1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. yrittäjyys

Hannu Laurikainen jätti virkamiesuran ja Brysselin perustaakseen vanhojen Ladojen vuokrausfirman – “Pelkästään rahaa ajatellen tässä ei ole mitään järkeä”

Pitkän virkamiesuran päätyttyä Hannu Laurikainen hakeutui yrittäjäkurssille. Nyt yritysrekisterissä on Laurikaisen firma nimeltä Siperian Hummeri Oy ja yritys omistaa kymmenen Ladaa, joista vuokrakäytössä on kahdeksan.

Siperian hummerin yrittäjä Hannu Laurikainen Ministeriladan (Lada 1300, vm. 91) kyydissä
Hannu Laurikaisen silmäterä on ministeriksi kutsuttu musta Lada 2106 vuodelta 1991.

Itävantaalaisen teollisuushallin pihalla komeilee autorivi, joka nostaa väkisinkin suun virneeseen. Taivaansininen Lada 1200s, musta Lada 2106, punainen Lada 1600 ja monet muut venäläisen autotehtaan klassikkomallit odottavat käyttövalmiina kuljettajiaan.

Siperian Hummerin katalogissa on tällä hetkellä kahdeksan autoa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Vielä 70- ja 80-luvuilla Lada oli Suomessa suosittu kansanauto, jota parhaina vuosina rekisteröitiin käyttöön yli 10 000 kappaletta. Sittemmin katukuvasta kadonneet idän ihmeet herättävät nyt monissa lähinnä nostalgiaa, muistoja ja naurua.

– Jotain sellaista näissä autoissa on, että juttukavereista ei ole pulaa, kun näillä kulkee. Esimerkiksi kauppareissuihin kannattaa varata vähän pidempi aika, yrittäjä Hannu Laurikainen kertoo.

Tänne Itä-Vantaalle autot ovat päätyneet pääosin Baltian alueelta, josta Laurikainen on niitä määrätietoisesti etsinyt. Nyt koossa alkavat olla kaikki perusmallit, ja aprillipäivästä alkaen Laurikainen on pyörittänyt pienimuotoista Ladojen vuokrausbisnestä.

Kyse ei ole kuitenkaan aprillista vaan tukahdutetuista haaveista, intohimosta ja jonkinasteisesta neljänkympin kriisistä.

Virkamiesura jätti mielen rauhattomaksi

Hannu Laurikainen pyöräyttää avainta virtalukossa ja polkaisee samalla varovaisesti kaasua. Nappisilmäksi kutsuttu sininen Lada 1200s törähtää käyntiin toisella yrittämällä.

Laurikainen nostaa kytkintä ja alkaa kertoa tarinaansa. Hän teki vuosien ajan uraa virkamiehenä muun muassa liikenne- ja viestintäministeriössä ja Traficomissa. Kuusi vuotta hän asui töiden perässä Brysselissä.

Hannu Laurikainen teki uraa virkamiehenä ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Vaikka töitä riitti ja ansiot riittivät mukavaan elämään, Laurikainen oli turhautunut.

– Minulla oli koko ajan päässä erilaisia liikeideoita ja mieli oli ehkä vähän turhankin luova ja innovatiivinen virkamiehelle. Yrittäjyys on ollut suuri haave pienestä pitäen.

Työsopimukset olivat aina määräaikaisia, ja lopulta koitti sekin päivä, kun uutta määräaikaisuutta ei tullut heti edellisen perään. Laurikainen jäi työttömäksi. Pian viina alkoi maistua.

Työttömyys ei ollut kuitenkaan vaihtoehto ideoita pulppuavalle ihmiselle, ja Laurikainen päätti tehdä ryhtiliikkeen. Viina sai jäädä ja Laurikainen hakeutui yrittäjäkurssille.

Pitkään mielessä muhi hotellialaan liittynyt bisnesidea, joka jäi lopulta toteuttamatta, kun korona pilasi matkailualan näkymät.

Seuraava idea lähti paremmin siivilleen: nyt yritysrekisterissä on Laurikaisen firma nimeltä Siperian Hummeri Oy ja yritys omistaa kymmenen Ladaa, joista vuokrakäytössä on kahdeksan.

