1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. vesiliikenneonnettomuudet

Juhannuspäivänä merivartiovene upposi, ja ohjaaja hukkui – Miehistö jäi pelastamaan työvälineitä, sillä he eivät tienneet vettä tulvivan sisään 300 litraa sekunnissa

Suomenlahden merivartioston partiovene PV 183 ajoi karille viime kesänä juhannuspäivän iltana. Pohjaan syntyi puolentoista metrin repeämä, josta virtasi vettä sisään noin 300 litraa sekunnissa. Ruorimies jäi veneen ohjaamoon ja menehtyi. 

vesiliikenneonnettomuudet
Loviisan edustalla juhannuspäivänä karille ajanutta ja uponnutta merivartiovene PV 183 nostetaan Keipsalon itäisellä selällä 24. kesäkuuta 2020.
Tutkinnanjohtaja Risto Haimila kertoo onnettomuuden kulusta reilun minuutin pituisella videolla, joka on poimittu pidemmästä Onnettomuustutkintakeskuksen Teams-infosta.

Suomenlahden merivartioston partiovene PV 183 upposi viime kesänä juhannuspäivän iltana Loviisan edustalla olevalla kivikkoisella ja matalalla merialueella. Veneen kolmihenkisestä miehistöstä kaksi onnistui pelastautumaan. Ruorimies jäi veneen ohjaamoon ja menehtyi.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi raporttinsa (siirryt toiseen palveluun) tapaturmasta tänään.

Vene ajoi väylän ulkopuolella

Veneen reitti oli ennen pohjakosketusta kulkenut väylän ulkopuolella, kun miehistö oli siirtymässä tauolle vartiolaiva Turvalle.

PV 183:n navigointi perustui etupäässä digitaaliseen karttaan, jonka tarkkuus riippuu käytetystä mittakaavasta. Nopeakulkuisen veneen navigoinnissa tarkkuuden tärkeys kuitenkin korostuu, ja paperikartan käyttö olisi perusteltua.

– Veneen ohjaamoratkaisut eivät kuitenkaan tukeneet paperikartan käyttöä, tutkinnanjohtaja Risto Haimila sanoo.

Pohjakosketuksen tapahtuessa veneen navigointi ja ohjaaminen oli ruorimiehen tehtävänä. Tämä oli Haimilan mukaan muodostunut miehistössä käytännöksi tutuksi ja turvalliseksi koetuilla reiteillä.

Tehtävien hoitaminen yksin on kuitenkin nopeakulkuisella veneellä kuormittavaa. Rajavartiolaitoksen mallissa ohjaaminen ja navigointi sekä tarvittaessa tähystäminen pitäisi jakaa eri henkilöille.

Miehistö jäi pelastamaan työvälineitä

Karilleajon tapahduttua miehistö jäi pelastamaan työvälineitä, koska uppoaminen vaikutti ensin hitaalta.

– Onnettomuustilanteessa veneen miehistö tiedosti veneen uppoamisvaaran, mutta ei sen vakavuutta. Miehistö alkoi evakuoida työvälineitä veneestä, kertoo Otkesin tutkinnanjohtaja Risto Haimila.

Vakavassa vaaratilanteessa tulisi Otkesin mukaan turvata ihmishenget materiaalien menetyksistä välittämättä.

Vettä tulvi sisään 300 litraa sekunnissa

Pohjakosketuksen jälkeen vettä tulvi veneen sisään noin puolitoistametrisestä pohjan repeämästä 300 litraa sekunnissa. Noin kuudessa minuutissa peräkansi oli jo kokonaan veden alla, ja meriveden pinta lähestyi takaseinässä sijaitsevaa avoinna olevaa oviaukkoa.

Vähän reilun kuuden minuutin jälkeen vesi tulvi oviaukosta sisään, ohjaamo täyttyi vedestä, vene nousi pystyyn ja ohjaamo vajosi pinnan alle. Vene jäi kellumaan siten, että vain keula pilkotti meren pinnalla.

Loviisan edustalla juhannuspäivänä karille ajanutta ja uponnutta merivartiovene PV 183 nostetaan Keipsalon itäisellä selällä 24. kesäkuuta.
Loviisan edustalla juhannuspäivänä karille ajanut ja uponnut merivartiovene PV 183:n nostettiin 24.6. Keipsalon itäisellä selällä. Yksi merivartija kuoli turmassa.

Poistumisreittejä oli vain yksi

Ruorimiehen pelastamista vaikeutti se, että ohjaamon poistumistie jäi veden alle, ja veneen kattoikkuna oli liian pieni käytettäväksi poistumistienä pelastuspuku päällä.

Veneen täyttyessä vedellä, sekä päällikkö että ruorimies olivat ohjaamossa. Päällikkö onnistui poistumaan pienen, noin 40 x 30 senttimetrin kokoisen, kattoikkunan kautta. Tämän jälkeen päällikkö yritti pelastaa ruorimiestä kattoikkunan kautta siinä kuitenkaan onnistumatta.

Lopulta paikalle saapuneet vartiolaiva Turvan sukeltajat noutivat elottoman ruorimiehen ohjaamosta noin 45 minuuttia onnettomuuden jälkeen. Sukeltajien paikalle saaminen kesti, koska niiden tarvetta ei Otkesin mukaan heti tunnistettu.

Ruorimiehen elvytystä jatkettiin evakuoinnin aikana ja sairaalassa, jossa hänet todettiin myöhemmin kuolleeksi.

Loviisan edustalla juhannuspäivänä karille ajanutta ja uponnutta merivartiovene PV 183 nostetaan Keipsalon itäisellä selällä 24. kesäkuuta.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Risto Haimila ja johtaja professori Veli-Pekka Nurmi kertovat onnettomuuteen johtaneista syistä ja antavat suosituksia vastaavanlaisten onnettomuuksien varalta. Voit katsoa koko tiedotustilaisuuden yllä olevalta videolta. Se järjestettiin Teams-kokouksena.

Lue myös:

Merivartioston partiovene upposi juhannuspäivänä, yksi merivartija kuoli – poliisi epäilee rikosta Loviisan edustalla tapahtuneessa onnettomuudessa

Lue seuraavaksi