Hyppää sisältöön

Kysyntä kasvaa käytettyjen sähköautojen markkinoilla, mutta tarjonnassa on aukkoja – autoalan mukaan lähivuosina autoista voi tulla jopa pulaa

Käytettyjen autojen kauppiaan mukaan täyssähköistä kysytään paljon, mutta useamman sähköön siirtyvän kuluttajan valinta on silti ladattava hybridi. Autoalan mukaan käytettyjen autojen myynnillä on iso rooli liikenteen sähköistymisessä, mutta markkinat syntyvät hitaasti.

Käytettyjen sähköautojen markkinoilla odotetaan, että markkinat kunnolla syntyvät. Kuva: Markku Rantala / Yle

Tieliikenteen kovat sähköistymistavoitteet näkyvät myös käytettyjen autojen kaupassa. Kiinnostus sähköön siirtymistä kohtaan kuplii markkinoilla, mutta tarjonta ei vielä täysin pysy perässä.

Käytetyissä täyssähköissä kaupataan nyt kahta ääripäätä, sanoo käytettyjä autoja kauppaavan Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen.

– Karkeasti voisi sanoa, että alle 35 000 euron autot ovat pieniä ja vanhempia malleja, ja yli 40 000 euron hintaluokassa on isoja premium-autoja ja maastureita. Tästä välistä puuttuvat sellaiset keskihintaiset perhekoon autot, joista ei vielä ole tarjontaa, Törmänen sanoo.

Kamux on Suomen suurin käytettyjen autojen liike, joka maahantuo autoja 16 maasta. Yrityksen maahantuomista autoista noin kolmasosa on täyssähköjä tai ladattavia hybridejä, ja myydyistä viime vuonna noin 8 prosenttia. Etenkin ladattavat hybridit kiinnostavat nyt kuluttajia.

– Pääsyy on se, että niistä löytyvät jo lähes samat mallit kuin bensa- ja dieselautoista. Niille, jotka sähköön haluavat vaihtaa, tämä on helppo siirtymä puhdasta sähköä kohti.

Kamuxin ostojohtajan Tero Törmäsen mukaan sähköautoista kysellään paljon, mutta monen kohdalla kysely ei vielä realisoidu ostoaikeiksi. Kuva: Markku Rantala / Yle

Käytettyjen markkinat syntyvät hitaasti

Hallitus antoi toukokuun alussa periaatepäätöksen liikenteen päästövähennyskeinoista (siirryt toiseen palveluun). Samalla lyötiin lukkoon 700 000 sähköauton tavoite vuoteen 2030 mennessä.

Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 9673 täyssähköautoa ja 45 650 ladattavaa hybridiä, eli matkaa on vielä.

Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan käytettyjen autojen kaupalla on iso merkitys liikenteen sähköistymisessä, mutta lähivuosina käytetyistä sähköautoista tulee olemaan pulaa.

Syynä on se, että uusienkin sähköautojen markkinat ovat vielä pienet ja kestää aikansa, että uutena ostetut autot valuvat käytettyjen markkinoille. Myöskään tuontiautoista ei ole tilanteessa paljon apua, sillä sama pula vaivaa Rissan mukaan myös muualla Euroopassa.

– Suomeen tuodaan paljon käytettyjä autoja Ruotsista ja Saksasta, mutta sielläkään ei ole tarjolla täyssähköjä, koska he tarvitsevat niitä itse. Ladattavia hybridejä löytyy paremmin, mutta täyssähköjen osalta tilanne on hankala, Rissa sanoo.

Sähköautomarkkinoita vauhdittavat Rissan mukaan vuoden alussa voimaan tulleet täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen ja latausetu työpaikoilla ja julkisissa latauspisteissä. Ne kannustavat työsuhdeautoilijaa valitsemaan ladattavan sähköauton polttomoottoriauton sijaan.

– Työsuhdeautot ovat pääosin leasing-autoja, jolloin noin kolmen vuoden kuluttua käytettyjen autojen markkinoille alkaa tulla täyssähköjä. Uskon, että silloin niiden arvokin on laskenut tasolle, jolla yksityiset kuluttajat voivat ja haluavat niitä hankkia.

Ladattavia hybridejä on markkinoilla jo huomattavasti täyssähköjä enemmän. AKL:n Pekka Rissan mukaan ladattavien hybridien toimintasäde lähentelee jo 100 kilometriä, mikä kattaa jo monen päivittäisen ajon. Kuva: Markku Rantala / Yle

Käytettyjen kauppa vetää nyt hyvin

Käytettyjen autojen kauppa on vetänyt alkuvuonna hyvin. Huhtikuussa (siirryt toiseen palveluun)kauppa kävi 28 prosenttia vuodentakaista vilkkaammin ja viisi prosenttia huhtikuun pitkän ajan keskiarvon yläpuolella.

