1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Viro

Venäläistankkerit ovat siirtäneet öljyä aluksesta toiseen virolaisen merensuojelualueen kupeessa – nyt vaarallinen toiminta on vastatuulessa

Viron hallitus ottaa lähiviikkoina kantaa siihen, mitä niin sanotuille sts-siirroille tehdään. Täyskiellosta saattaisi seurata uusia ongelmia, sanoo ympäristöministeri Tõnis Mölder.

Viro
Liberian lipun alla purjehtiva säiliöalus ja joutsenia Tallinnanlahdella.
Tallinnan Kakumäenniemen edustalle ankkuroidut säiliöaluksen ovat jokapäiväinen näky. Suurin osa ei siirrä lastiaan merellä.Jan Erik Kooli / Yle

PALDISKI/TALLINNA Tammikuussa Virossa herättiin Postimees-lehden uutiseen (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan venäläistankkerit ovat käyttäneet Paldiskin ankkurointialuetta kaasun ja öljyn sts-siirtoihin.

Sts tarkoittaa lastin siirtämistä merellä laivasta toiseen. Paldiskin ankkurointialue on Pakrin merensuojelualueen kupeessa, osittain jopa sen rajojen sisäpuolella.

Suomessa näistä siirroista uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat. (siirryt toiseen palveluun)

Viron ympäristöministeri Tõnis Mölder vahvistaa Ylelle, että viimeisen parin vuoden aikana kaasu- ja öljysiirtoihin on haettu lupia kiihtyvällä tahdilla.

Viron ympäristöministeri Tõnis Mölder.
Kolme kautta sitten virkaan astunut ympäristöministeri Tõnis Mölder sai heti ratkottavakseen sts-siirtoihin liittyneen skandaalin.Jan Erik Kooli / Yle

Ministeriön meriympäristöosaston johtavan asiantuntijan Agni Kaldman mukaan Paldiskin alueen siirrot ovat tulleet yllätyksenä.

– Kun ankkurointialue perustettiin vuonna 2008, sinne ei todellakaan suunniteltu tällaista toimintaa, Kaldma kirjoittaa Ylelle lähettämässään viestissä.

Harkinnassa keskittäminen yhdelle ankkurointialueelle

Asia on tulossa lähiviikkoina Viron hallituksen käsittelyyn. Tällä hetkellä siirrot ovat sallittuja 20 ankkurointialueella.

Ympäristöministeri Tõnis Mölderin mukaan alueiden määrää täytyy supistaa.

– Nykyjärjestelmää täytyy muuttaa. Esimerkiksi luonnonsuojelualueilla tapahtuvat sts-siirrot eivät ole millään tavalla järkevää toimintaa, ministeri painottaa.

Yksi Mölderin ehdottamista ratkaisuista on rajoittaa toiminta vain yhdelle ankkurointialueelle Tallinnanlahdella.

Kakumäenniemen ja Naissaaren välinen alue valikoitui tähän tehtävään ministeriön ja merentutkimuslaitoksen yhteisen riskianalyysin perusteella. Siellä ympäristöriskit olisivat Mölderin mukaan pienimpiä. Lähellä olevan Tallinnan sataman öljyntorjuntakapasiteetti olisi otettavissa nopeasti käyttöön.

STS-siirtoihin sallitut ankkurointialueet Pohjois-Viron vesillä Suomenlahdella.
Keltaisella näkyvillä alueilla sts-siirrot on sallittu tällä hetkellä. Punaisella merkitylle alueelle ne aiotaan keskittää.Harri Vähäkangas / Yle

Kansalaisaloite parlamenttiin parin päivän työllä

Ehdotus on kuitenkin herättänyt voimakkaan vastarinnan Kakumäen ja läheisen Tiskren alueen asukkaissa.

Yksi hanketta vastustavan kansalaisaloitteen vetäjistä on Annika Moisescot. Aloite keräsi muutamassa päivässä tuhat allekirjoitusta ja nyt asia on siirtynyt Viron parlamentin käsittelyyn.

Kansalaisaktivisti Annika Moisescot antaa haastattelua Ylelle.
Annika Moisescot pitää pelkästään satamia sopivina paikkoina öljy-, kemikaali- ja kaasulastien siirroille.Jan Erik Kooli / Yle

– Tämä hanke huolestuttaa kaikki Tallinnan rannikkoalueiden asukkaita, meidän alueemme lisäksi myös Piritalla ja Viimsissa. Toivottavasti huolemme otetaan tosissaan, Moisescot kertoo Ylelle tuulisella Kakumäen rannalla.

Taustalla näkyy ankkurointialueelle pysähtynyt lähes kahden jalkapallokentän pituinen tankkeri. Se purjehtii Liberian lipun alla.

– Vaadimme sts-siirtojen täyskieltoa Viron vesillä. Niiden pitäisi olla sallittuja pelkästään satamissa, Moisescot sanoo.

Mahdollinen täyskielto ei ulotu aluemerelle

Asukkaiden aloite saa tukea Tallinnan sataman ympäristöpäälliköltä Ellen Kaasikilta. Hänen mielestään öljy- ja kemikaalilasteja pitäisi siirtää pelkästään satamissa.

– Ympäristönsuojelu on meille tärkeää ja olemme panostaneet siihen toiminnassamme erittäin paljon. Kyse ei ole siis siitä, että pelkäisimme kilpailua, Kaasik kertoo.

Hänen mukaansa keskustelu ajautuu karille, jos puhutaan vain luonnonsuojelualueiden lähistöllä tapahtuvista sts-siirroista.

– Öljyonnettomuuden sattuessa kärsii koko Viron rannikko. Satamissa öljyvahinkoja varten on varustauduttu ja harjoiteltu. Ankkurointialueilla ei ole edes järjestetty harjoituksia.

– Sitä paitsi satamissa sts-siirrot ovat kiellettyjä jo nyt. Öljyä ja kaasua voidaan siirtää laivasta toiseen vain välivaraston kautta, Kaasik jatkaa.

Säiliöalus Tallinnanlahdella
Liberian lipun alla purjehtiva säiliöalus kuvattuna Tallinnanlahden ankkurointialueella 27. huhtikuuta 2021.Jan Erik Kooli / Yle

Vaikka sts-siirtojen täyskielto on yksi vaihtoehdoista ympäristöministeri Tõnis Mölderin työkalupakissa, sekään ei olisi hänen mukaansa ongelmatonta. Kieltopäätös nimittäin koskisi vain sisäisiä aluevesiä.

– Mikäli sts-siirrot kiellettäisiin, ne voivat siirtyä Viron sisäisisiltä aluevesiltä ulommalle aluemerelle. Tälläkin saattaa olla valtavia seurauksia, ministeri toteaa.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin kello 23:een saakka.

Lue lisää:

Helsingin Sanomat: Venäläiset säiliö­alukset siirtävät öljyä laivasta toiseen luonnon­suojelu­alueen vieressä Virossa (siirryt toiseen palveluun)

Onko palavankiven aika ohi? Viro pyrkii hiilineutraaliksi ja joutuu vähentämään tärkeimmän energianlähteensä käyttöä