1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Lentorahtiliikenne

Lentorahdin hinta on rajussa nousussa – se nostaa Aasiasta tuotavan elektroniikan hintaa Suomessakin

Maailmalla kulkee lentorahtia jo enemmän kuin ennen koronapandemiaa. Rahdin kysyntä on palautunut nopeammin kuin matkustajalentojen kysyntä. Finnairille merkittävän tulon tuo tuoreen kalan lennättäminen Aasiaan.

Finnair vie Aasiaan kalaa, paluumatkalla mukana on mm. elektroniikkaa
Finnair vie Aasiaan kalaa, paluumatkalla mukana on mm. elektroniikkaa

Finnair Cargon kylmäterminaalissa kala siirtyy rekoista nopeasti kuormalavoille. Muutaman asteen lämpötilassa kalat säilyvät hyvin, kun Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan lähteviin koneisiin kootaan lasteja.

Kalan matka norjalaisesta kalatehtaasta sushiravintolan ruokapöytään Tokiossa kestää 36 tuntia. Lohesta on tullut Finnairille koronapandemian aikana tärkeä tulonlähde, kun matkustajia ei juuri ole. Rahdin osuus Finnairin liikevaihdosta on nyt jopa puolet.

– Joka kolmas Finnairin kuljettama rahtikilo on nyt kalaa, sanoo Finnair Cargon liiketoimintajohtaja Fredrik Wildtgrube.

Ennen koronapandemiaa kalaa kulki Finnairin terminaalin läpi 70 000 kiloa päivässä, mutta koronan aikaan kuljetusmäärät ovat vähentyneet puoleen. Määrät todennäköisesti palaavat nopeasti entiselleen, kun pandemia hellittää Aasiassa ja ihmiset alkavat syödä jälleen enemmän ulkona.

Se tarkoittaisi Finnairille lähes 25 miljoonan kilon vuosittaista lohirallia Euroopan ja Aasian välillä.

Norjalaisen lohen matka troolarista ruokapöytään Aasiassa kestää 36 tuntia. Kuvaus: Jussi Koivunoro, editointi: Elina Ervasti

Lentorahdin kallistuminen nostaa kotielektroniikan hintoja

Kalaa Aasiaan vievät lentokoneet tuovat paluumatkalla Suomeen esimerkiksi elektroniikkaa. Mutta lentorahdin hinnat ovat kallistuneet merkittävästi, joillakin reiteillä jopa kolminkertaistuneet. Se näkyy myös kaupan hyllyissä. Aasiassa valmistettu kännykkä tai tietokone maksaa selvästi enemmän kuin vuosi sitten.

– Aasian lentorahdin nousseet kustannukset ovat vaikuttaneet meillä jonkun verran. Osa tuotteista tulee tällä hetkellä muulla kuin lentorahdilla. Toimitusajat ovat pidentyneet muutamassa tuoteryhmässä, kuten tulostimissa, sanoo Gigantin myyntijohtaja Niko Sandström.

Rahtihintoja nostaa se, että rahdin kysyntä on palautumassa koronapandemiasta nopeammin kuin matkustajalentojen kysyntä. Kapasiteettia ei ole tarjolla tarpeeksi.

– Tällä hetkellä nähdään, että kysyntä maailmalla on palautunut ennen pandemiaa olleelle tasolle, sanoo Wildtgrube.

Helsinki-Vantaalta viedään Aasiaan paljon kalaa. Paluulennoilla tuodaan vaikkapa autojen tai muiden koneiden osia ja komponentteja. Mukana on myös elektroniikkaa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Aiemmin yli puolet maailman lentorahdeista kulki matkustajakoneiden ruumassa. Vuosi sitten Kiina sulki ilmatilansa ulkomaisilta matkustajalennoilta. Yhdysvallat ja Eurooppa seurasivat nopeasti perässä, kun koronapandemia alkoi pahentua. Tämän seurauksena lentorahtikapasiteetti on vähentynyt rajusti.

– Kysynnän ja tarjonnan epätasapaino on nyt merkittävä. Kapasiteetista puuttuu yhtä parikymmentä prosenttia, laskee DHL Global Forwarding Finlandin toimitusjohtaja Veli-Matti Qvintus.

Rahtihinnat pysyvät korkeina pitkään

Oman lisänsä lentorahdin kysyntään ovat tuoneet meriliikenteen konttipula ja huhtikuussa sattunut Suezin kanavan liikenteen keskeytyminen. Näiden seurauksena kuljetuksia on siirtynyt laivoista juniin ja lentokoneisiin.

– Suezin tilanteen jälkeen olemme saaneet kohtuullisen merkittävästi kyselyitä lähetyksistä, joiden piti liikkua merirahtina, mutta jotka ovat viivästyneet konttipulan vuoksi. Näistä osa on jo toteutunut, sanoo Qvintus.

Qvintus arvioi, että lehtorahdin hinnat pysyvät korkeina jopa vuosia.

– Paljon riippuu, miten nopeasti mannertenväliset lennot tulevat palautumaan. Mikäli rahdin kysyntä jatkaa talouskasvun myötä nykyistä kasvua, epäsuhta voi jatkua jopa vuosia.

Qvintuksen mielestä kaikkien etu kuitenkin olisi, että markkinat palaisivat normaaliksi. Nykyinen tilanne vaatii erittäin paljon ylimääräistä työtä, kun rahdeille on vaikea löytää kuljetusta määränpäähän.

Nyt osa Aasian-rahdista viedään kuorma-autoilla Keski-Euroopan solmukeskuksiin, josta ne lennetään perille.

Finnair Cargon komentokeskuksessa kuljetuksia seurataan koko matkan ajan lähtöpisteestä määränpäähän. Lämpöanturit valvovat, ettei kylmäketju katkea missään vaiheessa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Rahtilentoja matkustajakoneilla ainakin loppuvuoden ajan

Lentoyhtiöt ovat käyttäneet matkustajakoneita pelkän rahdin kuljettamiseen koronapandemian ajan. Esimerkiksi Finnair lensi alkuvuodesta lähes 550 sellaista lentoa, jossa kuljetettiin pelkästään rahtia. Maailmalla vastaavia lentoja tehtiin yli 400 000.

– Lentoyhtiöt miettivät rahdin roolia, ja osa tulee muuttamaan matkustajakoneita puhtaasti rahdin kuljettamiseen tarkoitetuksi, sanoo Qvintus.

DHL käyttää omien koneiden lisäksi rahdin kuljettamiseen muilta yhtiöiltä vuokrattua kapasiteettia, esimerkiksi lentorahtitoimijoilta. Finnair puolestaan lentää rahtilentoja Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan Airbus A350-koneilla.

– Me jatkamme pelkkiä rahtilentoja niin kauan, kuin niille löytyy kysyntää ja lennot ovat kannattavia, sanoo Wildtgrube.

Kuljetusmarkkinat voivat myös muuttua nopeasti. Finnair avasi huhtikuussa rahtireitin Pittsburghiin Pennsylvaniassa. Yhtiö kuljetti Japanista useita koneellisia autoteollisuuden osia Yhdysvaltoihin niin, että koneen miehistö vaihtui välilaskun aikana Helsinki-Vantaalla.

Helsinki-Vantaalla nähdään yhä useammin Turkista tai Persianlahdelta tulevia rahtilentoja. Euroopan ja Aasian välisistä rahtikuljetuksista puolestaan osa kiertää Etiopian kautta, jonne on syntynyt uusi rahdin solmukeskus.