1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. veneily

Uutta venekuomua ei enää saa tälle kesälle – venetuotteiden kauppa on nyt ennennäkemätöntä

Venealan tuotteita tekevissä yrityksissä on poikkeuksellisen kiireistä. Veneilijät ovat tilanneet korona-aikana paljon esimerkiksi uusia kuomuja. Tilauksissa on keväisin perinteisesti ruuhkaa, mutta nyt tilanne on vielä tavallista hankalampi.

Veneily
Ompelija Anna Laamo VA-Varuste Oyn: tehdastiloissa ompelemassa veneen kuomuja.
Ompelija Anna Laamo tekee venekuomua VA-Varusteen Kuopion tehtaalla.Sami Takkinen / Yle

Kuopiolaisen venetarvikevalmistaja VA-Varusteen tuotantohallissa on ollut täysi tohina päällä läpi talven. Hallissa käy tasainen surina, kun kymmenet ompelijat tekevät venekuomuja.

Alkavalle veneilykaudelle on enää turha haaveilla uudesta kuomusta. Uusien tilausten toimitusaika on tällä hetkellä noin viisi kuukautta. Kuopiolaisyritys on Suomen suurin venekuomujen valmistaja.

VA-Varusteella on Kuopiossa noin 65 työntekijää. Yritys tekee myös yhteistyötä yli 20 venemerkin kanssa. Koronan iskiessä viime vuonna oli aluksi pelko lomautuksista, mutta tilauskanta nousikin ennätystasolle.

– Toimitusaikamme ovat valitettavan pitkät. Tilauksia on tullut niin paljon, että tällä hetkellä myydään jo syyskuun toimituksia. Tämä on äärimmäisen poikkeuksellista. Normaalitilanteessa pystyisimme myymään toimituksia toukokuun alussa kesä–heinäkuun vaihteeseen, sanoo VA-Varusteen toimitusjohtaja Ville Vainikainen.

VA-Varusteen toimitusjohtaja Ville Vainikainen pitää veneen kuomua käsissään.
VA-Varusteen toimitusjohtaja Ville Vainikainen.Sami Takkinen / Yle

Eri venetarvikkeiden kovan kysynnän on huomannut myös Varsinais-Suomessa Ruskossa toimiva MP-Venekuomu. Yrityksellä on töissä nyt yli 20 työntekijää.

Toimitusjohtaja Kalle Uron mukaan veneilijät heräävät kuomutilauksiin usein liian myöhään. Nopeiten asia sujuisi, jos kaupoille lähdettäisiin jo syksyllä edellisen veneilykauden päätyttyä.

– Meillä suurin ruuhka alkoi maaliskuussa. Teemme kaikkemme, että tuotanto sujuisi joutuisasti. Työntekijämäärää ei kuitenkaan ole helppo lisätä, sillä osaavista ompelijoista on pulaa, sanoo Kalle Uro.

MP-Venekuomulla kiivas kysyntä on pitkittänyt toimitusaikoja siten, että kaavan mukaisia uusia kuomuja saadaan valmiiksi syyskuussa. Mittatilaustyönä tehtävä uusi venekuomu ehtii asiakkaalle kaudelle 2022. Vanhan kuomun korjaus on toiveissa saada jo kesäkuulle.

Työntekijöillä on kädet täynnä töitä

Tyynyvalmistaja Sanna Myllynen on ollut nykyisessä työssään VA-Varusteella noin viisi vuotta. Reipas tuotantotahti on hänelle tuttua.

– Kun viime elokuussa aloitettiin työt loman jälkeen, niin koko ajan on saanut tehdä jotain. Ei ole tarvinnut missään vaiheessa miettiä, mitähän sitä nyt tekisi. Aika hektistä on, ja tosi paljon pitää suunnitella, mitä tekee ja missä vaiheessa.

SANNA MYLLYNEN tyynyviimeistelijä, VA-Varuste. Sanna laittaa tyynyn sisälle pehmuste materiaalia
Tyynyviimeistelijä Sanna Myllynen on ollut työssään noin viisi vuotta.Sami Takkinen / Yle

Venekuomu vaatii monen ihmisen työtä

Erilaisten venetuotteiden valmistus on tiimityötä. Yhden kuomun valmistaminen vie tyypillisesti kolmesta seitsemään tuntia, ja työprosessissa on mukana ainakin kymmenen, jopa 15 eri ammattilaista.

Moottoriveneen kuomun keskihinnaksi toimitusjohtaja Ville Vainikainen arvioi 800–1 000 euroa. Isommissa veneissä uusi kuomu voi maksaa muutamia tuhansia.

Hyvä ja säännöllinen huolto voi pitkittää venekuomun käyttöikää huomattavasti. Veneilijän omatoimihuollolla kuomu voi palvella vähintään 15 vuotta tai pidempäänkin.

Tärkeää on pestä kuomu syksyisin ja säilyttää se talvella lämpimässä. Huono hoito lyhentää käyttöikää huomattavasti.

– Kuomu kannattaa korjata, jos se on vähän rikki jostain. Uusi kuomu on tarpeen, jos vanha ei enää pidä vettä ja alkaa totaalisesti hajota. Hoitamaton kuomu voi olla jo viiden vuoden jälkeen pilalla, Ville Vainikainen sanoo.

Kovat kasvuodotukset tälle vuodelle

VA-Varusteella on tehdas myös Puolassa ja siellä on noin 80 työntekijää. Viime tilikaudella koko konsernin liikevaihto nousi noin kymmeneen miljoonaan euroon ja nousua tuli yli 30 prosenttia.

Tälle vuodelle on ennakoitu vielä suurempaa kasvua. Konsernin kahdessa tuotantohallissa tehdään tänä vuonna vajaat 30 000 erilaista kuomua ja peitettä veneisiin.

Yritys rakennuttaa Kuopion tehtaansa yhteyteen kesällä 300 neliötä lisää varastotilaa. Korona ja venetuotteiden raju kysyntä on heijastunut myös eri raaka-aineiden saatavuuteen.

– Tällä hetkellä kaikki uudet raaka-ainetilauksien toimitukset menevät syksyyn. Onneksi on oltu ajoissa hereillä, ja meillä on tällä hetkellä hyvin tavaraa, sanoo toimitusjohtaja Ville Vainikainen.

Lue myös:

Venekauppa käy kuumana: "Veneen kyljessä on jo asiakkaan nimi valmiina"

Venealallakin kulunut vuosi oli poikkeuksellinen – alkushokista toinnuttiin kasvuun