VR:n ja veturikuskien välillä on hiertänyt pitkään, mutta vasta nyt "kuppi meni ylitse" – tästä on kyse junat pysäyttäneessä kiistassa

Junaliikenne seisoo tänään veturinkuljettajien mielenilmauksen vuoksi. Taustalla on jo pidempään kytenyt erimielisyys henkilöstön kohtelusta yhtiössä. Osapuolet kertovat, mistä kiistassa on heidän näkökulmastaan kyse.

VR:n työntekijöitä Helsingin Rautatieasemalla varhain perjantaiaamuna. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Veturinkuljettajien mielenilmauksen taustalla on jo pidempään jatkunut tyytymättömyys VR:n henkilöstöpolitiikkaan. Lopullinen sysäys oli keväällä kärjistynyt kiista ruokatauoista ja liikkumisesta kahden työpisteen välillä.

Veturinkuljettajien lakko pysäytti perjantaina lähes koko raideliikenteen Suomessa. Junaliikenteen arvioidaan palaavaan normaalitilaan viikonlopun aikana.

Rautatiealan unionin puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo Ylelle, että VR otti käyttöön 59 minuutin mittaisen palkattoman ruokatauon Helsingin ja Riihimäen lähiliikenteessä huhtikuun lopussa.

Helsingin ammattiyhdistys vastasi ilmoitukseen irtisanoutumalla sopimuksesta, jolla he olivat suostuneet siirtymään kahden työpisteen välillä omalla ajallaan. Ennen vuotta 2015 siirtymät rautatieaseman ja Ilmalan välillä kuuluivat vielä työaikaan. Niihin oli laskettu kuluvan 35 minuuttia kerralla.

Palomäen mukaan VR ei kuitenkaan hyväksynyt sopimuksen irtisanomista, vaan määräsi siirtymät jälleen palkattomiksi yt-menettelyn kautta.

– Lopputuloksena on siis tilanteita, jossa aiempaan verrattuna työntekijöillä on tunti ja 34 minuuttia työaikaa, josta ei saa palkkaa, Palomäki sanoo.

"Veturinkuljettajat eivät ole hakemassa mitään lisää itselleen"

Kiista lounastunneista koskee pientä osaa noin 1 200 varsin hyvin palkatusta (siirryt toiseen palveluun) veturinkuljettajasta.

Palomäen mukaan se on kuitenkin vain yksi monista tyytymättömyyden aiheista. Tästä kertoo muun muassa se, että liitto aikoo riitauttaa kymmenkunta muutakin kysymystä.

Erimielisyyttä on muun muassa siitä, onko kuljettajien säilytettävä työvaatteita, turvakenkiä ja muita varusteita kotonaan.

Palomäki sanoo olevansa "erittäin harmissaan" niiden asiakkaiden puolesta, joiden matkustamista perjantainen mielenilmaus haittaa.

– Jokainen voi kuitenkin kysyä itseltään, olisiko valmis olemaan työmaalla puolitoista tuntia pidempään ilman korvausta. Veturinkuljettajat eivät ole tässä hakemassa mitään lisää itselleen.

VR: Tehostamistoivet ovat olleet työehtosopimuksen mukaisia

VR:n liikenne- ja turvallisuusjohtaja Nina Mähönen pitää mielenilmausta yllättävänä ja surullisena. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Yksi iso tekijä työriidan taustalla on junaliikenteen avaaminen kilpailulle. Helsingin seudun junaliikenne kilpailutettiin kolme vuotta sitten ensimmäistä kertaa ja VR voitti.

Monet niistä pääkaupunkiseudulla tehdyistä ratkaisuista, joita työntekijät pitävät työehtojen heikentämisenä, juontavat juurensa kilpailutukseen. VR valmistautuu pyörittämään junaliikennettä sovitulla hinnalla.

Työntekijöiden näkemys on, että VR myi palvelunsa alihintaan ja tinkii sen vuoksi nyt työehdoista. VR Groupin liikenne- ja turvallisuusjohtaja Nina Mähönen ei tätä allekirjoita.

– Meidän näkemyksen mukaan olemme tehneet tehokkaan, markkinahintaisen sopimuksen ja kaikki tehostamistoimenpiteet ovat olleet työehtosopimuksen mukaisia.

Mähösen mukaan ala on siinä mielessä murroksessa, että VR on jo pidempään valmistautunut kilpailun avaamiseen tavaraliikenteessä, Helsingin seudun lähiliikenteessä ja kaukoliikenteessä.

– Ja se pakottaa meidät miettimään, miten me tehdään entistä asiakasystävällisemmin ja tehokkaammin se palvelu minkä asiakkaat meiltä haluavat.

Mähönen ja asiaa eilen Ylelle kommentoinut Palvelualojen työnantajien neuvottelujohtaja Pasi Vuorio pitävät mielenilmausta laittomana. Mähönen arvioi lakon vaikuttavan satoihin tavarajuniin ja tuhansiin matkustajajuniin.

Professori: Tässä ennakoidaan paikallisen sopimisen uhkakuvia

Sosiologian professori Harri Melin Tampereen yliopistosta näkee, että mielenilmauksessa on kyse laajemmasta asiasta kuin miltä ensi silmäyksellä näyttää.

– Yleensä on niin, että tämänkaltaisissa paikallisissa mielenilmauksissa kasaantuu vuosien ja jopa vuosikymmenten aikana hampaankoloon jääneet asiat, Melin sanoi Ylen Radio Suomen päivässä.

– Rautatieläisten kuppi meni ylitse ja ratkaisu oli perinteinen suomalainen 24 tunnin istumalakko. Näen tämän myös ammattiliiton keinona vauhdittaa neuvotteluita.

Alalla on voimassa valtakunnallinen työehtosopimus. Lounastaukojen, siirtymien ja työvälineiden säilyttämisen kaltaisista kiistakapuloista on kuitenkin tehty paikallisia sopimuksia.

Melin näkeekin mielenilmauksessa yhtymäkohdan siihen, että kaksi isoa työnantajaliittoa Metsäteollisuus ja Teknologiateollisuus ovat ilmoittaneet siirtävänsä syksyn TES-neuvotteluiden painopisteen paikalliselle tasolle.

– Minusta tässä rautatieläisten mielenilmauksessa ennakoidaan sitä, että katsokaa nyt mitä on tulossa: varautukaa siihen, että työehtojen tulevaisuus on pikemminkin huonontamista kuin kohentamista.

Tero Palomäki ja Harri Melin avasivat veturinkuljettajien mielenilmauksen syitä Radio Suomen päivässä perjantaina. Voit kuunnella koko lähetyksen tästä:

Tero Palomäki ja Harri Mäkin avasivat veturinkuljettajien lakon syitä Radio Suomen päivässä perjantaina.

Juttua täydennetty 21.5. kello 14.22: Lisätty VR Groupin liikenne- ja turvallisuusjohtaja Nina Mähösen kommentit.