla MAL-sopimuksen solmivat Jyväskylä, Hankasalmi, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Äänekoski. Lahden seudun MAL-sopimuksessa ovat Lahti, Asikkala, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä ja Orimattila.

Valtiolta sopijaosapuolia ovat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä alueen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.