1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Kun Anu Markkanen huomasi The Guardianissa Suomi-maininnan, hän sai idean – pian alkavat Suomen ensimmäiset junaristeilyt

Junaristeily toimii samalla periaatteella kuin laivaristeilykin. MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo, että kotimaan matkailuinnostus on koronan myötä kasvanut ja tullut todennäköisesti jäädäkseen.

matkailu
Kuva suomalaisessa maisemassa kulkevasta junasta. Metsää takana, vettä edessä.
Junaristeily on uusi avaus Suomessa. Kristina Cruises

Perheyritys Kristina Cruises oy aloittaa ensi kesänä Suomen ensimmäiset junaristeilyt.

Kotkalaisen matkailuyrityksen toimitusjohtaja Anu Markkanen kertoo, että Kristina Rails -konsepti on hyvin samanlainen kuin yrityksen laivaristeilyillä. Matkanjohtaja kulkee risteilijöiden mukana ja hoitaa käytännön järjestelyt. Matkan ohjelma ja vierailut on valmiiksi suunniteltu.

Risteilyllä matkustetaan VR:n junien ekstraluokassa ja yövytään hotelleissa. Kaupungeissa käytetään myös linja-autoja, jos kohde on kauempana.

Idea junaristeilyihin lähti Oulun ja Kuopion välisen junareitin maisemista. Anu Markkanen ja hänen veljensä, silloinen toimitusjohtaja Mikko Partanen, huomasivat, että Suomi mainittiin The Guardian -lehden matkailujutussa.

Jutussa lueteltiin kymmenen kauneinta maalaisreittiä Euroopan rautateillä. Jutun mukaan Oulun ja Kuopion välinen reitti "leikkii kissaa ja hiirtä Oulujoen kanssa" ja johdattaa matkustajan metsien ja järvien maahan. Juttu innosti sisaruksia.

– Ihan yllättäen me molemmat olimme ajatelleet samaa. Olisiko tässä uuden paikka myös kotimaan matkailussa? Siitä se sitten lähti etenemään, Anu Markkanen kertoo.

Kotimaan matkailu avartaa

Koronaviruspandemian vuoksi matkailuyritykset ovat jo yli vuoden verran kokeneet kolauksia toisensa perään. Koronarajoitukset keskeyttivät myös Kristina Cruisesin Euroopan jokiristeilyt ja teemaristeilyt, joita järjestettiin esimerkiksi Välimerellä ja Karibialla.

Kun ulkomaille ei päästä, matkustetaan kotimaassa. Jo viime kesänä yritys järjesti kotimaan elämysmatkoja linja-autolla. Sama jatkuu tänäkin vuonna junaristeilyjen ohella.

Toinen junareiteistä kulkee välin Helsinki–Joensuu–Koli–Juankoski–Mikkeli–Helsinki. Matkan aikana vieraillaan yli sata vuotta vanhalla ruukkialueella ja patikoidaan Kolin maisemissa.

– Koli on tunnettu, mutta suomalaiset eivät ole siellä hirveästi määrällisesti käyneet.

Kesäinen maisema junan ikkunasta.
Ylen toimittaja kulki yhdeksi Euroopan kauneimmaksi maalaisjunareitiksi nimetyn Oulu–Kuopio-välin viime kesänä. Kuvassa Oulujärvi. Arkistokuva.Mari Jäntti / Yle

Toinen reitti kulkee välin Helsinki–Lapua–Seinäjoki–Oulu–Kuopio–Helsinki. Tällä matkalla on otettu huomioon maalaismaisemat. Risteilyllä käydään myös erilaisissa museoissa.

Korona sai yrittäjät innovoimaan

Anu Markkanen kertoo, että uuden ideoiminen on ollut koronaviruksen positiivinen puoli. Pulmallisen tilanteen edessä on täytynyt keksiä uusia ratkaisuja, jotka voivat kantaa koronapandemian jälkeenkin.

Risteilyillä tuetaan Markkasen mukaan myös paikallisia pienyrittäjiä muun muassa ostamalla niiltä ravintola- ja majoituspalveluja.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo, että maailmalla järjestetään paljon junaristeilyjä. Se, että Suomessa opastetut retket tehdään tällä tavalla, on Lapin mukaan uusi avaus.

Lappi on niin ikään ilahtunut siitä, kuinka hankala pandemiatilanne on osattu kääntää ympäri.

– Koronassa on ollut positiivista se, että suomalaiset ovat löytäneet kotimaansa uudestaan. Uskon, että kun tämä kriisi on ohi, kotimaan matkailu jää pysyvästi korkeammalle tasolle, Lappi sanoo.

Lappi kertoo, että kotimaan matkailun trendi oli nousussa jo pari vuotta ennen koronaa. Yhdeksi syyksi hän epäilee ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Vastuullisuus on myös seikka, jonka Kristina Cruises aikoo huomioida. Yrityksen kaikkien yhteismatkojen hiilidioksidipäästöt kompensoidaan Taimiteon kautta. Näin matkailusta syntyneet hiilidioksiditonnit muutetaan 4H-nuorten istuttamiksi taimiksi.

Markkanen kertoo, että tulevaisuudessa valmiita Rails-matkoja on tarkoitus laajentaa muualle Eurooppaan sitten. Sen aika on sitten, kun koronapandemia helpottaa.

Lue lisää: Hyppää mukaan yhdelle Euroopan hienoimmista junareiteistä

Lue seuraavaksi