Myös hinnat nousivat huhtikuussa neljä prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Käytettyjen autojen kauppaa ei tilastoida käyttövoimittain, joten luvut kuvaavat kokonaisuutta.

AKL:n Rissan mukaan täyssähköauto on tällä hetkellä keskimäärin 1,6 kertaa vastaavaa bensa-autoa kalliimpi. Liiton laskelman mukaan uuden täyssähkön ja bensa-auton hinnat kohtaavat vasta vuosikymmenen lopulla.

Koska hintaero on vielä suuri, tarvitaan tulevina vuosina hankintatukea, sanoo Rissa. Autoalan keskusliitto kannattaisi sen nostoa nykyisestä 2 000 eurosta 4 000 euroon.

– Kuluvan vuoden lopussa päättyvästä neljän vuoden hankintatukijaksosta jää noin puolet käyttämättä. Seuraavan hankintatuen autoa kohti on oltava selvästi suurempi seuraavien neljän vuoden aikana, jonka jälkeen sitä voidaan alkaa asteittain pienentämään, kun hinnat tulevat alas, Rissa sanoo.

Koronavuosi laski uusien autojen rekisteröintejä Suomessa, jolloin myöskään vaihtoautoja ei tullut varastoihin. Rissan mukaan se on nostanut käytettyjen autojen hintoja tänä vuonna. Kuva: Markku Rantala / Yle

Olennaista on, miten auto toimii arjessa

Kamuxin Törmäsen mukaan juuri hintakysymys tekee toisen kahtiajaon sähköautomarkkinoihin.

Törmänen antaa esimerkin: pienemmässä kokoluokassa sähköauton kova hankintahinta verrattuna vastaavaan bensa- tai dieselautoon estää monia vaihtamasta sähköön, vaikka vuosikustannukset voivat laskea.

Hintaluokan toisessa päässä – yli 80 000 euron autoissa – sähköauton kevyt verotus tekee siitä jo hankintavaiheessa kannattavan vaihtoehdon.

– Tässä ääripäässä ladattavan hybridin autovero voi olla 2 500 euroa ja dieselin 25 000 euroa. Silloinhan valinta on itsestään selvä. Hintaluokan yläpäässä sähköauton valinta on jo pelkästään verotussyistä järkevää, kun taas halvemmassa päässä kuluttaja joutuu maksamaan enemmän, että siirtyy sähköautoon.

AKL:n Rissa ja Kamuxin Törmänen ovat yhtä mieltä siitä, että pelkkä hankintahintojen lasku ei kuviota ratkaise. Kun hinnat lopulta laskevat, kuluttaja pohtii vielä, missä autoa lataa ja kuinka pitkälle sillä pääsee.

– Kotilatauspisteitä on tuettu ja on tuettava edelleen. Ennen kaikkea julkisilla paikoilla ja maantienvarsilla latauspisteiden määrän pitää nousta, sillä ladattavien sähköautojen kannan kasvaessa tästä voi tulla seuraava pullonkaula, Rissa sanoo.

Toistaiseksi moni luottaa vanhaan käyttövoimaan ja sähköautoa hakevat teknologiaorientoituneet kokeilijat. Kamuxin Törmäsen mukaan julkisessa keskustelussa isoon osaan noussut sähköisen liikenteen pöhinä on lopulta vielä pieni osa autokaupan arkea.

– Kyllä jokainen sähköauto odottaa ostajaa huomattavasti pitempään kuin bensalla tai dieselillä kulkeva. Suomen koko henkilöautokannasta sähköautojen osuus oli viime vuonna vielä alle prosentin.

Latauspisteverkosto on edelleen sähköautojen yleistymisen pullonkaula. Kuva: Markku Rantala / Yle

Lue myös:

Metallipula saattaa energiajärjestön mukaan alkaa hidastaa ilmastotoimia – geologi jakaa huolen: "2030- ja 2040-luvut ovat jo hyvin lähellä"

Analyysi: Sähköautot vievät päästöt ja samalla hupenevat liikenteen verotuotot – mistä ratkaisu hankalaan yhtälöön?

Sähköautolle löytyy jo useita erilaisia latausvaihtoehtoja: Sähkökiukaan kanssa vuorotellen kotipihassa vai suurteholaturilla huoltamon pihassa?

Käänne näyttää tapahtuneen automarkkinoilla: Uusien dieseleiden myynti pudonnut tänä vuonna jyrkästi ja hybridiautoja myydään jo selvästi enemmän