1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveydenhoito

Lasse Vilenius vietti seitsemän tuntia päivystyksessä, moni lähti ilman hoitoa – Ylilääkäri: Ilman muuta ottaisimme mielellämme lisää työntekijöitä

Hoitajat vaihtuvat aiempaa tiuhempaa tahtia sairaala Novassa Jyväskylässä. Akuuttilääketieteen ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti pitää syynä muuttoa uusiin tiloihin. Selkeää hoitajavajetta ei hänen mukaansa kuitenkaan ole.

Sairaala Novan päivystys palvelee kaikkia keskisuomalaisia. Kuva: Heli Kaski / Yle

Nyt olisi hyvä lähteä, jos kokee pärjäävänsä kotona. Tässä menee pitkään ennen kuin saa hoitoa. Näin ilmoitti hoitaja sairaala Novan päivystyksessä Jyväskylässä helatorstaina.

Jonossa oli 60 potilasta ja ambulanssilla saapuneet päälle.

Tilanteesta kertoo hankasalmelainen Lasse Vilenius, joka saapui paikalle 14-vuotiaan lapsensa kanssa. Pojalta oli mennyt polvilumpio pois paikoiltaan.

Hoitaja kertoi päivystyksen asiakkaille, että tilanteesta kannattaa valittaa kuntaan tai sairaanhoitopiiriin, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi.

Nova on Keski-Suomen keskussairaala, ja sen päivystys palvelee kaikkia keskisuomalaisia.

"Hoitajien saaminen vaikeaa"

Novan päivystykseen on vastikään rekrytoitu lisää hoitajia, kertoo akuuttilääketieteen ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti. Hän huomauttaa, että hoitajien saaminen on valtakunnallisestikin vaikeaa.

– Ilman muuta ottaisimme mielellämme tänne lisää työntekijöitä. Hoitohenkilöstölle on tällä hetkellä tarjolla hyvin paljon erilaisia työvaihtoehtoja, ja työntekijöitä ei missään nimessä ole liikaa. Hoitajilla on erittäin hyvät työntekijän markkinat.

Kyrönlahden mukaan hoitohenkilöstön minimivaatimukset kuitenkin täyttyvät Novan päivystyksessä, eikä lakia rikota.

– Ei voi sanoa, että toimisimme selkeällä vajella. Toki työntekijäkohtaisesti tällaisia kokemuksia voi aina tulla.

Hoitajat vaihtuvat tiuhaan

Hoitajien vaihtuvuus on Kyrönlahden mukaan lisääntynyt Novassa. Hän pitää syynä Keski-Suomen keskussairaalan muuttoa uusiin tiloihin.

– Ihmisten voi olla raskasta tehdä töitä muutosvaiheessa. Silloin joku haluaa tietenkin valita toisin.

Keski-Suomen keskussairaala on toiminut uusissa tiloissa tammikuusta alkaen. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Monet hoitajat ovat Kyrönlahden mukaan vaihtaneet talon sisällä yksiköstä toiseen niin päivystyksessä kuin muillakin osastoilla.

Muuton lisäksi myös koronapandemia vie hoitajien voimavaroja, Kyrönlahti huomauttaa.

Asiaan on hänen mukaansa puututtu ja prosesseja kehitetään nyt mahdollisimman sujuviksi.

– Kyllähän se siitä lähtee, että otetaan palautetta aktiivisesti vastaan ja puututaan asioihin, jotka nousevat keskusteluissa merkittävinä esiin.

Somekansa jakoi kokemuksiaan

Moni lähti helatorstaina sairaala Novan päivystyksestä kotiin ilman hoitoa, Lasse Vilenius kertoo. Hän jäi teininsä kanssa odottamaan.

Paikaltaan lähtevä polvilumpio on perheessä tuttu vaiva, ja tällä kertaa se meni itsestään paikoilleen. Hoitoa oli silti saatava.

– Tosi kipeähän se on tuollaisen jälkeen. Sitä oli pakko mennä näyttämään, että poika saa kainalosauvat ja pystyy menemään kouluun.

Vilenius saapui päivystykseen vähän viiden jälkeen iltapäivästä. Kotiin hän suuntasi vasta puolenyön jälkeen.

Vilenius kirjoitti tilanteesta Facebookin Hankasalmen puskaradio -ryhmään. Kommenteissa on sittemmin jaettu useita vastaavia kokemuksia. Pitkistä odotusajoista on aiempaa kokemusta myös Vileniuksen lähipiiristä.

– Tämä ei ollut ainoa kerta, kun odotusajat olivat tosi pitkiä. Siellä on ollut ongelmia pidemmän aikaa, Vilenius toteaa.

Juhlapyhinä ruuhkaa

Novan päivystyksessä oli eilen ruuhkahuippu, ylilääkäri Tuomo Kyrönlahti kertoo. Se on juhlapyhinä tyypillistä. Siksi henkilökuntaa on silloin paikalla tavallista enemmän.

– Kaikkia ruuhkahuippujahan se ei toki ratkaise, Kyrönlahti sanoo.

Helatorstain ruuhka purkautui ylilääkärin mukaan ajan myötä ilman erityisiä toimenpiteitä.

Päivystyksen potilasmäärä vaihtelee huomattavasti päiväkohtaisesti. Esimerkiksi mahatautiepidemia saattaa aiheuttaa ryntäyksen.

Keskimäärin sairaala Novan päivystyksessä käy 200–300 potilasta päivässä.

– Jos tulee vaikka 50 potilasta enemmän, se näkyy ihan suoraan toimintamme hidastumisena. Ruuhkahuiput tulevat usein arvaamatta, ja niihin on hyvin vaikea puuttua henkilöstöresurssin kautta, Kyrönlahti toteaa.

Ruuhkapäivinä ilman kiireellistä hoitoa pärjäävät ohjataan hakemaan apua rauhallisempaan aikaan tai esimerkiksi omasta terveyskeskuksesta arkena.

Lasse Vilenius vietti teininsä kanssa sairaalassa lopulta seitsemän tuntia. Vaikka päivä oli pitkä, hän on kiitollinen.

– Kaikesta huolimatta iso kiitos henkilökunnalle. He tekevät parhaansa. Hoitajien ja lääkäreiden kasvoilla on hymy, vaikka kiire paistaa läpi.

Millaisia kokemuksia sinulla on sairaaloiden päivystysten jonotusajoista? Voit keskustella aiheesta 15.5. klo 23.00 saakka.