1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Oulujärvi

Katso video: Maailman pohjoisin sisävesihöyrylaiva Kouta avaa kautensa ennätysaikaisin vappuristeilyllä

Oulujärvellä seilaava maailman pohjoisin sisävesillä liikennöivä höyrylaiva aloittaa kautensa poikkeuksellisesti jo vappuna. Kouta-laiva saapuu Kajaanin Kalkkisillan laituriin vappuaattona. Tempauksella halutaan uutta toimintaa kajaanilaisten toukokuiseen juhlaan.

Kouta-laivan kattilaan menee 5 000 litraa vettä
Kouta-laivan kattilaan menee 5 000 litraa vettä

100 vuotta sitten risteilyliikenteen aloittanut kajaanilainen höyrylaiva Kouta käynnistää uuden risteilykauden jo vappuna. Koudan kausi ei ole koskaan alkanut näin aikaisin.

Laivaisäntä Ollis Leppäsen mukaan risteilyillä halutaan tuoda uutta toimintaa vapun viettoon. Lisäksi laivan saapuminen Kajaanin Kalkkisillan satamaan on merkki tulevasta kesästä. Ennen liikennöintiä laivalla tehdään valmisteluja.

– Tänään konehuoneessa laitetaan talven jäljiltä höyryputkia kiinni. Sitten aloitetaan kattilan lämmitys, että iltapäivästä koneen olisi tarkoitus käyttökunnossa ja valmiina. Lisäksi nostetaan pelastuslautat kyytiin ja sitten ollaan valmiina liikkeelle.

Höyrylaiva Kouta ajaa maisemaristeilyjä kesäisin Oulujärvellä. Viime vuonna koronasta huolimatta vilkas Koudan kausi jatkui pitkälle syyskuulle saakka.

Laivalla on aikaisempina vuosina järjestetty muun muassa Uniklubi-yhtyeen keikka ja runoilija Eino Leinon teemalla teatteriristeily.

Alun perin S/S Koudan rakennutti Sotkamon reitin liikenne -osuuskunta Kajaanin ja Sotkamon välille. Alkujaan alus oli nimeltään Vuokatti II.

Matkustajaliikenteen jälkeen Vuokatti II:sta tehtiin hinaaja Oulujoen uittoyhdistykselle vuonna 1936. Kansirakenteiden purkamisen jälkeen laiva alkoi vetää isoja tukkilauttoja. Tällöin myös nimeksi vaihtui Kouta Oulujärven Koutaniemen mukaan.

Kouta-laivan matkavauhti on noin 6–7 solmua, joka tarkoittaa 11–13 kilometrin tuntivauhtia. 60 tonnia painavan laivan voimanlähteenä on 121-hevosvoimainen höyrykone.

Laivan höyrykonetta lämmitetään metrisillä koivuhaloilla. Lämmittäminen aloitetaan noin vuorokautta ennen, ja halkoja lisätään tarpeen mukaan matkan aikana.

Kouta-laivasta löytyy myös sauna.

Yle näyttää, kuinka höyrylaivaa valmistellaan Kajaanissa Uiton telakalla tulevaa juhlakautta varten.

Lisätty 30.4.2021 klo 11.07 kommentti: Tänään konehuoneessa laitetaan talven jäljiltä höyryputkia kiinni. Sitten aloitetaan kattilan lämmitys, että iltapäivästä koneen olisi tarkoitus käyttökunnossa ja valmiina. Lisäksi nostetaan pelastuslautat kyytiin ja sitten ollaan valmiina liikkeelle.