1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kesätyö

Somenuorista on tullut iso osa kuntien markkinointia – Aura palkkaa nuoren kertomaan sosiaaliseen mediaan ekologisesta matkailusta

Kunnat odottavat nuorilta uusia näkökulmia kunnan tarjoamiin palveluihin.

Nuoren puhelimessa on useita sosiaalisen median sovelluksia. Kuvituskuva. Kuva: Belén Weckström / Yle

Kuntien viestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa tekevistä somenuorista on tullut kiinteä osa kuntien kesätyöntekijöitä.

Salo palkkaa kesäksi kaksi nuorta kaupungin nuorisopalveluihin kesäsomettajiksi. Nuoret esittelevät sosiaalisen median kanavissa nuorille suunnattuja kaupungin toimintoja.

– He käyvät esimerkiksi kuvaamassa muita kesätöissä olevia nuoria, jotka pääsevät kertomaan omasta työstään, kertoo Salon kaupungilta koordinaattori Mervi Niemi.

Somenuoren ovat palkkaamassa myös esimerkiksi Parainen ja Paimio.

Aurassa toivotaan nuorilta uusia näkökulmia kuntapalveluihin

Aurassa palkataan tänä kesänä ensimmäistä kertaa somenuori, jonka tehtävänä on tuoda kunnan palveluita esille yhteisöpalvelu Facebookissa ja kuvapalvelu Instagramissa.

Kunta palkkaa nuoren yhdessä sähkönjakeluyhtiö Carunan kanssa.

Toiveena on, että nuori on kiinnostunut ilmastosta ja ilmastonmuutoksesta.

– Somessa voidaan nostaa esille kunnan tekemiä ilmastotekoja. Uusi Aurajoen matkailutie on hyvä esimerkki kestävästä matkailusta, sanoo Auran kunnan kehittämisjohtaja Anna-Mari Alkio.

Alkio korostaa nuorten tuovan esille uusia näkökulmia kunnasta. Tavoitteena Aurassa on, että nuorten sosiaalisen median käytön tietotaitoa voidaan käyttää hyväksi jatkossakin.