1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rautatieliikenne

Itäradan suunnittelua edistävään hankkeeseen lähti mukaan 10 kuntaa lisää – hankeyhtiön perustaminen odottaa enää virallista hyväksyntää

Uuden hankeyhtiön perustaminen odottaa enää valtion ja paikallisten päättäjien hyväksyntää. 15 kunnan osanotto paisuikin 25:een. Hankeyhtiön tarkoituksena on suunnitella Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjausta.

Itärata lyhentäisi matkustusaikaa Helsingistä Kouvolaan. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Suomen valtio sekä 25 kuntaa ja kaupunkia perustavat Itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön. Yhtiön tehtävänä on suunnitella Itärataa eli Lentorata–Porvoo–Kouvola–linjausta ja rahoittaa suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Vielä helmikuussa mukana oli 15 kuntaa, mutta matkan varrella yhteistyöhön on lähtenyt 10 lisää.

Mukana ovat nyt Porvoo, Kouvola, Helsinki, Lappeenranta, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Imatra, Pieksämäki, Varkaus, Kajaani, Iisalmi, Siilinjärvi, Lieksa, Kitee, Nurmes, Lapinlahti, Suonenjoki, Mäntyharju, Askola, Parikkala, Taipalsaari, Rautjärvi, Lapinjärvi ja Myrskylä.

Kunnat ovat olleet neuvotteluihin tyytyväisiä.

– Kokemukset aiemmin perustetuista hankeyhtiöistä sekä neuvotteluosapuolten välinen rakentava yhteistyö ja yhteinen päämäärä mahdollistivat Itäradan hankeyhtiöneuvottelujen nopean ja tuloksellisen etenemisen, kiittelee Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Lue lisää: Kaupungit iloitsevat Itäradasta: "Nyt on hyvin huojentunut olo" – lue kommentit Kouvolasta, Kuopiosta, Joensuusta ja Lappeenrannasta

– On erinomaista, että kaupungit ja kunnat ovat löytäneet nopeasti yhteisen sävelen keskenään ja valtion kanssa. Haluamme osaltamme vahvistaa Itä-Suomen elinvoimaa ja tulevaisuuden näkymiä, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tiedotteessa.

Osakassopimusneuvottelut aloitettiin maaliskuussa 2021 liikenne- ja viestintäministeriön johdolla. Neuvotteluissa ovat olleet mukana ministeriön lisäksi kunnat, valtiovarainministeriö ja Väylävirasto.

Sopimuksen lopullinen hyväksyntä ja yhtiön perustaminen odottaa vielä valtion ja kuntien virallista päätöstä omilla tahoillaan.

Uusi rata lyhentäisi yhteyksiä itään

Hankeyhtiö perustetaan, koska Lentoradan ja Kouvolan välisen raideyhteyden suunnittelua halutaan edistää.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Helsingin ja Kouvolan välinen raideyhteys on yksi Suomen tärkeimmistä raideyhteyksistä, ja sillä on selvät päivitystarpeet. Uusi raideyhteys sujuvoittaisi matkustamista Helsingistä paitsi Kouvolaan, myös Joensuuhun ja Kuopioon.

LVM:n mukaan raideyhteys toisi matkustajat Savon ja Karjalan radoille nopeammin pääkaupunkiseudulta, lyhentäisi matkaa Helsingistä Pietariin sekä toisi Porvoon kokonaan uutena kaupunkina mukaan junaliikenteeseen. Junatarjontaa idän suuntaan voitaisiin lisätä ja lähiliikennettä kehittää Porvoon suuntaan.

Hankeyhtiön tehtävänä olisi myös selvittää mahdollisia liikennöintimalleja, ja tämän osana selvitetään lähiliikenteen kehittämismahdollisuuksia hankkeen edellyttämällä tavalla.

Itäradan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 79 miljoonaa euroa. Rakennuskustannuksiksi on arvioitu noin 1,7 miljardia euroa. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.