1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Puoli seitsemän

Lääkäri Anni Saukkola on tuttu monille Instagramin käyttäjille: "Mielestäni lääkärin pitää olla siellä, missä potilaidenkin"

Lääkäri-Annina Instagramissa esiintyvä lääketieteen lisensiaatti Anni Saukkola listaa vinkkejä, joiden avulla voi tunnistaa valheellisia terveysväittämiä. Terveyteen ja hyvinvointiin linkitettyä sisältöä löytyy sosiaalisesta mediasta valtavasti, mutta mistä tunnistaa, kenen terveysneuvoja kannatta kuunnella?

Puoli seitsemän
Lääkäri Anni Saukkola: "Se on arkipäiväistynyt, että somevaikuttajat lipsauttelevat ohi mennen terveysväittämiä
Lääkäri Anni Saukkola: "Se on arkipäiväistynyt, että somevaikuttajat lipsauttelevat ohi mennen terveysväittämiä

Lääkäri Anni Saukkola ottaa totuttuun tapaan vastaan potilaita lääkäriasemalla, mutta suuri joukko sosiaalisen median käyttäjiä tuntee hänet myös lääkäri-Annina, jonka löytää esimerkiksi Instagramista. Somelääkäri on tämän ajan ilmiö niin kuin aikaisemmin olivat televisiolääkärit tai vaikka maalaislääkäri Tapani Kiminkinen.

– Somessahan kaikki ovat. Se on nykyajan alusta, josta ihmiset omaksuvat ajatuksia ja asenteita myös terveyteen liittyen. Mielestäni lääkärin pitää olla siellä, missä potilaidenkin, Saukkola sanoi Puoli seitsemän -ohjelmassa.

Saukkola jakaa Instagram-tilillään tutkittua tietoa, koska kokee, että sille on tarvetta.

– Terveys on myös valtava bisnes. Terveysväitteitä jakavat erilaisia palveluita ja tuotteita markkinoivat ihmiset, ja yleensä räikeimmät epätodet väitteet ovat kaupallisen intressin takana.

Aina katteettomia väitteitä ei levitetä tahallisesti.

– Joku saattaa vilpittömästi ajatella, että tämä voisi auttaa jotakuta, mutta sitten se ei olekaan ihan totta. Ja on myös vaikeaa tunnistaa, mikä on totta ja mikä ei.

Saukkola listaa muutaman vinkin siihen, miten voisi helpommin tunnistaa katteettomia terveysväitteitä.

– Jos se esitetään ikään kuin lopullisena totuutena ja ainoana mahdollisena totuutena, niin se on yleensä vähän hälytysmerkki. Aina kannattaa myös katsoa asiasta julistavan henkilön taustoja. Sillä on väliä, kuka aiheesta puhuu ja mihin lähteisiin hän viittaa.

Kun tunnettu ja pidetty henkilö esittelee uskottavan oloisesti tuotetta tai palvelua, häntä on helppo uskoa. Varsinkin jos oma lähipiiri on innostunut asiasta. Tähän liittyen Saukkola nostaa esiin termin vahvistusvinouma.

– Eli että me tiedostamattammekin poimimme ympäristöstämme sellaisia tietoja, jotka vahvistavat sitä meidän jo olemassaolevaa ajattelua.

Miksi tieteentekijöitä näkee niin harvoin sosiaalisessa mediassa ammattinsa edustajina? Katso koko lähetys Areenasta.

Lue seuraavaksi