1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Euroviisut

Analyysi: Suomen ja Italian menestys Euroviisuissa osoitti ihmisten kaipuun livemusiikin pariin

Euroviisut järjestettiin keskellä koronapandemiaa onnistuneesti. Laulukilpailu välitti tv:n kautta miljoonille ihmisille, että paluu normaaliin on mahdollista. Italian voitto ja Suomen menestys kertovat siitä, että ihmiset haluavat jälleen elävän musiikin pariin, kirjoittaa Ylen musiikkitoimittaja Ville Vedenpää.

Euroviisufaneja saapumassa Ahoy-areenalle Rotterdamissa. Kuva: Robin Utrecht / EPA

ROTTERDAM Euroviisujen toteuttaminen keskellä koronakriisiä oli riski. Pandemia ei ole hellittämässä vielä hetkeen, joten tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa keräävän suurtapahtuman järjestäminen tuntui absurdilta.

Laulukilpailun järjestävä Euroopan yleisradioliitto EBU ja isäntämaa Hollanti halusivat kuitenkin näyttää, että iso yleisötapahtuma voidaan järjestää koronaturvallisesti. Se vaati erittäin suurta rahallista panostusta, sillä tuhansien ihmisten jatkuva testaaminen ei ole halpaa. Sen takia viisut eivät sovi esimerkiksi koko tapahtuma-alan avaamiselle ainakaan suurempien yleisötapahtumien osalta.

Mutta Euroviisut oli päänavaus. Kilpailu järjestettiin onnistuneesti ja se kertoi ihmisille, että kaikki on jälleen mahdollista jossain vaiheessa. Meillä on toivoa.

Euroviisut palasi tänä vuonna juurilleen. Laulukilpailu perustettiin aikanaan yhdistämään toisen maailmansodan runtelemaa Eurooppaa. Nyt taistelu näkymätöntä vihollista vastaan omissa poteroissa on kestänyt yli vuoden, ja se on perunut kaiken yhteisen kivan viime vuoden Euroviisuja myöten.

Koronarokotusten edistyminen on jo tuonut valoa tunnelin päähän, mutta Euroviisut loi entistä enemmän uskoa siihen, että selviämme tästä yhdessä. Virusta vastaan voidaan taistella laulun voimalla.

Monet tv-katsojat hämmästelivät tiistain ensimmäistä semifinaalia seuratessaan, että onko katsomossa aivan oikeaa yleisöä. Hehän istuvat siellä vierekkäin ilman turvavälejä ja maskeja. Ja heillä on vieläpä hauskaa musiikin parissa. Ihmiset lauloivat, tanssivat ja halailivat toisiaan kuten ennen vanhaan.

Yleisöä Ahoy-Areenalla Rotterdamissa. Kuva: Sanders Koning / EPA

Euroviisujen lopputulos kertoo siitä, että ihmisillä on valtava kaipuu livemusiikin pariin. Laulukilpailun voitti glam rockia soittava italialainen Måneskin-yhtye, jonka esitys oli kuin rock-keikalta. Toinen rockbändi eli Suomen Blind Channel sijoittui kuudenneksi niin ikään keikkamaisella esityksellään.

Voisi kuvitella myös yleisöä kuuntelemassa toiseksi tulleen Barbara Pravin chanson-konserttia tai ihmisiä bilettämässä viidenneksi tulleen Ukrainan Go_A-bändin etnoteknon tahtiin.

Kontrastina tähän on se, että lähinnä ruotsalaisen poppikoineiston tuottamat viisukappaleet tarkasti harkittuine koreografioineen eivät pärjänneet kisassa. Musiikkinsa itse tehneet artistit olivat siis myös tämän kerran voittajia.

Suomen Blind Channelin sijoittuminen Euroviisuissa kuudenneksi on loistava saavutus. Bändi osoitti, että kovassa kilpailussa voi pärjätä, kun seisoo vankasti oman näkemyksensä takana.

Yhtye sai kuulla Rotterdamissa viisupuritanisteilta, etteivät keskisormet ja karjuminen kuulu Euroviisuihin. Bändi ei saanut esityksessä keskaria näyttää, mutta teki sen epäilijöille menestymällä kisassa.

Kotimaansa edustamisen lisäksi Blind Channel näki laulukilpailun mahdollisuutena edistää kansainvälistä uraansa. Yhtye otti Rotterdamissa irti kaiken mahdollisen medianäkyvyyden punaisia keskisormia ja käteen piirrettyjä Join-kirjoituksia hyödyntäen.

Markkinointikikkailuista huolimatta yhtye otti viisukokemuksen nöyrästi oppimisen kannalta. Kansainvälistä menestystä janoava bändi sai kertarokotuksen viihdemaailmasta, josta on varmasti apua tulevaisuudessa.

Onnistuneet Euroviisut osoittivat kuinka suuri voima musiikilla on. Toivottavasti me kaikki saamme nauttia siitä mahdollisimman pian livenä ja ennen kaikkea yhdessä.

Blind Channel lavalla esiintymässä. Kuva: Sander Koning / EPA