Firman nimi juontuu Ladan maastoautomallin eli Lada Nivan klassisesta lempinimestä, joka puolestaan irvailee Yhdysvaltain armeijan Humvee-ajoneuvosta jalostetulle Hummer-katumaasturille.

Tässä vaiheessa tarinaansa kertovan Laurikaisen otsalle nousee jo hiki, sillä Ladan ajaminen käy työstä. Ohjaustehostinta ei näistä menopeleistä löydy ja ajoergonomiassakin on paljon parantamisen varaa.

Peruutetaanpa siis sininen nappisilmä takaisin lähtöruutuunsa ja käydään hieman tarkemmin läpi, millaista bisnestä Siperian Hummeri oikein pyörittää.

Ministeriksi kutsuttu auto Lada 2106 on yksi yrityksen kahdeksasta vuokrattavasta ladasta. Kuva: Antti Kolppo / Yle
Ministeri-Ladan sisustus on Karjala-teemainen. Penkkien suojana on suomalaisista raanuista tehdyt kangassuojat. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Auto jossa ei ole mitään ylimääräistä

Asiakkaita on toistaiseksi on ollut melko vähän, mutta ne ovat olleet toinen toistaan mieleenpainuvampia, Laurikainen kertoo. Kuten eräs liikemies, joka vuokrasi mustan ministeriksi kutsutun Lada 2106:n liikeneuvotteluja varten.

Hannu Laurikaisen Lada-vuokrausyritys toimii Vantaan Kuninkaanmäessä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Mies karautti Mersulla Laurikaisen liikehallin pihaan ja kertoi harkinneensa jo pitkään Ladan ostamista. Mersu sai odottaa hallin pihassa liikeneuvottelujen ajan.

– Sitten autoa palauttaessaan hän totesi, että tämä on ihan hirveä auto, en varmasti osta! Laurikainen nauraa.

Hirveys, hankaluus, hitaus, kummallisuus ja kömpelyys ovat näiden autojen perusominaisuuksia. Laurikainen yrittää painottaa asiakkailleen, että tarkkoja minuuttiaikatauluja ei kannata laatia, koska matkanteko Ladalla on toisenlaista kuin modernimmilla kulkupeleillä.

Kalusto on kuitenkin kestävää ja korjaustyöt verrattaen helppoja, sillä kaikki Ladan joskus omistaneet tietävät, että niissä ei ole mitään ylimääräistä.

– Tämä kansanviisaus pitää kyllä paikkansa. Minäkään en ole mikään automekaanikko koulutukseltani, mutta pääsääntöisesti olen itse ollut konepellin alla näiden kanssa ja kaikesta on selvitty.

Siperian Hummerin kanssa samoissa liiketiloissa toimii toki myös autokorjaamo, josta Laurikainen kertoo saaneensa paljon asiantuntevaa apua.

Perusvuokrauskeikkojen lisäksi Laurikaisella on suunnitelmissa tarjota asiakkaille niin sanottua tastingia, eli koeajopakettia, jossa asiakas saa kokeiltavakseen useamman erilaisen Ladan, joiden eroja voi vertailla.

Koronatilanteen takia suunnitelma on vielä vähän keskeneräinen, koska kokonaisuuteen on tarkoitus yhdistellä myös esimerkiksi ruokaa.

Laurikainen vaikuttaa tyytyväiseltä uuteen uravalintaansa. Nostalgisten itäautojen kanssa puuhaillessa ei ole ainakaan vielä tullut turhautumista.

– Enää ei ole tunnetta siitä, että ei pääse tekemään sitä mitä oikeasti haluaa. Tietysti jos olisin miettinyt pelkästään rahaa, tässä ei olisi mitään järkeä.

Toistaiseksi toiminta on ollut pienimuotoista, mutta entä tulevaisuudennäkymät: millainen on tuoreen neuvostoautoyrittäjän viisivuotissuunnitelma?

– Katsotaan miten kalusto kestää! Positiivista on ollut, että autoharrastajien puolelta on tullut paljon tsemppiä. Voipi olla, että tulevaisuudessa mallistoon tulee vielä muitakin merkkejä.

Vanhat myyntiesitteet ovat osa nostalgista kokonaisuutta. Kuva: Antti Kolppo / Yle