1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpotkulaudat

Sähköpotkulaudat saapuvat taas kaduille, riittääkö tilaa kaikille? – Jyväskylään saattaa tulla jopa tuhat potkulautaa lisää tänä kesänä

Kevyt liikenne moninkertaistuu kesäauringon myötä. Nyt monessa kaupungissa pohditaan, miten saadaan samalle kadulle mahtumaan kävelijät, pyöräilijät ja varsinkin vauhdilla lisääntyvät vuokrattavat sähköpotkulaudat.

Vuokrasähköpotkulauta seisoo puiston reunassa.
Pientä korvausta vastaan käytettävät sähköpotkulaudat ovat lyöneet läpi monessa kaupungissa. Kuvaaja: Niko Mannonen / Yle, leikkaaja: Petri Aaltonen / Yle

Jyväskylässä viime kesältä tuttujen potkulautojen lukumäärän ennakoidaan lisääntyvän tulevana kesänä jopa tuhannella.

Sähköpotkulautoja vuokraavia yrityksiä on tulossa ainakin kaksi lisää Jyväskylään kilpailemaan lautailevista asiakkaista.

Erityisen isoa ruuhkaa – ja samalla myös liikenteen yhteensovittamisen tuskaa – odotetaan Jyväskylän keskustaa halkovalle kävely- ja tapahtumakadulle, jonne kansa on kesäisisin keskittynyt.

– En minä mitään ongelmaa uusista potkulaudoista kävelykadulle odota, eivät ne kaikki laudat tässä kuitenkaan ole. Kuten kaikkien liikennemuotojen kohdalla, tässäkin on tärkeää ottaa muut liikkujat huomioon, sanoo Jyväskylän kaupungin katupäällikkö Tuula Smolander

Pelkoja siitä, että erityisesti sähköpotkulautojen villiintyvä pysäköinti ja niillä huristelu karkaa kokonaan käsistä, on jaettu sosiaalisen median keskusteluryhmissä. Potkulaudoille on jopa ehdotettu omia ajokaistojaan.

– Keskelle kävelykatua voisi tulla niille kaistat molempiin suuntiin. Käytännössä päivittäin tulee kävelijänä säikäyttäviä tilanteita, sanoo Sirkku Ingervo.

Jyväskylän kaupunkikeskustan kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Pirkko Flinkman ei aivan allekirjoita toivetta kaistoista.

– Enemmänkin tässä pitäisi oppia liikkumaan kuin omalla kotipihallaan, ottaen muut huomioon, hän sanoo.

Tuula Smolander tyrmää kaistat täysin.

– Potkulauta on nopeudesta riippuen joko pyörä tai jalankulkija. Niille ei ole laissa erillistä käsittelyä. Tämä kävelykatu on myös pihakatu, ja se on koko leveydeltään kaikkien käytössä.

Jyväskylässä pulmia on pyritty ratkomaan jo ennakolta muun muassa rajoittamalla lautojen nopeutta tiheimmin liikennöidyn keskustan alueella ja opastamalla pysäköintiä pyörätelineiden yhteyteen.

Viime kesänä eniten arvostelua yleisöltä tuli juuri villin pysäköinnin ja liiallisen ja turvallisuutta vaarantavan nopeuden takia. Toisaalta liian hidas nopeus vaikeuttaa laudan hallintaa.

– Me nostimme potkulautojen maksiminopeutta keskustan alueella viidestä kahdeksaan kilometriin tunnissa, koska lautoja oli hitaassa nopeudessa niin hankala hallita, sanoo Smolander.

Katso suoran lähetyksen tallenne kokonaisuudessaan:

Vuokrasähköpotkulauta seisoo puiston reunassa.
Sähköpotkulaudat ovat jo ilmestyneet Jyväskylän katukuvaan. Kesäksi niitä odotetaan paljon enemmän. Video: Niko Mannonen / Yle

Voit keskustella sähköpotkulaudoista liikenteessä 13.5. klo 23 saakka.