1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenneturvallisuus

Kauriskolarit kasvussa Keski-Suomessa – onnettomuudet tapahtuvat usein auringonlaskun aikoihin

Metsäkauriskannat ovat erityisen vahvoja pohjoisessa Keski-Suomessa.

Liikenneturvallisuus
Auton tuulilasi rikki hirvikolarin takia
Henkilövahinkojen lisäksi riistan kanssa ajettujen peltikolarien kustannukset nousevat vuosittain kymmeniin miljooniin euroihin. Arkistokuva hirvikolarissa vaurioituneesta ajoneuvosta. YLE

Liikenteessä sattuneet hirvieläinonnettomuudet ovat lisääntyneet Keski-Suomessa. Riistakeskus Keski-Suomen tilaston mukaan erityisesti ajoneuvojen ja metsäkauriiden törmäykset ovat olleet kasvussa viiden viime vuoden aikana.

Viime vuonna metsäkaurisonnettomuuksia tapahtui liikenteessä lähes 250. Hirvikolareita oli Keski-Suomessa noin 100. Metsäkauriskannat ovat erityisen vahvoja pohjoisessa Keski-Suomessa.

Hirvieläinkolarien riski kasvaa merkittävästi toukokuusta lähtien. Pahimman vaaran tielläliikkujille aiheuttavat emojen karkottamat ylivuotiset vasat, jotka ovat tottumattomia liikkumaan yksin.

Ajallisesti hirvieläinonnettomuudet sijoittuvat usein lähitunteihin ennen ja jälkeen auringonlaskun, eli pimeää tai hämärää on valtaosassa kolareista.

Liikenneturva muistuttaa, että varoitusten huomiointi, riittävän alhainen ajonopeus ja ajamiseen keskittyminen ovat kuljettajan tärkeimpiä keinoja hirvieläinonnettomuuksien välttämiseksi.

– Kuljettaja ei itse voi vaikuttaa siihen, ryntääkö hirvieläin tielle matkan aikana. Siksi omalla toiminnalla on huolehdittava siitä, että tilanteen sattuessa olisi suurin mahdollinen valmius toimia turvallisesti. Avainasemassa ovat riittävän alhainen ajonopeus, varoitusten huomiointi, ajamiseen keskittyminen sekä tehokas valojen käyttö ja havainnointi, luettelee Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara tiedotteessa.

Riski törmätä hirvieläimeen on suuri etenkin niillä alueilla, joilla riista-aidat alkavat ja päättyvät.

– Hirvistä tai kauriseläimistä varoittavat liikennemerkit ovat syystä siellä, mihin niitä on asetettu. Nopeuden alentaminen vähintään varoitusmerkin vaikutusalueella ei pidennä matkan kokonaiskestoa juurikaan, mutta sillä voi olla ratkaiseva merkitys onnettomuuden välttämiseksi, Elovaara sanoo.

Liikenneturva keräsi tietoa suomalaisten tielläliikkujien liikenteeseen liittyvistä peloista loppuvuonna 2020. Moni kertoi pelkäävänsä hirvieläimiä.

– Peura- tai kaurisonnettomuudet eivät useimmiten johda henkilövahinkoihin autoilijoiden kohdalla, mutta moottoripyöräilijöille tai mopoilijoille niillä on helposti todella ikävät seuraukset, mainitsee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tiedotteessa.

Hänen mukaansa peurojen ja kauriiden määrän jatkuva kasvu tuottaa ongelmia liikenneturvallisuudelle, kun hirvieläinonnettomuudet lisääntyvät.

– Henkilövahinkojen lisäksi riistan kanssa ajettujen peltikolarien kustannukset nousevat vuosittain kymmeniin miljooniin euroihin. Kannan määrän aktiivisempaa vähentämistä olisi hyvä pohtia jatkossa, toteaa Heiskanen.

Liikenneturva ohjeistaa riistaonnettomuuteen joutuneita toimimaan seuraavanlaisesti: Varoita muuta liikennettä, huolehdi loukkaantuneista, soita hätänumeroon 112, anna hätäkeskukselle riittävä paikkakuvaus ja merkitse onnettomuuspaikka.