1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkustajaliikenne

Suomi saattaa vaatia jo kesällä negatiivisen korona­testin maahan saapuvilta – nykyinen maahantulomalli voisi ajaa satamat kaaokseen

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee uutta maahantulomallia, joka tiukentaisi rajakontrollia. Suomi ei nyt edellytä maahan saapuvilta negatiivista koronatestitodistusta. Sen sijaan matkajärjestäjät, varustamot ja lentoyhtiöt saattavat vaatia negatiivista testitulosta.

Ihmisiä jonottamassa koronanäytteenottoon Länsisataman terminaalissa tammikuun lopussa. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee parhaillaan uutta lakiasetusta, jotta Suomi voisi vaatia ulkomaalaisilta maahan saapuvilta henkilöiltä negatiivisen koronatestituloksen.

STM:n kansliapäällikön Kirsi Varhilan mukaan ministeriö etsii ratkaisua, joka tiukentaisi ja selkiyttäisi rajakontrollia matkustajamäärien lisääntyessä satamissa ja lentokentillä.

– Selvitämme parhaillaan, miten tällainen laki voitaisiin säätää, Varhila sanoo.

Yksi selvitettävä vaihtoehto on, että koronatodistuksia tarkastaisivat lähtömaassa esimerkiksi kuljetusyhtiöt kuten varustamot tai lentoyhtiöt.

Matkustajilta edellytettäisiin ennen alukseen astumista negatiivista koronatestitulosta, rokotustodistusta, rokotuspassia tai todistusta parantuneesta taudista.

– Ulkomailta aluksiin saapuvat matkustajat tarkastettaisiin kuljetusyhtiöiden toimesta, Varhila sanoo.

Nykyinen maahantulomalli voisi ajaa satamat suoranaiseen kaaokseen

Rajoilla nyt käytössä olevan rajatestausmallin on ennakoitu ajavan satamat suoranaiseen kaaokseen, kun matkustajamäärät kasvavat nopeasti.

Laivayhtiö Eckerö Linen toimitusjohtajan Taru Kerosen mukaan jo yhden laivan käsittely veisi tuntikausia.

– Tämä ei ole matkustajamäärien kasvaessa toimiva maahantulomalli, Keronen sanoo.

Suomi ei nykyisellään edellytä maahan saapuvilta ennakkoon hankittua negatiivista koronatestitodistusta. Maahan saapuva henkilö voidaan kuitenkin ohjata terveystarkastukseen satamissa ja lentokentillä.

Matkustajamäärien kasvaessa nykyisestä muutamasta sadasta henkilöstä useisiin tuhansiin tai jopa kymmeniin tuhansiin ihmisiin päivässä, nykyisen maahantulomallin ei uskota toimivan sujuvasti.

Terveystarkastukset vaatisivat paitsi paljon työvoimaa myös valtavasti tilaa.

– Terminaaleissa ei ole samalla tavalla tilaa kuin esimerkiksi lentokentillä. Tämänkaltainen toiminta ei vaikuta mitenkään realistiselta, Keronen selventää.

Kerosen mukaan suomalaiset varustamot ovat jo helmikuun loppupuolelta alkaen omatoimisesti edellyttäneet matkustajilta negatiivista testitulosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksen mukaisesti.

Keronen sanoo, että ihmisiä on jouduttu satamissa käännyttämään takaisin.

– Perimmältään tässä on kyse siitäkin, että halutaanko suomalainen matkailuelinkeino pelastaa. Tämän vuoksi olemme tätä itsekin esittäneet ja haluamme olla osa ratkaisua, Keronen sanoo.

Esimerkiksi Ruotsissa ulkomaan kansalaisilta vaaditaan jo nyt joitain poikkeuksia lukuun ottamatta enintään 48 tuntia vanha negatiivinen testitulos maahan pääsemiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön Kirsi Varhilan mukaan samaan suuntaan ollaan Suomessakin menossa.

Varhilan mukaan ratkaisuja tarvitaan, koska sekä työmatka- että matkustajaliikennettä ollaan asteittain avaamassa tautitilanteen salliessa jo kesän aikana.

– Selvitämme voisivatko laiva- ja lentoyhtiöt tarkistaa todistuksia. Pitää varmistua siitä, että voivatko yhtiöt tarkistaa matkustajien terveyteen liittyä tietoja, Varhila selventää.

Varustamojen etujärjestön Suomen varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström korostaa, että jos negatiivista testiä matkustajilta edellytetään tätä pitää myös valvoa. Hänen mielestään kuljetusyhtiöt voivat tarkastaa koronatodistuksia.

– Kyse olisi todistusten tarkastamisesta, eikä matkustajien terveystietojen kirjaamisesta järjestelmään, Ahlström toteaa.

Hänen mukaansa varustamot kykenisivät aluksi tarkastamaan kaikkien matkustajien todistukset. Matkustajamäärän noustessa lähemmäksi normaalitasoa voitaisiin siirtyä pistotarkastuksiin.

Varustamot ovat itse esittäneet, että lyhyillä 2–3 päivän reissuilla sallittaisiin myös pikatestien tuloksia.

Saapuvat matkustajat jaettaisiin punaiseen ja vihreään linjaan

Pohdinnassa olevassa maahantulomallissa kuljetusyhtiöt tekisivät tarkastuksia lähtömaassa. Suomen päässä valvonta voitaisiin mahdollisesti toteuttaa siten, että matkustajat jaettaisiin punaiseen ja vihreään linjaan. Vihreän linjan matkustajille terveysviranomaiset tekisivät pistotarkastuksia ja punaisen linjan matkustajat ohjattaisiin terveystarkastukseen.

Perustuslaki ei oikeustieteilijöiden mukaan estäisi negatiivisen testituloksen edellyttämistä Suomeen tulevilta ulkomaalaisilta. Keskeiset ministeriöt ovat kuitenkin toistaiseksi katsoneet, että testituloksen edellyttäminen olisi vaikeasti valvottava ja verrattain tehoton tapa hillitä viruksen leviämistä.

Suomen varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström korostaa, että matkustaja-autolauttaliikenteen merkitys on suuri koko Suomen matkailulle ja taloudelle. Ahlström muistuttaa, että ennen koronaa niiden tuomat ulkomaiset matkustajat jättivät Suomeen vuosittain yli 900 miljoonaa euroa.

Hänen mukaansa elinkeinoelämän toimintaa olisi vauhditettava kaikin mahdollisin keinoin.

– Nyt on pyrittävä kaikin keinoin edesauttamaan elinkeinoelämän asteittaisesta palautumista, terveysturvallisuus tietysti huomioiden, Suomen varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström sanoo.

Voit keskustella koronarajoitusten purun vaikutuksista matkustamiseen torstaihin kello 23 asti.

Lue myös:

Rajoille on vaadittu pakollisia koronatestejä yli vuosi, yritys toisensa jälkeen törmäsi seinään – lopulta löytyi yllättävä ratkaisu

Lapin rajoilla varaudutaan massatestauksiin, Torniossa haasteena on rajanylittäjien suuri määrä

Yle selvitti: Pääkaupunkiseudulla toimiva yritys myy väärennettyjä koronatestitodistuksia 70 euron hintaan