1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköautot

Sähköautoista haasteita pysäköintiluolien suunnitteluun – virityksiä kannattaa välttää kotioloissa ladatessa

Uusissa pysäköintilaitoksissa sähköauton lataamisen riskejä on vähennetty monin tavoin. Pikapaloposteja ja sammuttimia löytyy ympäri Turun Toriparkkia, ja automaattiset järjestelmät hälyttävät pelastajat paikalle.

sähköautot
Sähköautoista haasteita pysäköintiluolien suunnitteluun
Sähköautoista haasteita pysäköintiluolien suunnitteluun

Sähköauto käyttäytyy tulipalossa toisin kuin normali polttomoottoriauto.

Jos akusto syttyy palamaan, sen sammuttamiseen tarvitaan runsaasti vettä. Pahimmassa tapauksessa akkupalo pitää taltuttaa upottamalla koko auto isoon altaaseen.

Sähköauto latauksessa Turun Toriparkissa.
Julkisissa paikoissa sähköauton lataaminen on turvallista.Lassi Lähteenmäki / Yle

Viime joulun alla avautuneessa Turun Toriparkissa tämä tulipaloriski on huomioitu monin tavoin.

Esimerkiksi käytävät ovat leveitä, joten palavan auton hinaaminen onnistuu helpommin. Käsisammuttimien ja pikapalopostien lisäksi hallissa on luonnollisesti sprinkelilaitteisto, ja automaattijärjestelmä tekee hälytyksen pelastuslaitokselle.

Sähköauto syttyy bensiiniautoa harvemmin

Yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen Liikenneturvasta muistuttaa, että sähköautopalot ovat kovin harvinaisia. Norjassa jo joka kymmenes auto kulkee sähköllä ja ajoneuvopaloista vain kaksi prosenttia on tapahtunut sähköautoille.

Nykyaikaiset sähköautot on rakennettu niin, että lataamisessakaan ne eivät pääse kuumenemaan liikaa. Akkujen järjestelmät valvovat latausta kaiken aikaa.

– Siellä on lämpökytkimet, jotka kytkeytyvät irti, jos lämmöt nousee liikaa, Heiskanen täsmentää.

Turun Toriparkki.
Turun Toriparkkia on suunniteltu noin 30 vuotta. Se valmistui viimein juuri joulun alla.Lassi Lähteenmäki / Yle

Kotivirityksillä riski kasvaa

Yhteyspäällikkö Tapio Heiskasen mukaan latauspaikan valinnalla on väliä. Julkisilla latauspaikoilla laitteet ovat hyviä ja paloturvallisia. Toisin saattaa olla kotilatauksen kanssa.

Tavallisesta kotipistorasiasta eli sukosta saa ottaa virtaa vain kahdeksan amperin verran. Kaikille tämä teho eri kuitenkaan tunnu riittävän.

– On ollut sellaista kiinailmiötä havaittavissa, että tilataan sellaisia latauslaitteita, joilla saa otettua isompiakin virtoja näistä pistorasioista, Heiskanen paljastaa.

Jos syöttää talosta autoon virtaa pidemmän aikaa vaikka 16 amperia, tulipalovaara kasvaa.

– Sitten johdot kuumenee ja saattaa olla, että se talo palaa siitä ympäriltä ja sähköauto palaa sitten lopuksi, pohtii Heiskanen.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 5.5. kello 23.

Turun Toriparkki.
Ihmisten turvallisuus on pysäköintilaitosten turvallisuussuunnitelmien ykkösasia. Lassi Lähteenmäki / Yle

Lue myös:

Uusia sähköautojen pikalatureita nousee pian huomattavasti, kaupoilta isot investoinnit – "Yksinään ei ole niin mahtavaa liiketoimintaa"

Litiumakku palaa kuumana eikä sammu helposti – kännykkäpaloihin markkinoidaan erityisiä litiumsammuttimia, sähköautopalo vaatii järeämpiä keinoja

Lue seuraavaksi