Sähköauto käyttäytyy tulipalossa toisin kuin normali polttomoottoriauto.
Jos akusto syttyy palamaan, sen sammuttamiseen tarvitaan runsaasti vettä. Pahimmassa tapauksessa akkupalo pitää taltuttaa upottamalla koko auto isoon altaaseen.
Viime joulun alla avautuneessa Turun Toriparkissa tämä tulipaloriski on huomioitu monin tavoin.
Esimerkiksi käytävät ovat leveitä, joten palavan auton hinaaminen onnistuu helpommin. Käsisammuttimien ja pikapalopostien lisäksi hallissa on luonnollisesti sprinkelilaitteisto, ja automaattijärjestelmä tekee hälytyksen pelastuslaitokselle.
Sähköauto syttyy bensiiniautoa harvemmin
Yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen Liikenneturvasta muistuttaa, että sähköautopalot ovat kovin harvinaisia. Norjassa jo joka kymmenes auto kulkee sähköllä ja ajoneuvopaloista vain kaksi prosenttia on tapahtunut sähköautoille.
Nykyaikaiset sähköautot on rakennettu niin, että lataamisessakaan ne eivät pääse kuumenemaan liikaa. Akkujen järjestelmät valvovat latausta kaiken aikaa.
– Siellä on lämpökytkimet, jotka kytkeytyvät irti, jos lämmöt nousee liikaa, Heiskanen täsmentää.
Kotivirityksillä riski kasvaa
Yhteyspäällikkö Tapio Heiskasen mukaan latauspaikan valinnalla on väliä. Julkisilla latauspaikoilla laitteet ovat hyviä ja paloturvallisia. Toisin saattaa olla kotilatauksen kanssa.
Tavallisesta kotipistorasiasta eli sukosta saa ottaa virtaa vain kahdeksan amperin verran. Kaikille tämä teho eri kuitenkaan tunnu riittävän.
– On ollut sellaista kiinailmiötä havaittavissa, että tilataan sellaisia latauslaitteita, joilla saa otettua isompiakin virtoja näistä pistorasioista, Heiskanen paljastaa.
Jos syöttää talosta autoon virtaa pidemmän aikaa vaikka 16 amperia, tulipalovaara kasvaa.
– Sitten johdot kuumenee ja saattaa olla, että se talo palaa siitä ympäriltä ja sähköauto palaa sitten lopuksi, pohtii Heiskanen.
Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 5.5. kello 23.
Lue myös: